ال ای دی (LED)

ال ای دی (LED)

ال ای دی (LED) چیست؟

ال ای دی (LED) مخفف واژه Light Emitted Diode به معنای دیود ساطع کننده نور است. لامپ های ال ای دی در واقع نوعی از لامپ‌های حالت جامد هستند که از دیود نورافشان برای روشنایی، استفاده می‌کند.

ال ای دی (LED) چیست؟

LED ها در ابتدا بیشتر به عنوان یک چراغ قرمز رنگ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند، و به تدریج با توجه به مصرف برق کم نسبت به سایر لامپ‌ها، عمر بسیار بالا و فن آوری جدید ساخت به رنگ‌های دیگر توانسته‌اند جای خود را در صنعت روشنایی در دنیا باز کنند.

اولین ال‌ ای‌ دی‌ های تولید صنعتی در ۱۹۶۲ میلادی و تنها با رنگ قرمز (ترکیب آلومینیم، گالیم و آرسناید) وارد بازار شدند. ال‌ ای‌ دی‌ های سبز، آبی، زرد و نارنجی در دهه ۷۰ میلادی تولید شدند. توان نوری ال‌ای‌دی‌ها رفته‌ رفته افزایش یافت تا اینکه در دهه ۸۰ و اوایل دهه ۹۰ میلادی ال‌ ای‌ دی‌ ها به صورت گروهی و با کارایی بسیار بالا وارد بازار شدند.

ال‌ای‌دی ‌های اولیه به علت بهره پایین شان تنها درمدارات الکترونیکی استفاده می‌شدند. توان نوری ال‌ای‌دی ‌های سفید امروزی تا ۷۰ لومن بر وات و ال‌ ای‌ دی‌ های رنگی تا ۵۰ لومن بر وات است و پیش‌بینی می‌شود تا ۲۰۰ لومن بر وات نیز برسد.

امروزه دیودهای نوری (LED) کاربرد وسیعی دارند و در نورپردازی شهری، علائم عبور و مرور و چراغ‌های امروزی خودرو و …. بکار می روند. همچنین اندازه بسیار کوچک آنها باعث شده ‌است تا در نمایشگرهای گرافیکی نسل جدید نیز مورد استفاده قرار گیرند.

سرعت بسیار بالای آنها در خاموش و روشن شدن کاربردهای ویژه‌ای در فن آوری مخابرات برای آنها به ارمغان آورده‌است و درتلویزیون های خانگی، صفحه نمایش رایانه، صفحه نمایش دستگاه های خانگی و صنعتی و غیره به وفور از ال ای دی استفاده می شود.

امروزه تلویزیون های ال ای دی حرف اول و آخر را در کیفیت و مصرف انرژی می زنند و استفاده ازلامپ های ال ای دی درتزیین و نورپردازی های ساختمان ها روز به روز در حال افزایش است.


فروشگاه اینترنتی آی تی خرید تمامی محصولات خود را با گارانتی اصلی عرضه می کند.

  • تحویل کالا در تهران در صورت امکان در همان روز
  • ارسال کالا در سایر استانها در کمتر از  ۲۴ ساعت بعد از سفارش کالا

این فروشگاه دارای نماد الکترونیکی بوده و می توانید با اطمینان از ما خرید کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *