چگونه ویندوز ۱۰ را سریع‌تر کنیم؟

آموزشی: چگونه ویندوز ۱۰ را سریع‌تر کنیم؟

افزایش سرعت ویندوز ۱۰

بی‌شک شما هم یکی از میلیون‌ها کاربری هستید که از ویندوز ۱۰ استفاده می‌کنند و معتقدید این نسخه از ویندوز، کارآمدترین سیستم عامل شرکت مایکروسافت است. با اینکه مایکروسافت در طراحی آن بیشترین بهینه‌سازی‌ها را اعمال کرده تا علاوه بر چابکی در عملکرد، با کمترین خطا و مشکل مواجه باشد؛ اما گاهی به دلایل مختلف مثل نصب و حذف مکرر نرم‌افزارها، تعدد برنامه‌های اجرا شده و … کاربران با کاهش سرعت اجرای نرم‌افزارها و کندی کامپیوتر مواجه می‌شوند. اگر این تجربه ناخوشایند را داشته‌اید و می‌خواهید بدانید با چه راه‌کارهایی می‌توانید ویندوز ۱۰ را سریع‌تر کنید، تا پایان همراه مجله پلاس گرین باشید.
در این راهنمای آسان و کاربردی، ۱۰ راه‌حل اجرایی که سرعت ویندوز کامپیوترهای دسکتاپ یا لپ‌تاپ شما را افزایش می‌دهند را مرور می‌کنیم:

۱- کامپیوتر خود را راه‌اندازی مجدد کنید:

شاید این راه خیلی ساده باشد، اما کامپیوتر بسیاری از کاربران ساعت‌ها و روزها به شکل مداوم روشن است. این باعث اجرای فرآیندهایی می‌شود که پی‌در‌پی و بدون نیاز کاربر در پشت زمینه ویندوز ۱۰ فعالیت می‌کنند. نرم‌افزارهای اجرا شده (با مصرف منابع سیستم) می‌توانند به مرور زمان رایانه شما را کُند کنند. می‌توانید هر روز با ری‌استارت کامپیوتر خود و خاموش کردن پس از اتمام استفاده، این مشکل را برطرف کنید.
اگر به هر دلیلی چون هنگ کردن و قفل شدن منوی Power محیط ویندوز، امکان راه‌اندازی (Restart) یا خاموش کردن (Shut Down) مهیا نبود، ناچارید از طریق کلید فیزیکی کیس یا لپ‌تاپ این‌کار را به‌شکل دستی انجام دهید. قبل از انجام این کار، برنامه‌های در حال اجرا را ببندید و کاربرگ‌ها و فایل‌های خود را ذخیره کنید.

آموزشی: کامپیوتر خود را راه‌اندازی مجدد کنید

۲- ویندوز ۱۰ را بصورت دوره‌ای به‌روزرسانی کنید:

کمپانی مایکروسافت بطور مداوم بروزرسانی‌هایی را برای ویندوز ۱۰ منتشر می‌کند تا اشکالات رایج که عملکرد سیستم را کاهش می‌دهند رفع شوند. این مهم پس از اعلام رسمی این شرکت مبنی بر عدم پشتیبانی از نسخه ۷ ویندوز با نظم بیشتری صورت می‌گیرد. البته برخی از باگ‌ها و مشکلات نسبتاً جزئی هستند؛ در حالیکه به‌روزرسانی ویندوز تغییرات قابل توجهی را ایجاد و باعث افزایش بهره‌وری سیستم شما می‌شوند. اگر با کندی عملکرد کامپیوترتان مواجه هستید، منوی ویندوز را باز کرده و در نوار جستجو کلمه “Update” را تایپ کنید و برای دسترسی به تنظیمات این بخش، روی “Check for Update” کلیک کنید.
اگر به‌روزرسانی قابل توجهی در لیست جستجوی آپدیت‌های سیستم عامل ظاهر شده است، پیشنهاد می‌شود حتماً آنها را دانلود و نصب کنید.

احتیاط: قبل از ادامه روند به‌روزرسانی، از اطلاعات حیاتی خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

آموزشی: ویندوز ۱۰ را بصورت دوره‌ای به‌روزرسانی کنید

۳- لیست برنامه‌های Start Up ویندوز ۱۰ را بررسی کنید:

بیشتر نرم‌افزارها پس از نصب، فایل اجرایی خود را به بخش Startup ویندوز اضافه می‌کنند. این سبب می‌شود تا پس از هر بار راه‌اندازی ویندوز، این برنامه‌ها بصورت خودکار در پس‌زمینه ویندوز اجرا شوند. افزایش تعداد نرم‌افزارهای بارگذاری شده در زمان آغاز بکار ویندوز، می‌تواند یکی از دلایل کُندی آن محسوب شود. برای بررسی برنامه‌های خودراه‌انداز، کلیدهای ترکیبی Ctrl+Alt+Del را بفشارید تا Task Manager فعال شود. سپس روی زبانه “Startup” کلیک کنید تا به لیست نرم‌افزارهای خوداجراشونده دسترسی پیدا کنید.
مقادیر تعیین شده “Startup Impact” برای هر برنامه، وضعیت فعالیت آن را بازگو می‌کند. پیشنهاد می‌شود برنامه‌هایی که نیاز به اجرای آنها ندارید را غیرفعال کنید. برای اینکار، کافیست بر روی هر برنامه کلیک راست کرده و گزینه “Disable” را انتخاب کنید. غیرفعال کردن این برنامه‌ها به ویژه برای سیستم‌هایی که از ظرفیت حافظه (RAM) کمتری برخوردارند می‌تواند راهگشا باشد.

آموزشی: لیست برنامه‌های Start Up ویندوز ۱۰ را بررسی کنید

۴- برنامه Disk Cleanup ویندوز ۱۰ را اجرا کنید:

پاک‌سازی دیسک (Disk Cleanup) یک ابزار فوق‌العاده داخلی ویندوز است. می‌توانید از آن برای حذف کردن فایل‌های موقتی که بر روی هارددیسک سیستم انباشته می‌شوند استفاده کنید. برای شروع بر روی منوی ویندوز ۱۰ در نوار ابزار ویندوز کلیک کرده و از بخش Programs، وارد Windows Administrative Tools شوید. سپس ابزار Disk Cleanup را اجرا کرده و اجازه دهید ویندوز بررسی و شناسایی را آغاز کند. پس از مشخص شدن فایل‌های زائد، می‌توانید آنها را انتخاب کرده و در آخر، بر روی دکمه Clean up system files ضربه بزنید تا عملیات پاک‌سازی صورت گیرد. این همچنین فرصتی مناسب برای پاک کردن پرونده‌هایی در هارددیسک سیستم شما است که دیگر نیازی به آنها ندارید.

آموزشی: برنامه Disk Cleanup ویندوز ۱۰ را اجرا کنید

۵- برنامه‌های غیرضروری را از ویندوز ۱۰حذف کنید:

کاربران علاقه دارند بیشتر نرم‌افزارها را بر روی کامپیوتر خود نصب کنند، حتی اگر نیازی به آن نداشته باشند! اما حقیقت این است که از بیشتر نرم‌افزارهای نصب شده روی ویندوز ۱۰، فقط تعداد اندکی به دفعات مورد استفاده قرار می‌گیرند. برنامه‌های اضافی فضای هارددیسک را اشغال می‌کند و می‌تواند عملکرد سیستم را کاهش دهد؛ بنابراین نیاز است تا هر از چندگاهی از ضروری بودن استفاده از یک نرم‌افزار اطمینان حاصل کرد. برای اینکار کافیست تا از طریق کنترل پنل ویندوز، وارد بخش Programs and Features شوید. بر روی برنامه غیرقابل استفاده کلیک راست کنید و گزینه Uninstall را زده و مراحل حذف را تکمیل کنید. پس از حذف، یک بار کامپیوتر را راه‌اندازی نمایید.

آموزشی: برنامه‌های غیرضروری را از ویندوز ۱۰حذف کنید

۶- جلوه‌های ویژه ویندوز ۱۰ را غیرفعال کنید:

انصافاً‌ مایکروسافت روی گرافیک ویندوز ۱۰ سنگ تمام گذاشته است. علیرغم اینکه این جلوه‌های گرافیکی (نظیر شفافیت منوها، انیمیشن‌ها و …) چهره دلنشین‌تری به صفحه دسکتاپ و دیگر بخش‌ها می‌دهند، همانطور هم بیشتر از نسخه‌های قبلی از منابع سیستم به خصوص حافظه‌ها استفاده می‌کند که این می‌تواند عملکرد سیستم را به سمت کُندی سوق دهد.
بهترین راهکار، بازگرداندن جلوه‌های ویژه ویندوز به حالت اولیه است. برای اعمال تغییرات، از طریق کنترل پنل وارد بخش “System” شوید. سپس بر روی گزینه “Advanced System Setting” کلیک کنید. در بخش “System Properties” بر روی سومین زبانه یعنی “Advanced” کلیک کنید. حال در بخش “Performance”، روی کلید “Setting” کلیک کنید و در تب “Visual Effects”، دکمه رادیویی گزینه Adjust for best” “performance را فعال و کلید “OK” را بفشارید.
با فعال‌سازی این گزینه، تمامی جلوه‌های ویژه ویندوز به حالت ساده و غیرگرافیکی تغییر می‌کنند. این تغییر می‌تواند کُندی کامپیوتر را به شکل محسوسی کاهش دهد.

آموزشی: جلوه‌های ویژه ویندوز ۱۰ را غیرفعال کنید

۷- جلوه‌های شفافیت ویندوز ۱۰ را غیرفعال کنید:

این بخش برای نمایش ویژگی‌هایی چون انیمیشن، از منابع سیستم به شدت استفاده می‌‌کند. برای غیرفعال کردن این قابلیت در ویندوز ۱۰، روی دسکتاپ کلیک راست کرده و گزینه “Personalize” را انتخاب کنید. سپس وارد گزینه “Colors” شوید و “Transparency” را غیرفعال کنید. همچنین می‌توانید “Choose your default app mode” را بر روی حالت‌های “Light” یا “Dark” قرار دهید.
با غیرفعال‌سازی این بخش می‌توانید ویندوز چالاک‌تری داشته باشید.

آموزشی: جلوه‌های شفافیت ویندوز ۱۰ را غیرفعال کنید

۸- ظرفیت حافظه کامپیوتر را افزایش دهید:

اگر از کندی سیستم خود شکایت دارید، با افزایش میزان ظرفیت حافظه اصلی (RAM) راندمان کلی کامپیوتر شما به شدت بهبود می‌یابد. برای اجرای بدون نقص ویندوز ۱۰، سیستم شما باید حداقل از ۴ گیگابایت حافظه برخوردار باشد (بدون در نظر گرفتن حافظه مورد نیاز برای بازی‌های ویدئویی حجیم). در این مواقع ساده‌ترین راهکار، افزایش ظرفیت حافظه اصلی کامپیوتر است. برای اطلاع از میزان حافظه نصب شده، بر روی آیکون ویندوز راست کلیک کرده و گزینه “Task Manager” را انتخاب کنید. سپس در زبانه “Performance” می‌‌توانید حجم کل حافظه و مقدار استفاده شده را مشاهده کنید.
هنگام ارتقاء حافظه‌ها، در حد امکان فرکانس حافظه را نیز مد نظر قرار دهید. حافظه‌هایی که از فرکانس کاری بالاتری برخوردارند، به همان نسبت نیز در افزایش سرعت اجرای کلی ویندوز ۱۰ تاثیرگذار هستند.

آموزشی: ظرفیت حافظه کامپیوتر را افزایش دهید

۹- از حافظه‌های SSD (درایوهای حالت جامد) استفاده کنید:

در ساختار درایوهای حالت جامد از حافظه‌های فلش استفاده شده است. این نوع از ذخیره‌سازها نسبت به هارددیسک‌های مکانیکی از سرعت خواندن/نوشتن و عمر بالاتری برخوردارند؛ به همین دلایل قیمت آنها هم بیشتر است. درایوهای حالت جامد در اندازه ۲٫۵ اینچ در بازار موجود است که قیمت آنها بسته به برند، فناوری ساخت تراشه‌های ذخیره‌ساز و سرعت خواندن و نوشتن اطلاعات، متغیر است؛ لذا استفاده از SSD به عنوان ابزار آرشیو اطلاعات مقرون‌به‌صرفه نیست. برای افزایش سرعت سیستم، می‌توانید یک SSD با حجم کم (۱۲۰ گیگابایت) تهیه کرده و آن را فقط به عنوان درایو C و برای نصب ویندوز ۱۰ و برنامه‌های کاربردی پارتیشن‌بندی کنید؛ در این‌صورت با هزینه کمتر، سرعت سیستمتان را افزایش می‌دهید.
اگر آماده پرداخت این هزینه باشید، به زودی متوجه پیشرفتی چشمگیر در زمان بوت ویندوز، اجرای سریع‌تر برنامه‌ها (در صورت نصب برنامه‌ها در درایوی که ویندوز روی آن نصب شده است) و در نهایت، افزایش پاسخگویی کلی سیستم خواهید بود.

آموزشی: از حافظه‌های SSD (درایوهای حالت جامد) استفاده کنید

۱۰- از ابزار System Maintenance استفاده کنید:

در ویندوز ۱۰ یک ابزار داخلی تدارک دیده شده است که وظیفه آن نگهداری سیستم توسط فرامینی چون اسکن به‌روزرسانی‌ها و همچنین بررسی بدافزار است. البته این فرامین حتی زمانی‌که کامپیوتر شما بیکار است، بصورت خودکار در پس زمینه اجرا می شود. اگر مشکلی در مورد عملکرد سیستم مشاهده کرده‌اید، می‌توانید خودتان این ابزار کاربردی ویندوز ۱۰ را راه‌اندازی کنید.
برای شروع کار، کنترل پنل را باز کنید و وارد بخش “Security and Maintenance” شوید. روی کلید کشویی بخش “Maintenance” کلیک کنید تا گزینه‌ها پدیدار شوند. حال بر روی “Start Maintenance” کلیک کنید تا عملیات عیب‌یابی آغاز گردد. به یاد داشته باشید قبل از استفاده از این ابزار، حتماً فایل‌های باز خود را ذخیره و ببندید.

احتیاط:
قبل از ادامه روند عیب‌یابی، از اطلاعات حیاتی خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.

آموزشی: از ابزار System Maintenance استفاده کنید

 

2 دیدگاه برای “چگونه ویندوز ۱۰ را سریع‌تر کنیم؟

  1. اشتراک‌ها: نوار وظیفه ویندوز ۱۰: آموزش تصویری سریع و آسان برای شخصی‌سازی و بهینه‌سازی

  2. اشتراک‌ها: نوار وظیفه ویندوز ۱۰, آموزش تصویری سریع و آسان, شخصی‌سازی و بهینه‌سازی نوار وظیفه

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *