معرفی و بررسی تاییدیه ۸۰Plus پاور کامپیوتر

 تاییدیه ۸۰Plus

معرفی و بررسی تاییدیه ۸۰Plus پاور کامپیوتر

تاییدیه ۸۰Plus گواهینامه ای است که برای  منبع تغذیه ها ( پاور در کامپیوتر ) در آزمایشگاه های مستقلی پس از سنجش هر منبع تغذیه صادر می گردد. تولید کنندگانی که تمایل به دریافت این استاندارد (گواهینامه) را برای محصولات خود دارند، باید نمونه ای از محصولات خود را به این آزمایشگاهها ارسال کرده و هزینه انجام تست و بررسی را نیز پرداخت نمایند. آزمایشگاه های مورد نظر معمولا تنها یک عدد محصول را از هر سری منابع تغذیه تولید شده مورد بررسی قرار می دهند و به سازندگان توصیه شده است تا دو نمونه از هر سری از محصولات را ارسال کنند تا در صورت ایجاد مشکل برای نمونه اول، نمونه دوم دوباره تست شود. نحوه سنجش منابع تغذیه در این آزمایشگاه ها تقریبا مشابه با وب سایت های معتبر فعال در بخش بررسی سخت افزار هستند،

به عنوان مثال منابع تغذیه را به میزان بار کاری معینی متصل خواهند کرد تا توان دریافتی را محاسبه و به رقم نهایی راندمان انرژی دسترسی پیدا کنند. البته این شیوه تست دارای تفاوت ها، ویژگی های مثبت و منفی نیز می باشد که در ادامه به آن ها اشاره خواهیم کرد. اولین ویژگی مثبت در روش تست صورت گرفته در آزمایشگاه های تعیین تاییدیه ۸۰Plus ، استفاده از دو محدوه انرژی الکتریکی ۱۱۵V و ۲۲۰V می باشد که معمولا نمونه های پاور کامپیوتر را با برق ۱۱۵V مورد تست و بررسی قرار می دهند تا مزیت راندمان انرژی در برق های ۲۲۰V تاثیری در نتایج نداشته باشند. البته در این میان استثناء هایی نیز وجود دارد و منابع تغذیه هماهنگ با برق ۲۲۰V، در ولتاژ مربوطه تست خواهند شد. نکته مهمی که در مبحث راندمان انرژی منابع تغذیه از اهمیت زیادی برخوردار هست، به ولتاژ مورد استفاده و هماهنگ با منابع تغذیه اشاره می کند.

منابع تغذیه کامپیوتر معمولا در زمان اتصال به شبکه برق ۲۲۰V، راندمان انرژی بهتری را نسبت به حالت استفاده از ولتاژ های ۱۱۵V از خود نمایش می دهند. کمپانی های سازنده نیز درصد راندمان انرژی را مطابق با برق ۲۲۰V اعلام می کنند، به همین دلیل راندمان انرژی منابع تغذیه در کشور هایی با شبکه برق ۱۱۵V نظیر ایالات متحده نسبت به رقم اعلامی کمپانی تولید کننده کمتر خواهد بود. در کنار این نکته مثبت در شرایط تست، نقطه ضعف هایی نیز مشاهده می شود.

تمام منابع تغذیه موجود در آزمایشگاه های تعیین تاییدیه ۸۰Plus در محفظه های حرارتی با دمای ثابت ۲۳ درجه سانتی گراد مورد تست و بررسی قرار می گیرند که با توجه به شرایط عملکردی منابع تغذیه در کامپیوتر های شخصی، این شیوه تست فرآیند غیر قابل توجیهی خواهد بود. منابع تغذیه در شرایط دمایی بالا میزان ولتاژ بیشتری را از ورودی شبکه برق دریافت می کنند در نتیجه راندمان انرژی با افزایش دما کاهش خواهد یافت. به طور کلی استاندارد ۸۰Plus دارای ۶ زیر شاخه اصلی می باشد که در جدول زیر مشاهده خواهید کرد. ارقامی که در جدول مورد نظر درج شده اند، حداقل میزان مورد نیاز در شرایط بار کاری مختلف است که منابع تغذیه برای دریافت استاندارد مربوطه باید به آن دست یابند.

بار کاری %۱۰۰ بار کاری %۵۰ بار کاری %۲۰ بار کاری %۱۰ تصویر استاندارد ۸۰Plus استاندارد ۸۰Plus
۸۰% ۸۰% ۸۰% 80Plus_standard ۸۰Plus Standard
۸۲% ۸۵%
۸۲%
80PLUS Bronze computerchi ۸۰Plus Bronze
۸۵% ۸۸% ۸۵% ۸۰Plus Silver ۸۰Plus Silver
۸۷% ۹۰% ۸۷% power 80 plus GOLD ۸۰Plus Gold
۸۹% ۹۲% ۹۰% پاور گرین 80 plus ۸۰Plus Platinum
۹۰% ۹۴% ۹۲% ۹۰% ۸۰Plus Titanium ۸۰Plus Titanium

شرایط لازم برای دریافت گواهینامه  تاییدیه ۸۰Plus برای هر سطح از راندمان انرژی به بخشی از بازار که منابع تغذیه برای آن ها در نظر گرفته شدند، بستگی خواهد داشت. مقادیر مورد نظر برای منابع تغذیه Non-redundant (مدل های مرسوم در کامپیوتر های رومیزی) با توجه به شرایط تست ۱۱۵V و چهار شرایط مختلف بار کاری در نظر گرفته شده اند. برای دریافت استاندارد Titanium نحوه عملکرد منابع تغذیه باید حتما در شرایط بار کاری یا لود %۱۰ مورد بررسی قرار گیرد.


فروشگاه اینترنتی آی تی خرید تمامی محصولات خود را با گارانتی اصلی عرضه می کند.

  • تحویل کالا در تهران در صورت امکان در همان روز
  • ارسال کالا در سایر استانها در کمتر از  ۲۴ ساعت بعد از سفارش کالا

این فروشگاه دارای نماد الکترونیکی بوده و می توانید با اطمینان از ما خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *