قابلیت PWM

قابلیت PWM

قابلیت PWM

قابلیت PWM تکنیکی است که به کمک آن می‌توانیم مقدار ولتاژ پایه‌های خروجی کنترلر (مثلاً درایو موتور ای سی) و فرکانس آن را کنترل کنیم.

تصور کنید  لامپ ۱۰ وات داریم که توان مورد نیاز آن از باتری تأمین می‌گردد. در این حالت باتری ۱۰ وات از قدرت را تأمین می‌کند، و لامپ این ۱۰ وات را به نور و گرما تبدیل می‌کند و تلفات توان در هیچ جای دیگر در مدار نداریم.

حال اگر بخواهیم این لامپ را کم نور کنیم بطوریکه فقط ۵ وات از توان باتری را جذب کند، می‌توانیم یک مقاومت را بصورت سری در مدار قرار داده تا این مقاومت ۵ وات از توان باتری را جذب کرده و تنها ۵ وات باقیمانده به لامپ برسد. این کار می‌کند، در این حالت لامپ کم نور می شود، اما این کار در مقاومت نه تنها باعث می‌شود بسیار داغ شود، بلکه باعث اتلاف توان خواهد شد در حالیکه باتری هنوز ۱۰ وات را تأمین می‌کند.

راه حل این مشکل تغییر دوره کاری با استفاده از سوئیچ روشن و خاموش سریع لامپ است به‌طوری‌که آن را تنها در نیمی از زمان روشن و خاموش می‌کند. آنگاه به‌طور متوسط توان گرفته شده توسط لامپ تنها ۵ وات است، و توان متوسط تأمین شده توسط باتری تنها ۵ وات خواهد بود.

اگر ما می‌خواستیم ۶ وات توان در لامپ اعمال شود، ما می‌توانیم سوئیچ را برای زمان بیشتری روشن بگذاریم نسبت به زمانی که خاموش است، آنوقت توان کمی بیشتر به‌طور متوسط به لامپ تحویل داده خواهد شد.

این (on-off switching) روشن-خاموش کردن سوئیچ، PWM نامیده می‌شود. مقدار توان انتقال یافته به بار متناسب با درصدی از زمان است که بار روشن است.


فروشگاه اینترنتی آی تی خرید تمامی محصولات خود را با گارانتی اصلی عرضه می کند.

  • تحویل کالا در تهران در صورت امکان در همان روز
  • ارسال کالا در سایر استانها در کمتر از  ۲۴ ساعت بعد از سفارش کالا

این فروشگاه دارای نماد الکترونیکی بوده و می توانید با اطمینان از ما خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *