نگاهی به بهترین‌های کارت‌ گرافیک سال ۲۰۲۰ انویدیا و AMD

نگاهی به بهترین‌های کارت‌ گرافیک سال ۲۰۲۰ انویدیا و AMD

بهترین‌های کارت‌ گرافیک سال ۲۰۲۰ انویدیا و AMD

در سال‌های اخیر بازار بازی‌های ویدئویی وارد دوران جدیدی شده و هم در حوزه ساخت و ارتقای موتورهای برنامه‌نویسی گرافیکی و هم در بخش سخت‌افزار پردازشگر تصاویر و ویدئو رندرها، افتخارات کم‌نظیری را در کارنامه صنعت گیمینگ به ثبت رسانده است. اگرچه بازار بازی‌های ویدئویی متنوع بوده و هر گروه و سبک از بازی‌ها طرفداران خاص خود را دارند؛ اما مجموعه عوامل فنی منتهی به توان پردازش گرافیکی نیز یک عامل تعیین‌کننده در سیستم‌های گیمینگ بشمار می‌رود. در حقیقت، هرچه کارت گرافیک از مشخصات فنی بهتری بهره ببرد، بازی‌ها را در بالاترین جزئیات اجرا کرده و البته قیمت آن نیز افزایش می‌یابد.
در این مطلب قصد داریم چهار مدل از بهترین‌های کارت‌ گرافیک جهان از دو برند nVIDIA و AMD را با در نظر گرفتن مولفه قیمت/کارآیی را معرفی کنیم. قیمت‌های هر چهار مدل کارت گرافیک براساس قیمت‌های اعلام شده توسط انویدیا و ای‌ام‌دی بوده و این امکان وجود دارد که با قیمت‌ بازارهای خارجی به ویژه داخلی متفاوت باشد. همراه پلاس گرین باشید.

نگاهی به بهترین‌های کارت‌ گرافیک سال ۲۰۲۰ انویدیا و AMD

– کارت گرافیک رادئون RX 5700XT

این کارت گرافیک از خانواده رادئون‌ها، مجهز به تراشه گرافیکی با معماری جدید و یکی از باصرفه‌ترین گرافیک‌های حال حاضر برای پردازش تصاویر ویدئویی است. RDNA، تراشه گرافیکی‌ این محصول با لیتوگرافی ۷ نانومتر ساخته شده و نسبت به معماری GCN، مولفه‌های مصرف کمتر، راندمان بالاتر و گرمای کمتر را از خود به نمایش می‌گذارد. این تراشه با مساحت ۲۵۱ میلیمتر مربع، ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ترانزیستور در قالب ۲۵۶۰ هسته پردازشی دارد. فرکانس تراشه گرافیکی ۱۶۰۵ مگاهرتز (قابل افزایش تا ۱۹۰۵ مگاهرتز در حالت بوست)، ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 بهمراه رابط گرافیکی ۲۵۶ بیتی، ۳ خروجی تصویر DisplayPort 1.4b، یک خروجی HDMI2.0، دو کانکتور ۸ و ۶ پینی و مصرف ۲۲۵ واتی از مشخصات کارت RX 5700XT است.
مدل RX 5700 XT یک کارت قابل احترام است که به دلیل افت ناگهانی قیمت پیش خرید، جایگاه شرکت AMD در بازارهای جهانی را به مکانی بهتر از سال‌های گذشته ارتقا داده است. این محصول با قیمت ۳۹۹ دلار روانه بازار شده است.

کارت گرافیک رادئون RX 5700XT

– کارت گرافیک RTX 2070 Super

اعلام راه‌اندازی خط تولید کارت‌های گرافیک Navi در نمایشگاه E3 سال گذشته امیدها را به شرکت AMD افزایش داد، اما دیری نگذشت که رقیب دیرینه‌اش، خانواده RTX Super را روی میز گذاشت! مدل RTX2080 عضو ارشد این خانواده است، اما با احتساب اختلاف قیمت ۲۰۰ دلاری و همچنین مشخصات فنی تقریباً برابر با برادر کوچکترش، RTX2070 را می‌توان سرباز برجسته خانواده RTX Super انویدیا محسوب کرد.
تراشه گرافیکی RTX2070 با اسم رمز Turing با لیتوگرافی ۱۲ نانومتر تولید شده و با مساحت ۵۴۵ میلیمتر مربع، در مجموع ۱۳ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ترانزیستور را با ۲۵۶۰ هسته پردازشی عرضه کرده است. فرکانس پایه هسته این کارت نسبت به مدل RTX2080 با افزایش به عدد ۱۶۰۵ مگاهرتز و در حالت بوست به ۱۷۷۰ مگاهرتز رسیده است. ۸ گیگابایت حافظه GDDR6 با رابط ۲۵۶ بیتی در اختیار تراشه گرافیکی قرار دارد. در مجموع این کارت گرافیک از چهار کانکتور تصویر (یک خروجی HDMI و سه خروجی DP) برخوردار است و مصرف آن با وجود کانکتورهای ۶ و ۸ پینی، به ۲۱۵ وات می‌رسد. این محصول با قیمت ۴۹۹ دلار به فروش می‌رسد.

بهترینهای 2020: کارت گرافیک RTX 2070 Super

– کارت گرافیک Pulse RX 5600XT

این مدل با قیمت حدودی ۳۰۰ دلار توانسته یکی از بهترین انتخاب‌های بازار گیمینگ باشد. RX 5600XT به لحاظ فنی می‌تواند حتی تعدادی از بازی‌ها را با کیفیت ۱۴۴۰p اجرا کند؛ اما در نهایت برای گیمرهایی طراحی شده که علاقمند به اجرای بازی‌های ۱۰۸۰p هستند. این محصول به صورت دو اسلاته طراحی شده و سیستم خنک کننده آن نیز از دو فن بهره می‌برد. تراشه گرافیکی این کارت دارای معماری Navi کمپانی AMD است و با سطح مقطع ۲۵۱ میلیمتر مربع، با فناوری ساخت ۷ نانومتری تولید شده است. ۱۰ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ترانزیستور در این تراشه قرار دارد و تعداد ۲۳۰۴ هسته پردازشی با فرکانس پایه ۱۳۷۵ مگاهرتز و ۱۵۶۰ مگاهرتز در حالت افزایش خودکار (Boost) وظیفه پردازش تصاویر را در مدل RX 5600XT برعهده دارند. این مدل برای فعالیت ۱۵۰ وات توان نیاز دارد که توسط یک کانکتور ۸ پینی تامین می‌شود. ۶ گیگابایت حافظه GDDR6 با رابط ۱۹۲ بیتی، سه خروجی DisplayPort 1.4b و یک خروجی HDMI2.0 از دیگر مشخصات فنی این کارت گرافیک برند سافایر است. تعبیه بایوس دوگانه برای مواقعی که بارگذاری اطلاعات از بایوس اول دچار مشکل شده را هم می‌توان به لیست مزایای این کارت گرافیک افزود.

بهترینهای 2020: کارت گرافیک Pulse RX 5600XT

– کارت گرافیک RTX 2080 Ti

یک مدل فِراری در میان کارت‌های گرافیک، آماده باشید تا برای لذت بردن از سواری لوکس خود برای بازی‌های ۴K، یک قیمت سوپراسپرت بپردازید. RTX 2080 نسخه تی‌آی را می‌توان سریعترین مدلی بشمار آورد که گیمرها می‌توانند در ازای پرداخت ۱۱۹۹ دلار آن را تصاحب کنند. بدون شک کمپانی انویدیا بهترین مدل از کارت‌های حرفه‌ای را برای گیمرها ارائه کرده است. این محصول مبتنی بر معماری تورینگ انویدیا است که البته فناوری‌های جدیدی را نیز به نمایش گذاشته است. به عبارتی ساده‌تر، تراشه این کارت سریع‌ترین پردازشگر گرافیکی است که تا به امروز عرضه شده است! خانواده RTX 20xx با معماری تورینگ را می‌توان جانشین شایسته‌ای برای سری GTX10xx مبتنی بر معماری پاسکال محسوب کرد.

کارت RTX 2080 Ti فقط یک نسخه اورکلاک شده از مدل RTX 2080 نیست و پردازنده گرافیکی آن کاملاً متفاوت است. تراشه گرافیکی این کارت با سطح مقطع ۷۵۴ میلیمتر مربع، حاوی ۱۸ میلیارد و ۶۰۰ میلیون ترانزیستور است. عملیات پردازش تصاویر در این پردازشگر توسط ۴۳۵۲ هسته کودا، ۵۴۴ هسته تنسور و ۶۸ هسته RT صورت می‌گیرد. این هسته‌ها با فرکانس پایه ۱۳۵۰ مگاهرتز فعالیت می‌کنند که نسبت به مدل RTX2080 با کاهش ۱۶۵ مگاهرتزی رو‌به‌رو بوده است. اما این فرکانس در بارگذاری کامل کارت به ۱۶۳۵ مگاهرتز افزایش می‌یابد تا پردازش نهایی تصاویر با سرعت بالاتری صورت پذیرد.

بهترینهای 2020: کارت گرافیک RTX 2080 Ti

البته انویدیا درخصوص حافظه این کارت بیشترین حساسیت را به خرج داده و ۱۱ گیگابایت حافظه GDDR6 را در کنار رابط ۳۵۲ بیتی برای رسیدن به بیشترین پهنای باند قرار داده است. دو فن قدرتمند با ۱۳ پروانه بخش‌ اصلی خنک‌کننده مدل RTX 2080 Ti را تشکیل می‌دهند. مقدار مصرف این کارت ۲۶۰ وات اعلام شده که عمده آن توسط دو کانکتور ۸ پین تامین می‌گردد. در پنل خروجی سه پورت DisplayPort 1.4a، یک پورت HDMI 2.0b برای پشتیبانی از تصاویر ۴K با نرخ ۶۰ هرتز و یک پورت USB Type-C برای استفاده در نسل آینده هدست‌های واقعیت مجازی نیز به چشم می‌خورد.
در تست‌های اخذ شده، عملکرد این کارت در بازی‌های ۴K نسبت به نسل پیشین خود یعنی GTX1080Ti با معماری پاسکال بهبود چشمگیری یافته است؛ این در حالی است که قیمت آن در برابر GTX1080Ti با قیمت ۶۹۹ دلار، به دو برابر افزایش پیدا کرده است!

نگاهی به بهترین‌های کارت‌ گرافیک سال ۲۰۲۰ انویدیا و AMD

بدون تردید مجموعه‌ای از پیشرفت‌های نرم‌افزاری و سرعت پردازش بالا و همچنین قیمت مناسب‌تر در برابر کارآیی کارت‌های گرافیک جدید AMD، شمار بیشتری از گیمیرها را به جمع علاقمندان برند AMD خواهد افزود. بنظر می‌رسد اصلی‌ترین هدف AMD در حال حاضر خنثی کردن و کاستن از قدرت امپراطوری انویدیا در بازار کارت‌های میان رده است. اما انویدیا نیز رقیبی سرسخت است که با تاکتیک‌های هجومی AMD آشنایی کامل دارد؛ لذا بعید بنظر می‌رسد که با دست خالی وارد این کارزار دشوار شده باشد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *