استاندارد HomePlug در تجهیزات شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

استاندارد HomePlug در تجهیزات شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

استاندارد HomePlug در تجهیزات شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

با وجود اینترنت اشیا و هوشمند سازی لوازم خانگی، کلیه تجهیزات الکترونیکی منزل تحت شبکه به یکدیگر متصل می شوند. برای مدیریت و بهینه سازی آنها از استاندارد HomePlug استفاده می شود که بهره وری تجهیزات را با افزایش فرکانس های مخابراتی بهبود می بخشد. از دید مدولاسیون باید به این نکته اشاره کنیم که تغییرات استاندارد HomePlug روی سیگنال ها، روی مشخصه فاز تاثیر می گذارد.

استاندارد homeplug

در نتیجه افزایش فرکانس، میزان تاثیر پذیری تجهیزات الکتریکی از نویز و اختلال کاهش می یابد. زیر ساخت های مورد نیاز دستگاه ها برای اتصال با یکدیگر تحت یک بستر مشخص، توسط این استاندارد تعیین می شود. استاندارد HomePlug انواع مختلفی دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  1. HomePlug 1.0: اولین استاندارد هوم پلاگ که در ژوئن سال ۲۰۰۱ معرفی شده، بستر مورد نیاز برای انتقال داده ها با نرخ ۱۴ مگابیت بر ثانیه را فراهم می ساخت. هوم پلاگ نسخه ۱٫۰ از دسترسی کانال به لایه مک روی بستر CSMA/CA برای انتقال داده از ۴۶ تا ۱۵۰۰ بایت استفاده می کند. آداپتور های قدرتمندتری از نسخه اول با نام HomePlug 1.0 Turbo نیز تولید شدند که سرعت انتقال داده را به ۸۵ مگابیت بر ثانیه افزایش می داد. در سال ۲۰۰۸ زیر شاخه جدیدی از استاندارد هوم پلاگ ۱٫۰ توسعه یافت که با نام انتشار TIA-1113 شناخته می شود. این استاندارد سبب به وجود آمدن اولین استاندارد ارتباط پاورلاین چند مگابیتی شد.
  2. HomePlug AV: هوم پلاگ AV در سال ۲۰۰۵ برای اولین بار معرفی شد و پهنای باند آن برای استفاده در کاربرد های مختلفی از جمله HDTV و VoIP مناسب بود. حداکثر نرخ پهنای باند HomePlug AV در لایه فیزیکی برابر با ۲۰۰ مگابیت بر ثانیه بود. بیشترین نرخ انتقال داده در لایه MAC نیز رقم ۸۰ مگابیت بر ثانیه را نشان می داد. ساختار های زیر مجموعه BPSK، QPSK، ۱۶QAM، ۶۴QAM، ۲۵۶QAM و در نهایت ۱۰۲۴QAM نیز به صورت خودکار توسط سیستم و بر اساس فرکانس مخابراتی انتخاب می شد.
  3. HomePlug AV2: ژانویه ۲۰۱۲ زمان معرفی استاندارد AV2 بود تا سازگاری با استاندارد IEEE 1901 و استاندارد HomePlug GreenPHY نیز به لیست مشخصات هوم پلاگ اضافه شود. پهنای باند AV2 به میزان ۲۰ درصد بیشتر از AV500 بود و بسیاری از شرکت های تولید کننده تجهیزات خانگی از آن با نام AV600 یاد می کردند. این استاندارد از فناوری MIMO پشتیبانی نمی کرد، اما در نهایت کمپانی کوالکام با ارائه چیپ ست QCA7500 موفق به ارائه پهنای باند ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه روی بستر AV2 شد.
  4. HomePlug Green PHY: نسخه سبز هوم پلاگ به صورت اختصاصی برای تجهیزات زیر شاخه از جمله ترموستات، لوازم خانگی و خودروهای الکتریکی Plug-in مورد استفاده قرار می گرفت. پهنای باند Green PHY فقط ۱۰ مگابیت بر ثانیه بود، اما همین پهنای باند شرایط به اشتراک گذاری داده ها را که حجم بسیار کمی داشتند، فراهم ساخته بود. اما مهم ترین ویژگی نسخه سبز هوم پلاگ در توان مصرفی آن است، به گونه ای که توان مصرفی Green PHY رقمی به میزان ۷۵ درصد کمتر از استاندارد AV2 را نشان می دهد.
  5. HomePlug Access BPL:  مخفف عبارات Access Broadband Power Line است و جدیدترین نسل استاندارد هوم پلاگ به شمار می رود. زمانی که اتحادیه هوم پلاگ در حال شکل دادن استاندارد جدید بود، اولین قدم آنها توسعه MRD یا اسناد مورد نیاز بازار مشخص شد. در نتیجه دعوتنامه ای برای گروه بازرگانی BPL ارسال کردند تا به آنها در تدوین استاندارد جدید کمک کنند. در نتیجه نام BPL به استاندارد جدید هوم پلاگ افزوده شد.


فروشگاه اینترنتی پلاس گرین تمامی محصولات خود را با گارانتی اصلی عرضه می کند.

تحویل کالا در تهران در صورت امکان در همان روز

ارسال کالا در سایر استانها در کمتر از  ۲۴ ساعت بعد از سفارش کالا

این فروشگاه دارای نماد الکترونیکی بوده و می توانید با اطمینان از ما خرید کنید.

جهت مشاهده محصولات بیشتر اینجا کلیک کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *