درایو دیسک سخت HDD

درایو دیسک سخت HDD

درایو دیسک سخت HDD

درایو دیسک سخت HDD ( به انگلیسی: Hard Disk Drive ) یکی از قطعات اصلی سخت افزار کامپیوتر و وسیله‌ای است برای ذخیره سازی دایمی داده ها در کامپیوتر.

هارد دیسک یا HDD از یک یا چند صفحه موازی که سطح آن‌ها با موادی پوشش داده شده که بتوان داده‌ها را به‌طور مغناطیسی بر روی آن‌ها ضبط نمود، تشکیل شده است. این وسیله علاوه بر صفحه‌های مذکور حاوی هدهای خواندن/نوشتن ، سازوکار تعیین محل هد، و موتوری است که در محفظه‌ای جای داده می‌شود تا از آلودگی‌های خارجی در امان باشد.

درایو دیسک سخت HDD

این محیط محافظت شده به هدها امکان می‌دهد تا به اندازهٔ ۱۰ تا ۲۵ میلیونیم اینچ از سطح صفحه‌ای که عموماً با سرعت ۳۶۰۰ تا ۷۲۰۰ دور در دقیقه درحال چرخش است، فاصله داشته باشد و بنابراین حجم داده‌های قابل ذخیره‌سازی و سرعت دستیابی به آن‌ها نسبت به فلاپی‌دیسک‌ها بسیار بیشتر است. (لازم به ذکر است که سرعت چرخش دیسک در HDD های جدید که به دیسک های دور بالا نیز معروف هستند،  به ۱۵۰۰۰ دور در دقیقه (RPM) نیز می‌رسد.)

ظرفیت دیسک‌های سخت به مراتب از فلاپی دیسک‌ها بیشتر بوده و هر روز به ظرفیت آن‌ها افزوده می‌شود؛ به عنوان مثال امروزه ظرفیت متوسط دیسک‌های سخت در حدود ۳ ترابایت است.

بیشترین ظرفیت یک هارد درایو مربوط به PM1633a می‌باشد که در اوت ۲۰۱۵ در همایش Flash Memory Summit، شرکت سامسونگ از آن رونمایی کرد. در دیسک‌های سخت چند صفحه دیسک جای داده می‌شود تا دیسک گردان بتواند به بیش از یک صفحه دستیابی داشته باشد.

 

هارد دیسک ها از یک منظر به دو دسته تقسیم بندی می گردند : اینترنال (داخلی) و اکسترنال (خارجی)

به هارد دیسکی که در داخل کیس کامپیوتر نصب می گردد، هارد اینترنال ( داخلی ) و به هارد دیسکی که برای جابجایی آسان اطلاعات استفاده شده، هارد اکسترنال ( خارجی ) گفته می شود.

معمولا هاردهای اکسترنال دارای محفظه محافظ جهت جلوگیری از ضربه و تاثیرات محیط هستند.

هارد دیسک های اینترنال از نظر اندازه ( فرم فکتور ) به دو دسته ۳٫۵ اینچ (هاردهای مورد استفاده در کیس های معمول ) و ۲٫۵ اینچ (هاردهای مورد استفاده در لپ تاپ ) تقسیم می شوند.

 


فروشگاه اینترنتی آی تی خرید تمامی محصولات خود را با گارانتی اصلی عرضه می کند.

  • تحویل کالا در تهران در صورت امکان در همان روز
  • ارسال کالا در سایر استانها در کمتر از  ۲۴ ساعت بعد از سفارش کالا

این فروشگاه دارای نماد الکترونیکی بوده و می توانید با اطمینان از ما خرید کنید.

برای خرید انواع HDD موجود در فروشگاه پلاس گرین اینجا کلیک نمایید.

1 دیدگاه برای “درایو دیسک سخت HDD

  1. اشتراک‌ها: راهنمای خرید سرور (روش های اسمبل سرور) - وب سایت شخصی حسام شالیکاریان

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *