کلید WPS روی مودم و تجهیزات شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کلید WPS روی مودم و تجهیزات شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کلید WPS روی مودم و تجهیزات شبکه چیست و چه کاربردی دارد؟

کلید WPS (مخفف Wi-Fi Protected Setup) به شما این امکان را می دهد تا دو دستگاه مجهز به این تکنولوژی را بدون وارد کردن رمز عبور به صورت دستی، به یکدیگر متصل کنید. چنین قابلیتی امکان اتصال سریع و آسان کاربران جدید به شبکه بی سیم را فراهم می سازد، اما به این نکته نیز توجه کنید که هر کاربر حاضر در محدوده شبکه وایرلس با در اختیار داشتن یک دستگاه مجهز به فناوری WPS می تواند به Range Extender متصل شود.

 

کاربرد فناوری wps در تجهیزات شبکه
کاربرد فناوری wps در تجهیزات شبکه

 

کلید WPS به صورت سخت افزاری و با استفاده از کلید موجود روی تجهیزات شبکه (مانند مودم و اکستندر) در یک بازه زمانی محدود آماده اتصال می شود و پس از آن به حالت استندبای می رود. دو دستگاه مجهز به تکنولوژی ارتباطی وایرلس دارای رمز عبور، زمانی می توانند با استفاده از WPS به یکدیگر متصل شوند که رمز عبور شبکه بر اساس پلتفرم امنیتی WPA یا WPA2 روی دستگاه ثبت شده باشد.

پروتکل امنیتی ذکر شده از نظر امنیتی به شدت ضعیف است و احتمال سو استفاده از آن توسط یک هکر با کمترین سطح امکانات و دانش نیز وجود دارد. با تمام این تفاسیر امکان سو استفاده از فعال بودن WPS وجود دارد. با وجود پروتکل های امنیتی متعدد، اما نگرانی بابت سو استفاده از فناوری WPS وجود دارد و کارشناسان امنیتی پیشنهاد می کنند که این قابلیت را در تجهیزات وایرلس غیر فعال کنید.

 

کاربرد فناوری wps در تجهیزات شبکه
کاربرد فناوری wps در تجهیزات شبکه

 

روش اتصال دو عدد توسعه دهنده محدوده یا همان Range Extender دارای فناوری WPS با طی مراحل زیر انجام می شود:

  1. ابتدا کلید WPS روی دستگاه مبدا را فشرده و پس از آن در سریع ترین زمان ممکن، کلید WPS دستگاه مبدا را بفشارید. در این شرایط اکستندر مقصد قادر به خواندن رمز عبور اکستندر مبدا خواهد بود و اتصال بین آنها بدون نیاز به وارد کردن رمز عبور شبکه وایرلس انجام می شود.
  2. سوالی که برای بسیاری از کاربران به وجود می آید، نیاز به استفاده از WPS برای اتصالات بعدی است. در صورتی که یک بار با بهره گیری از کلید WPS ارتباط بین دو یا چند دستگاه برقرار شود، فقط رمز عبور بین آنها رد و بدل می شود و Password در دستگاه یا دستگاه های مقصد ذخیره می شود. در نتیجه برای ارتباطات آینده نیازی به انجام مورد اول وجود ندارد.
  3. برای اتصال امن گوشی هوشمند، تبلت، لپ تاپ و سایر تجهیزات دارای فناوری شبکه وایرلس به اکستندر، می توانید Pin Code هشت رقمی که برای افزایش امنیت اکستندر ها لحاظ شده، استفاده کنید. در نتیجه پس از خواندن رمز عبور و برای تایید اتصال باید پین کد ۸ رقمی را در دستگاه مقصد وارد کنید. البته پین کد مورد نظر توسط کاربر قابل تغییر نیست و توسط شرکت سازنده در نظر گرفته می شود.
  4. پین کد ۸ رقمی برای تجهیزاتی که از فناوری WPS پشتیبانی می کنند، اما کلید مذکور را ندارند، به کار می رود. به این صورت که برای اتصال بین دو دستگاه، فقط به وارد کردن پین کد ۸ رقمی پیش فرض اکستندر نیاز دارید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *