با کتاب خوان (E-Book Reader) و انواع تکنولوژی آن آشنا شوید

با کتاب خوان (E-Book Reader) و انواع تکنولوژی آن آشنا شوید

با کتاب خوان (E-Book Reader) و انواع تکنولوژی آن آشنا شوید

تصور دسترسی و بازخوانی همه کتاب های محبوبمان در شرایط مختلف، هر لحظه و هرکجا که اراده کنیم، با استفاده از کتاب خوان الکترونیکی (E-Book Reader) بسیار جذاب است، این طور نیست؟ اگر شک دارید، بیایید با یک تصویر سازی ذهنی موضوع را باز تر کنیم، تصور کنید مشغول تهیه متنی برای بلاگ خود هستید و برای رساندن مفهوم به مخاطب، مطلبی را از کتابی که قبلا خوانده اید، به صورت مبهم بخاطر می آورید و یقین دارید با اضافه کردن آن به متن ، منظور شما بصورت کامل بیان می شود. اما مطلب را بصورت کامل به یاد نمی آورید ، اگر خوش شانس باشید و در کتابخانه حضور داشته باشید متن شما کامل می شود، در غیر اینصورت یا باید آن کتاب را به همراه داشته باشید، یا ادامه بلاگ نویسی را به زمانی موکول کنید که آن کتاب در دسترس باشد و یا به راحتی از خیر افزودن آن مطلب به متن خود بگذرید.
به همراه داشتن تمام کتاب هایی که به آن ها علاقه داریم ، برای کتابخوارها ،به معنی به دنبال کشیدن یک کتابخانه بزرگ است لذا ممکن است اصلا به آن فکر نکنند یا آنرا غیر ممکن بدانند. در این مقاله سعی داریم شما را با گجتی کوچک به نام “کتاب‌خوان” آشنا کنیم که علی الرغم کوچکی در سایز ،حکم یک کتابخانه بزرگ را دارد. با این گجت کوچک ( کتاب‌خوان ) می توانید در هر شرایطی که در آن قرار دارید، خیلی راحت کتاب بخرید، بخوانید و به کتاب‌های آرشیو خود دسترسی داشته باشید. می توانید بنا به سلیقه و نیاز خود کتاب خریداری شده را شخصی سازی کنید; نوع و سایز قلم و فاصله بین خطوط کتاب‌ را خودتان انتخاب کنید و عملا صفحه آرایی کتاب را خودتان انجام دهید.

 

با کتاب خوان (E-Book Reader) و انواع تکنولوژی آن آشنا شوید

این گجت را می توان در در جیب لباس جای داد ( کتابخانه ای در جیب شما ) و حتی با استفاده از آن در محیط تاریک و با تنظیم نور پس‌زمینه صفحه نمایش به مطالعه پرداخت. کتاب خوان بسیار شبیه یک تبلت است، حتی می توان گفت تبلتی است با صفحه نمایشی متفاوت از آنچه تا کنون دیده اید و البته با سیستم عاملی متفاوت . اما از آنجا که این تبلت قرار است به ما در کتاب خواندن کمک کند، تولید کنندگان آن سعی کرده اند تا استفاده از آنرا تا حد ممکن به آنچه ما در ذهن از تجربه خواندن یک کتاب کاغذی داریم نزدیک کنند. نتیجه این سعی و کوشش ، ایجاد تکنولوژی جدیدی به نام صفحه نمایش با جوهر‌الکترونیک ( E-InK ) است که تقریبا مشابه همان کاغذ چاپ شده می باشد و برای شباهت بیشتر به تجربه خواندن متن از روی کاغذ ، بر خلاف سایر صفحه های نمایش همانند LED یا LCD نوری از خود ساطع نمی کند.
این تکنولوژی باعث می‌شود تا وضوح متن بیشتر شود و مانع از خستگی چشم خواننده می شود، در صفحه نمایش مبتنی بر تکنولوژی جوهر الکترونیک درست همانند یک متن چاپی شما با نور محیط کتاب می‌خوانید و از زاویه دید بسیار زیادی برخوردار هستید. البته برای مطالعه در شب یا در زمانی که در محیط نوری وجود ندارد و یا نور محیط کم است، بعضی از کتاب خوانها از نور پیش زمینه ( Front Light ) استفاده می کنند، به این معنی که بر خلاف سایر صفحه های نمایش دارای نور پس زمینه ( Back Light )، در کتاب‌خوان ها در واقع نور را بر روی صفحه می تابند و بدین ترتیب بدون نیاز به یک منبع نور خارجی صفحه کتاب خوان قابل خواندن می گردد.
همچنین از آنجا تکنولوژی جوهر الکترونیک به گونه‌ای طراحی شده که برای نمایش یک تصویر ثابت نیازی به مصرف انرژی ندارد، مصرف باتری کتابخوان در مقایسه با سایر گجت‌های موبایل بسیار کمتر است. لذا برای استفاده از کتاب خوان ها در بیرون از خانه و حتی سفر، لازم نیست نگران تمام شدن شارژ باشید. بدیهی است که برای خواندن کتاب در ” کتاب‌‌خوان ها “، نیاز به تهیه کتاب‌الکترونیک دارید، در ایران در سال های اخیر چندین استارآپ در زمینه ایجاد بازاری برای خرید کتاب های الکترونیکی اقدام کرده اند که از مهمترین آنها می توان به فیدیبو و ۳۰بوک اشاره نمود.

در مورد کتابخوان بیشتر بدانیم

  • برای خواندن کتاب هاب الکترونیک فارسی، دقت کنید کتاب‌خوانی تهیه کنید که از زبان فارسی پشتیبانی نماید.
  • کتاب خوان ها بر خلاف تبلت ها از همه فایل فرمت های رایج پشتیبانی نمی کنند، اما معمولا قادر هستند فرمت های مربوط به متن همانند EPUB ،PDF ،txt و … و فرمت فایل های تصویری همانند GIF, PNG, BMP, JPG و … را پشتیبانی نمایند. همچنین بعضی از کتاب خوان ها از فایل های صوتی برای بخش کتاب های صوتی نیز پشتیبانی می نمایند. البته در همه این موارد می بایست به مشخصات ارایه شده توسط سازنده مراجعه نمود.
  • کتاب‌خوان ها از صفحه نمایش لمسی بهره می برند، لذا برای ورق زدن فقط کافی است، انگشت خود را روی صفحه نمایش بکشید (نیازی به استفاده از آب دهان برای ورق زدن ندارید.)
  • بعضی از انواع کتاب‌خوان ها علاوه بر صفحه لمسی به دکمه های فیزیکی نیز برای ورق زدن مجهز شده اند که بسیار در راحتی هنگام مطالعه موثر هستند.
    سیستم عامل کتاب خوان ها معمولا ویرایشی از اندروید است و قابلیت دریافت آپدیت دارد ، همچنین مرور وب سایت ها در اینترنت با استفاده از کتاب‌خوان ها امکان پذیر است.
  • کتاب خوان را می توان با آداپتورهای معمول usb گوشی ها و یا با پورت usb کامپیوتر شارژ نمود.

صفحه نمایش با تکنولوژی جوهر الکترونیک به زبان ساده

همانطور که پیشتر بیان شد، مهمترین تفاوت میان تبلت و کتاب‌خوان در صفحه نمایش آنها می باشد. کتاب خوان ها از صفحه نمایش با پشتیبانی از فن آوری جوهر الکترونیک ( E-INK ) استفاده می کنند که نوری از خود ساطع نمی نماید (فاقد نور پش زمینه است). شرح نحوه عملکرد صفحه نمایش E-INK ، به زبان ساده را اینطور می توان بیان کرد. صفحه نمایش کتاب خوان را همانند یک مایع درنظر بگیرید که یک سری توپ های بسیار ریز که نقش پیکسل را بازی می کنند درون آن شناور هستند، هر یک از این توپ ها دارای دو وجه به رنگ های سفید و سیاه بوده که در واقع وجه سفید، همان رنگ کاغذ است. با توجه به اینکه این گوی ها چند درصد به سمت بالا چرخیده باشند ( چند درصد از وجه مشکی رو به بالا باشد ) میزان رنگ خاکستری ای که نیاز به نمایش توسط آن پیکسل است مشخص می گردد .

با کتاب خوان و تکنولوژی آن آشنا شوید

به این ترتیب با چیده شدن مجموعه ای از گوی های ( پیکسل های ) مختلف که با درصد های متفاوتی رنگ سیاه را نمایش می دهند، در کنار هم، یک تصویر روی صفحه نمایش E-INK پدیدار شده که با نور محیط قابل رویت است ، دقیقا همانند همان چیزی که بروی کاغذ دیده می شود. این واقعیت دقیقا همان خصیصه ای در این نوع صفحه نمایش است که موجب می گردد چشم خسته نشود.
صفحه نمایش E-INK نسبت به صفحه های نمایش دیگر کندتر عمل کرده و برای تغییر تصویر نیاز به صرف زمان بیشتری دارد، دلیل آن نیز با توجه به گفته های بالا کاملا واضح است ، هر گوی پیکسلی که پیشتر ذکر شد ، برای تغییر رنگ و چرخش نیاز به صرف زمان دارد. به همین دلیل است که کاربران فکر می کنند دستگاههای کتاب‌خوان از تبلت ها کندتر هستند.

4 دیدگاه برای “با کتاب خوان (E-Book Reader) و انواع تکنولوژی آن آشنا شوید

  1. اشتراک‌ها: با کتاب‌خوان و تکنولوژی آن آشنا شوید - مجله‌ی 30بوک

  2. اشتراک‌ها: بررسی اس اس دی گیگابایت UD Pro 256GB - مجله پلاس گرین

  3. اشتراک‌ها: با کتاب‌خوان و تکنولوژی آن آشنا شوید - مجله‌ی 30بوک

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *