راهنمای خرید سرور

خرید سرور ، اسمبل سرور

راهنمای خرید سرور

خرید سرور جدید برای بسیاری از کاربران و حتی حرفه ای ها ( مدیران شبکه ) چالش بسیار بزرگی به شمار می آید. البته نگرانی آنها در این خصوص کاملا درست است، به این دلیل که در کنار توجه به به پارامتر های مهمی از جمله قدرت پردازشی، نوع کاربرد، کیفیت ساخت قطعات ، گارانتی و قیمت می بایست مابین خرید یک سرور برند ، یک سرور نو یا دست دو، اسمبل یک سرور و یا خریداری سرور نیمه آماده نیز بهترین گزینه را انتخاب نمود.

یک شرکت یا سازمان ممکن است به دلایل مختلفی نیاز به تهیه یک سرور جدید داشته باشد ، از تهیه یک سرور سبک برای سیستم حسابداری یا اتوماسیون اداری گرفته تا تهیه یک سرور جهت پاسخگویی به ۱۰۰ هزار مراجعه کننده روزانه در وب سایت.

دلیل خرید سرور جدید هرچه باشد ، انتخاب نادرست در هنگام خرید یا اسمبل سرور ممکن است تبعات و مشکلات بسیاری را به همراه داشته و موجب دوباره کاری و افزایش تلاش ادمین برای راه اندازی مجدد شبکه و البته نارضایتی کاربران گردد.

مثال : بسیاری از ادارات و سازمان ها به دلیل آنکه هزینه های خرید سرور را بسیار بالا می دانند، به سمت استفاده از هاست و سرور اشتراکی به منظور آرشیو داده ها و ارائه دسترسی به کاربران خود می روند. اما پس از مدتی به دلیل افزایش تعداد کاربران، حجم آرشیو و تعداد درخواست ها با مشکلاتی در سرویس دهی هاست یا سرور اشتراکی مواجه می شوند.

لذا مجبور می شوند با صرف هزینه های بیشتر، از سرور اختصاصی (Dedicated Server) استفاده کنند که در نتیجه  قطعی سرویس و عملیاتزمان برجابجایی آرشیو و راه اندازی مجدد سرور جدید اجتناب ناپذیر خواهد بود.

اما یک شرکت یا سازمان با درک صحیح از میزان نیاز فعلی و پیش بینی شرایط خود در آینده می تواند با صرف هزینه ای منطقی در انتخاب مناسب سرور ، از مشکلات پیش رو جلوگیری کرده و بهترین سرویس را در اختیار کاربران خود قرار دهد.

در این مقاله سعی داریم به بررسی روش های مختلف در انتخاب سرور پرداخته و نگاهی به اسمبل یک سرور که روشی مرسوم در بازار ایران است بیاندازیم، پس لطفا با ما همراه باشید :

سرور چیست و چه کاربردی دارد؟

سرور نوع پیشرفته ای از کامپیوتر است که به منظور انجام پردازش های بسیار سنگین و مدیریت همزمان چندین پردازش مورد استفاده قرار می گیرد و وظیفه آن ارایه سرویس های خاص به سایر سیستم های موجود در شبکه می باشد. سرور می تواند برای برقراری ارتباط میان چندین کامپیوتر و دستگاه مختلف مورد استفاده قرار گرفته یا اینکه وظیفه میزبانی از حجم وسیعی از داده (برای سایت های دانلود فیلم) را بر عهده گیرد.

سرور که با نام سرویس دهنده نیز شناخته می شود، وظیفه پاسخگویی به سرویس گیرنده یا کلاینت (مشتری) را بر عهده دارد و این درخواست می تواند نرم افزاری یا سخت افزاری باشد. در حالت سخت افزاری، سرویس گیرنده برای انجام پردازش های خود به یک سرور قدرتمند نیاز دارد تا از منابع سخت افزاری از جمله پردازنده، حافظه رم، تجهیزات ذخیره سازی و کارت گرافیک بهره مند شود.

در حالت نرم افزاری، سرویس دهنده شرایط به اشتراک گزاری فایل های متعدد را برای کاربران فراهم می سازد و آنها از طریق سرور به فایل ها دسترسی پیدا می کنند. به این ترتیب کاربر نیازی به ذخیره سازی حجم وسیعی از داده روی تجهیزات ذخیره سازی یا کامپیوتر شخصی خود ندارد.

 

سرور مناسب خود را انتخاب کنید :

کاربرد های متعدد و متنوع سرور سبب می شود که کاربران بر اساس نیاز خود نسبت به خریداری دستگاه مورد نظر اقدام کنند. از این رو شرکت های تولید کننده تجهیزات سرور در سال های اخیر، دست کاربران را برای انتخاب دستگاه مناسب باز گذاشته اند. به این صورت که ادارات و سازمان های کوچک و بزرگ به تناسب بودجه و کاربرد خود می توانند از یک سرور سبک تا یک سرور قدرتمند برای خود تهیهنمایند.

در این راستا یک سازمان در بازار ایران با گزینه هایی متعددی مواجه است که از یک منظر می توان این گزینه ها را بصورت زیر دسته بندی نمود :

  • خرید سرور بروز برند و نو
  • خرید سرور استوک
  • اسمبل یک کامپیوتر دسکتاپ قدرتمند و استفاده بعنوان سرور
  • خرید یک سرور نیمه آماده با قابلیت انتخاب قطعات دلخواه

 

خرید سرور بروز برند و نو :

سرور های HP در بازار ایران از اقبال بیشتری نسبت به سایر برند های همچون DELL ، SuperMicro ، Fujitsusimens و … برخوردارند و لذا می توان گفت که پرفروشترین سرور در ایران نسل های مختلف سرور HP است.

اما با توجه به مشکلات متعدد در روند واردات و خرید کالا از آمریکا و شرکت های وابسته به این کشور، در سال های اخیر به ندرت شاهد حضور سرور های جدید HPدر بازار داخلی بودیم. هر چند اکنون برخی از سرور های نسل ۱۰ برند HP در بازار به فروش می رسند، اما تعداد فروشندگان بسیار محدود بوده و قیمت این سرور ها با توجه به موجودی تعیین شده و اصلا رقابتی نیست.

سرور های نسل ۱۰ برند اچ پی از حدود ۲ سال قبل وارد بازار داخلی شده اند و از همان بدو ورود نیز به شدت گران قیمت و دور از دسترس بودند. با این حال پیشرفت های قابل توجهی از نظر قدرت پردازشی و همچنین امکانات امنیتی روی سرور های مجهز به پردازنده های Intel Scalable اعمال شده است.

این نوع سرورهای معمولا انتخاب اول سازمان هایی است که به قدرت پردازشی به شدت بالا نیاز دارند و از نظر بودجه محدودیتی ندارند، به طور حتم خرید سرور های نسل دهم اچ پی می تواند خیال سازمان را برای سال ها کارکرد بدون دردسر راحت کند.

هرچند این قبیل سازمانها نیز در تهیه این سرور ها ممکن است با کمبود موجودی مواجه شده و حتی نتوانند کانفیگ مورد نظر خود را تهیه کنند و معمولا با مساله عدم وجود گارانتی معتبر نیز مواجه می شوند.

اماشرکت ها و سازمان هایی نیز  وجود دارند که با توجه به کاهش شدید بودجه در سال های اخیر، به ناچار باید به گزینه های ارزان قیمت فکر کنند و در چنین شرایطی هیچ کدام از سرور های جدید نسل ۱۰ برند HP در لیست خرید آنها قرار نمی گیرد.

از طرفی سرور های نسل جدید HP از نظر قدرت پردازشی به شدت پیشرفت کردند و در بسیاری از موارد نیازی به این حجم از قدرت پردازشی وجود ندارد. در نتیجه سازمان ها و ادارات باید با دقت فراوان نسبت به انتخاب سرور جدید اقدام کنند تا سرمایه سازمان را بی دلیل هدر ندهند.

 

خرید سرور استوک :

منظور از سرورهای استوک، دستگاه هایی می یاشد که سال ها در کشور های عمدتا اروپایی و آمریکایی مورد استفاده قرار گرفته و پس از یک سرویس محدود، وارد بازار کشور می شوند. سخت افزار آنها قدیمی بوده و روش های محدودی برای ارتقای سخت افزاری وجود دارد.

از سوی دیگر یافتن قطعات جایگزین یا تعمیر آنها دشوار و البته با صرف هزینه هنگفت امکان پذیر است. سرور های استوک HP در ایران به شدت پر طرفدار هستند که دلیل آن هم واردات گسترده آنهاست. به نوعی ادارات و سازمان ها برای خریداری سرور استوک، حق انتخاب از نظر برند ندارند و در بحث تنوع مدل نیز، شرایط مناسبی وجود ندارد.

با توجه به اینکه از نحوه کارکرد و سابقه تعمیر یا سرویس سرو های استوک بی اطلاع هستید، ظاهر دستگاه نباید شما را فریب دهد. از سوی دیگر میزان کارکرد و میزان سلامت اجزای داخلی سرور به سادگی قابل سنجش و آزمایش نیست. به خصوص در مورد پاور یا منبع تغذیه سرور استوک که به ندرت در بازار داخلی یافت می شود، به خصوص اگر به دلیل توان مورد نیاز بالا، به یک منبع تغذیه با توان بالاتر از حد استاندارد نیاز داشته باشید.

شاید با خرید سرور استوک در هزینه های سازمان یا اداره خود صرفه جویی کنید، اما هر لحظه باید منتظر خرابی و هزینه های سرسام آور تعمیر یا تعویض قطعات آن باشید. البته ممکن است قطعه مورد نظر شما به این سادگی در بازار یافت نشود و برای خریداری آن مجبور به پرداخت هزینه ای وحشتناک شوید. در ادامه قیمت و مشخصات برخی از سرور های استوک را ارائه می کنیم.

مدل پردازنده رم هارد دیسک کارت گرافیک قیمت
HP G6-DL380 ۲xXeon X5560 ۳۲GB DDR3 ۲x146GB SAS 10K ۳٫۹۰۰٫۰۰۰
HP G7-DL360 1U ۲xXeon L5640 ۳۲GB DDR3 ۲x146GB SAS 10K ۴٫۷۰۰٫۰۰۰
HP G8-DL380 ۲xXeon E5-2620 ۱۶GB DDR3 ۲x146GB SAS 10K ۷٫۶۰۰٫۰۰۰
HP Z420 A Xeon E5-1650-V2 ۳۲GB DDR3 ۵TB HDD + 256GB SSD Quadro K4000 3GB 256Bit ۸٫۹۰۰٫۰۰۰
HP Z820 ۲xXeon E5-2630-V2 ۴۸GB DDR3 ۵TB HDD + 256GB SSD Quadro K4000 3GB 256Bit ۱۷٫۵۰۰٫۰۰۰
HP Z840 ۲xXeon E5-2620-V3 ۹۶GB DDR3 ۶TB HDD + 256GB SSD Quadro K2200 4GB ۲۹٫۹۰۰٫۰۰۰

با توجه به گذشت چند یا چندین سال از عمر سرور های استوک و کارکرد طولانی مدت پاور و همچنین عدم اطلاع دقیق از شرایط نگهداری و تعمیر آن، نمی توان با اطمینان نسبت به توان خروجی آن اظهار نظر کرد. همین موضوع سبب می شود که در افزودنقطعات جدید که موجب افزایش توان مصرفی سیستم می شود، دچار تردید و سردرگمی شوید.

در هر صورت ما در پلاس گرین به هیچ عنوان خرید سرور های استوک را پشینهاد نمی کنیم و پیشنهاد می کنیم برای یافتن سرور مورد اطمینان خود ادامه مطلب را مطالعه فرمایید.

اسمبل یک کامپیوتر دسکتاپ قدرتمند و استفاده بعنوان سرور :

یکی از پر طرفدار ترین روش های ساخت و راه اندازی سرور در شرکت های کوچک و متوسط در ایران، اسمبل یک کامپیوتر دسکتاپ قدرتمند و استفاده از آن بعنوان یک سرور است.

بنا به نیاز شما در  بهره کشی از یک سرور ،  اسمبل یک کامپیوتر دسکتاپ قدرتمند و استفاده بعنوان سرور ممکن است مناسب یا نا مناسب باشد.

اگر تعداد سرویس گیرنده ها در شرکت شما زیر ۱۰ نفر است و اطلاعات حیاتی روی سرور ذخیره نمی کنید یا بصورت روزانه از اطلاعات خود به صورت دستی پشتیبان می گیرید و همچنین سیستم سرور خود را برای طولانی مدت روشن نگاه نمی دارید ، اسمبل یک کامپیوتر دسکتاپ می تواند گزینهای مناسب برای داشتن یک سرور باشد.

هر چند خرید چنین کامپیوتری در وضعیت فعلی بازار به شدت گران تمام می شود، اما برخی کاربران ترجیح می دهند از یک کامپیوتر دسکتاپ همه فن حریف و قدرتمند به عنوان سرور استفاده کنند. پردازنده های دسکتاپی قدرتمند از هر دو برند Intel و AMD به تعداد هسته های قابل توجه و فرکانس کاری بالا مجهز شده اند و مادربرد های متناسب با آنها نیز از ۶۴ تا ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم پشتیبانی می کنند.

چنین مشخصاتی به طور حتم می تواند جای خالی یک سرور استوک قدیمی یا سرور گران قیمت جدید را پر کند. از سوی دیگر، ارتقا و به روز رسانی یک کامپیوتر دسکتاپ با هزینه کمتر و بسیار ساده تر از یک سرور انجام می شود. حتی گران ترین و قدرتمندترین سرور ها نیز در بحث به روز رسانی با محدودیت هایی مواجه هستند.

تنوع در انتخاب قطعات از جمله حافظه رم، تجهیزات ذخیره سازی، کارت گرافیک، پاور، کیس و خنک کننده سبب می شود تا به سادگی بر اساس نوع کاربرد و سلیقه نسبت به خریداری کامپیوتر دسکتاپ اقدام کنید. در صورت خرابی یکی از قطعات، شانس خریداری مجدد آن پس از گذشت چند سال وجود دارد یا اینکه قطعه جایگزین متناسب با آن در بازار به فروش می رسد.

تمام این موارد می تواند نظر یک سازمان یا اداره را برای خریداری سرور نو یا استوک تغییر دهد و آنها ترجیح دهند که از یک کامپیوتر دسکتاپ قدرتمند به عنوان سرور استفاده کنند.

هرچند اسمبل یک کامپیوتر دسکتاپ قدرتمند و استفاده بعنوان سرور کاستی هایی را در مقایسه با یک سرور واقعی به همراه دارد که عبارتند از : عدم برخورداری از تمام انواع Raid یا Raid به صورت سخت افزاری، عدم برخورداری از قابلیت Hot Swap در تمامی هارد ها، عدم وجود فن و خنک کننده موثر جهت حفاظت همه قطعات در مقابل گرما ،عدم برخورداری از یک پاور قابل اطمینان برای روشن بودن بصورت ۲۴ ساعت هفت روز هفته ( پاورهای دسکتاپی موجود در بازار صنعتی نبوده و خاصیت redundant ندارند.) و …

خریداری یک سرور نیمه آماده با قابلیت انتخاب قطعات دلخواه :

این نوع از سرور ها که با ورود برند Chenbro به بازار ایران بر سر زبان ها افتاد، شرکت GREEN با بررسی شرایط موجود در بازار سرور در ایران و درک از کاستی هایی که بر سر راه اسمبل یک کامپیوتر دسکتاپ بعنوان سرور وجود دارد، اقدام به عرضه سرورهای Chenbroبا قیمتی معقول و امکان شخصی سازی ، با قابلیت هایی مشابه یک سرور گران قیمت نموده است. این سرورها در حال حاضر شامل موارد زیر می شود:

  • کیس رکمونت ۱U یا کیس ایستاده
  • منبع تغذیه سوئیچینگ صنعتی
  • مادربرد سرور با برند اینتل
  • خنک کننده Passive
  • سیستم خنک کننده داخل کیس
  • ۲۴ ماه گارانتی گرین

برای تکمیل سرور نیمه آماده چنبرو باید سه قطعه شامل پردازنده مرکزی (CPU)، حافظه رم و تجهیزات ذخیره سازی (هارد دیسک یا SSD) را خریداری و نصب کنید. با توجه به قیمت بسیار مناسب سرور های نیمه آماده چنبرو در بازار داخلی که شامل دو مدل زیر می شود، با خریداری قطعات مورد نیاز خود می توانید یک سرور قدرتمند و خوش قیمت برای اداره یا سازمان خود راه اندازی کنید.

مدل RM1۴۶۰۴ SR209
مادربرد Intel 1200 SPSR Intel 1200 SPSR
کیس ۱U Rack mount Server Tower
پاور (وات) ۴۰۰W ۴۰۰W
سوکت پردازنده Intel C232 Intel C232
حداکثر حافظه رم ۶۴GB DDR4 2400 MHZ ۶۴GB DDR4 2400 MHZ
خنک کننده Passive Intel CPU FAN
قیمت ۵۲۵۰۰۰۰ ۴۰۰۰۰۰۰

 

با توجه به سخت افزار قابل انتخاب توسط کاربر، سرور های نیمه آماده چنبرو برای طیف وسیعی از کسب و کار های کوچک و تازه تاسیس شده تا سازمان ها و ادارات متوسط کاربرد دارد.

بهره گیری از جدیدترین مادربرد اینتل و پشتیبانی از پردازنده های قدرتمند سری Xeon E3-1200 V5/V6 با حداکثر توان مصرفی ۸۰ وات در کنار حداکثر ۶۴ گیگابایت حافظه رم DDR4 و قابلیت نصب انواع تجهیزات ذخیره سازی ۳٫۵ و ۲٫۵ اینچ از جمله مهم ترین ویژگی های سرور نیمه آماده چنبرو به شمار می روند. اگر به سرعت بالای انتقال داده و یا ایجاد یک حافظه پشتیبان نیاز مبرم دارید، مادربرد به کار رفته در سرور های نیمه آماده Chenbro از حالات مختلف RAID 0/1/5/10 پشتیبانی می کند.

در مورد تهیه پردازنده و رم مورد نیاز سرورهای چنبرو نیز نگران نباشد ، شرکت GREEN در این مورد نیز کاربران را تنها نگداشته و با تامین این دو قطعه ، دست کاربران را انتخاب قطعات با کیفیت نیز باز گذاشته است.

چنبرو دو گزینه رکمونت تک یونیت و کیس دسکتاپی را در دسترس کاربران قرار داده تا بر اساس نیاز خود، بهترین گزینه را خریداری کنند.

در صورتی که  به قدرت بالای پردازنده و در عین حال اشغال فضای کم در رک خود نیاز مبرم دارید، سرور نیمه آماده Chenbro RM14604 گزینه مناسبی برای شماست و در صورتی که علاوه بر قدرت بالای پردازنده ، به پردازش گرافیکی نیاز دارید، سرور نیمه آماده Chenbro SR209 بهترین گزینه برای شماست.

کیس استند دسکتاپی چنبرو و یک اسلات PCI مادربرد اینتل به شما امکان نصب کارت های گرافیکی سری Quadro و Fire Pro را می دهند. البته هنگام انتخاب کارت گرافیک باید به توان مصرفی و نیاز آن به کانکتور تامین توان پاور توجه کنید.

با توجه به امکانات و ویژگی های سرور های نیمه آماده چنبرو، مخاطب آنها علاوه بر سازمان ها و ادارات، مدیران و کارشناسان شبکه نیز می باشند.

در صورتی که بنا به نیاز سازمان، چندین سرور متفاوت با خصوصیات متفاوت نیاز دارید، می توانید چند سرور نیمه آماده برای سازمان خود خریداری کرده و هر کدام را بر اساس نیاز، اسمبل کنید. به عنوان مثال یک سرور را به پردازنده قدرتمند و طیف وسیعی از تجهیزات ذخیره سازی مجهز کرده و سرور دیگر را برای پردازش گرافیکی اسمبل کنید.

به این ترتیب مجبور به پرداخت هزینه اضافی بابت قطعات مازاد و بدون استفاده نخواهید بود و به طور دقیق قطعات مورد نیاز خود را خریداری و نصب می کنید. به طور حتم مدیران سازمان از اقدام هوشمندانه شما در جهت حفظ ذخایر مالی و بهینه سازی عملکرد سرورها قدردانی خواهند کرد.

اسمبل سرور RM14604 اسمبل سرور SR209
  • قابلیت شخصی سازی طبق نیاز شما
  • طراحی رکمونت (اشغال یک یونیت از رک)
  • دارای مادربرد Intel 1200SPSR
  • چیپست Intel® C232 chipset
  • فاقد CPU
  • پشتیبانی از Intel® Xeon® E3-1200
  • فاقد رم
  • ماکزیمم ۶۴ گیگابایت DDR4 2400MT/s
  • پشتیبانی از ۴ عدد هارد ۳٫۵ و یا ۲٫۵ اینچی
  • قابلیت Hot Plug
  • پشتیبانی از ۲ عدد هارد ۲٫۵ اینچی به صورت Fix
  • پشتیبانی از Raid 0 / 1 / 5 / 10
  • ۲۴ ماه گارانتی گرین
  • قابلیت شخصی سازی طبق نیاز شما
  • طراحی ایستاده
  • دارای مادربرد Intel 1200SPSR
  • چیپست Intel® C232 chipset
  • فاقد CPU
  • پشتیبانی از Intel® Xeon® E3-1200
  • فاقد رم
  • ماکزیمم ۶۴ گیگابایت DDR4 2400MT/s
  • پشتیبانی از ۴ عدد هارد ۳٫۵ و یا ۲٫۵ اینچی
  • قابلیت Hot Plug
  • پشتیبانی از ۲ عدد هارد ۲٫۵ اینچی به صورت Fix
  • پشتیبانی از Raid 0 / 1 / 5 / 10
  • ۲۴ ماه گارانتی گرین

سرور های نیمه آماده Chenbro بر خلاف سرور های استوک و جدید دارای گارانتی معتبر دو ساله شرکت گرین و ۱۰ سال خدمات پس از فروش هستند. شرکت پردیس صنعت سیاره سبز (گرین) سرویس پشتیبانی ویژه ای برای خریداران سرور های چنبرو در نظر گرفته که در صورت وجود مشکل یا سوال فنی، به درخواست شما رسیدگی می کنند.

 

همچنین در مجله پلاس گرین ببینید : ویدیو اسمبل سرور Chenbro RM14604

 

جدول بررسی گزینه های موجود در مقابل یک سازمان برای خرید یک سرور

گزینه ها استوک نو دسکتاپ نیمه آماده
قابلیت ارتقا ** *** ***** ***
شخصی سازی * ** **** **
تنوع کاربرد * *** *** ****
قدرت پردازشی ** **** *** ****
ارزش خرید *** **** *** ****
تناسب قیمت ***** *** **** ****
گارانتی * ** **** *****

* یک ستاره: کمترین / ***** پنج ستاره: بیشترین


فروشگاه اینترنتی پلاس گرین تمامی محصولات خود را با گارانتی اصلی عرضه می کند.

  • تحویل کالا در تهران در صورت امکان در همان روز
  • ارسال کالا در سایر استانها در کمتر از ۲۴ ساعت بعد از سفارش کالا

این فروشگاه دارای نماد الکترونیکی بوده و می توانید با اطمینان از ما خرید کنید.

جهت مشاهده انواع سرور عرضه شده در فروشگاه پلاس گرین اینجا کلیک نمایید.

1 دیدگاه برای “راهنمای خرید سرور

  1. اشتراک‌ها: اسمبل سرور Chenbro RM14604 , فروشگاه اینترنتی پلاس گرین

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *