کامپیوتر شما از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می کند؟

کامپیوتر شما از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می کند؟

کمپانی مایکروسافت پس از مدت ها انتظار، سرانجام نسخه نهایی سیستم عامل ویندوز ۱۱ را به صورت عمومی در دسترس کاربران قرار داد و تب و تاب جدیدی را در دل دوست داران خود به پا کرد. سیستم عامل جدید این مجموعه برخلاف ویندوز ۱۰ نمی تواند روی هر کامپیوتر، لپ تاپ، آل این وان و مینی پی سی نصب شود و موانع متعددی برای این کار وجود دارد. از این رو میزان استقبال از ویندوز جدید به شدت پایین تر نسخه پیشین بوده و بسیاری از کاربران نمی توانند با سخت افزار فعلی خود اقدام به نصب دست پرورده جدید ردموندی ها کنند.

مایکروسافت پیش از عرضه رسمی ویندوز ۱۱ به وضوح اعلام کرده بود که برای نصب سیستم عامل جدید باید چند پیش نیاز مهم را در نظر گیرید که شامل پشتیبانی از TPM 2.0 و برخورداری از پردازنده های نسل هشتم اینتل و جدیدتر، حداقل ۴ گیگابایت حافظه رم، فعال بودن Secure Boot، پارتیشن بندی به صورت GPT و روش بوت UEFI می شوند. هر چند امکان نصب سیستم عامل جدید روی دستگاه های دارای TPM 1.2 و حتی نسخه های پایه TPM 1 نیز با اندکی تغییرات در رجیستری وجود دارد، اما همه چیز به سادگی پیش نمی رود و موانع متعددی از نصب Windows 11 روی کامپیوتر شخصی شما جلوگیری به عمل می آورند. در مجله آی تی خرید به معرفی سه روش برای بررسی شرایط نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر شخصی می پردازیم.

 

کامپیوتر شما از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می کند؟

 

ویژگی TPM که مخفف کلمات Trusted Platform Module است، در حقیقت یک افزونه امنیتی برای محافظت از میکرو کد پردازنده های مرکزی به شمار می رود و کمپانی مایکروسافت از آن برای محافظت حداکثری سیستم عامل جدید و کامپیوتر های مجهز به آن بهره برده است. به طور کلی امنیت سیستم عامل ویندوز همواره مورد انتقال واقع شده و مایکروسافت نیز به همین دلیل سعی در اعمال سخت گیری بیشتر داشته که همین موضوع کاربران را کلافه و سردرگم کرده است.

برای آنکه بتوانید سیستم خود را برای پشتیبانی از ویندوز ۱۱ و نصب آن محک بزنید، راهکارهای متعددی وجود دارد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

 

کامپیوتر شما از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می کند؟

 

۱- بخش آپدیت ویندوز 

یکی از آسان ترین روش ها برای نصب ویندوز ۱۱، به روز رسانی از طریق سیستم عامل نسخه پیشین است که برای این کار به اتصال اینترنت با سرعت مناسب نیاز دارید. مایکروسافت پیش از دانلود فایل های مربوط به سیستم عامل جدید خود، نسبت به بررسی سخت افزار کامپیوتر شخصی شما اقدام می کند و در این خصوص نکاتی را یادآور می شود. در صورتی که سخت افزار تحت مالکیت شما به هر دلیلی نتواند از Windows 11 پشتیبانی کند، به صورت یک اعلان به شما اطلاع داده می شود.

 

کامپیوتر شما از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می کند؟

 

۲- ابزار PC Health Check

پس از آنکه در بخش آپدیت متوجه وجود موانع شدید، مایکروسافت پیشنهاد می دهد که با نصب ابزار PC Health Check به بررسی دقیق تر مشکلات بپردازید. با نصب این ابزار می توانید به صورت دقیق از مشکلات و موانع موجود مطلع شده و در صورت لزوم نسبت به رفع آنها اقدام کنید. با کلیک کردن روی آیکون Check در این ابزار، یک پنجره جدید باز شده و اطلاعات مربوط به موانع موجود نمایش داده می شود.

 

کامپیوتر شما از ویندوز ۱۱ پشتیبانی می کند؟

 

۳- نرم افزار WhyNotWin 11

این نرم افزار سبک و کاربردی به شکل مختصر و مفید، همان مراحل کار PC Health Check را انجام می دهد، با این تفاوت که پارامتر های بیشتری را مورد بررسی قرار می دهد. از سوی دیگر مراحل بررسی توسط این نرم افزار، بسیار دقیق تر و با ارائه جزئیات بیشتر است. ابزار رسمی مایکروسافت فقط به ارائه مشکلات و توصیه های کوتاه می پردازد، اما نرم افزار WhyNotWin 11 به بررسی تمام پارامتر ها پرداخته و گزارش کاملی را در دسترس شما قرار می دهد. با توجه به سخت افزار مورد استفاده در کامپیوتر شخصی شما، فرآیند بررسی می تواند چند ثانیه تا چند دقیقه به طول انجامد و در نهایت گزارش کاملی در اختیارتان قرار می گیرد.

مایکروسافت با هدف تبدیل ویندوز ۱۱ به پر فروش ترین و پر طرفدار ترین سیستم عامل تاریخ خود دست به عرضه آن زده، اما محدودیت های موجود سبب عدم استقبال کاربران شده است. با توجه به قیمت سخت افزار در بازار داخلی و نیاز به قطعات جدید که از استاندارد های مد نظر مایکروسافت پشتیبانی کنند، امکان ارتقای کامپیوتر شخصی برای بسیاری از کاربران وجود ندارد و در نتیجه باید از سیستم عامل Windows 10 خود نهایت لذت را ببرند و قید به روز رسانی را بزنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *