اولین بازی ویدئویی تجاری جهان ۵۰ ساله شد

اولین بازی ویدئویی تجاری جهان 50 ساله شد

اولین بازی ویدئویی تجاری جهان که به عنوان یک ابزار سرگرمی وارد بازار های جهانی شده بود، اکنون ۵۰ ساله شده است. به این ترتیب می توان گفت که اولین بازی ویدئویی جهان که تعداد به نسبت محدودی از افراد موفق به تجربه آن شدند، پنجاه سالگی خود را جشن گرفته است. این دستگاه بزرگ که به نام Computer Space شناخته می شود، فاقد هرگونه کامپیوتر بوده و کنترل آن بر عهده چیپ های ساده و اختصاصی قرار گرفته بود.

اولین بازی ویدئویی تجاری جهان ۵۰ ساله شد

ساختار طراحی بازی ویدئویی Computer Space

در تاریخ ۱۷ اکتبر سال ۱۹۷۱ میلادی، اولین بازی ویدئویی تجاری جهان به نام Computer Space که موضوع آن مبارزه با اجرام آسمانی و فضایی بوده، در دسترس قشر مرفه و سرمایه دار قرار گرفت. برخلاف بازی های رسمی آن روزها، این دستگاه دارای چند کلید برای ورود دستورات و یک صفحه نمایش به نسبت کوچک نیز برای نمایش محتوای بازی بود و شور فراوانی را به وجود آورده بود.

بازی ویدئویی Computer Space به جای بهره گیری از کامپیوتر به چیپ های منطقی TTL مجهز شده بود و ساختار آن حتی برای ۵۰ سال قبل نیز چندان پیچیده نبود. هر چند در ظاهر همه فکر می کردند که این محصول یک ابزار پیچیده و به شدت عجیب است، اما در حقیقت داستان دیگری پشت پرده وجود داشت. اجسام موجود در بازی بر اساس چندین و چند نقطه طراحی شده بود و اثری از شکل های هندسی استاندارد و پیچیده نبود.

این دستگاه دارای بدنه ای از جنس فایبرگلاس با طراحی براق در چند رنگ بوده و نمای ظاهری جذابی در آن سالها داشت. اولین بازی معرفی شده در مجموعه آتاری نیز به نام Pong شناخته می شد و فروش بسیار بالاتری در مقایسه با کامپیوتر اسپیس داشت. در حقیقت کامپیوتر اسپیس به فروشی در حدود ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ دستگاه دست یافته بوده که بسیار کمتر از میزان فروش بازی Pong در کنسول آتاری بود. هر چند میزان فروش اولین بازی ویدئویی تجاری جهان نیز در دهه ۷۰ میلادی، به عنوان یک موفقیت شناخته می شد، اما با یک فروش رویایی فاصله داشت.

 

اولین بازی ویدئویی تجاری جهان 50 ساله شد

 

ایده اولیه بازی ویدئویی Computer Space به این گونه بود که دو سفینه فضایی به مبارزه با یکدیگر بپردازند و تعدادی موجود فضایی نیز در مجموعه بازی حضور داشته باشند، اما در نهایت تیم طراحی تصمیم گرفتند تا بازی را به صورت یک نفره طراحی کرده و ارائه دهند. شلیک شدن تیرهای فضایی از سمت دشمنان به سمت شما و به نوعی جا خالی دادن سفینه فضایی شما، به هیچ وجه هیجان انگیز نبود و به نوعی طراحی محیط بازی به شدت یکنواخت بود. فضای بازی به دلیل وجود صفحه نمایش سیاه و سفید، دارای ساختار تک رنگ بود و به همین دلیل اثری از جزئیات گرافیکی با دقت بالا مشاهده نمی گردید.

در آغاز بازی یک شمارنده با عدد ۹۹ نمایش داده می شد و با هر بار شلیک موفقیت آمیز، یک عدد به مجموعه عددی اضافه می شد و تا زمان صفر شدن می توانستید به انجام بازی ادامه دهید. اگر در محدوده نمایش عددی، امتیاز بالاتری نسبت به سفینه فضایی دشمن کسب می کردید، صفحه نمایش به حالت hyperspace تبدیل گردیده و بازی ادامه پیدا می کرد. در صورتی که عدد شمارنده به ۰ می رسید، فرصت شما برای انجام بازی به اتمام رسیده و در حقیقت Game Over می شدید.

کنترل بازی ویدئویی Computer Space بر عهده چهار کلید فشاری قرار داشت که دستورات بر اساس فشردن هر کدام از آنها به چیپ های منطقی TTL منتقل و در نهایت روی مانیتور قرار می گرفت. دو عدد از کلید ها قادر به هدایت سفینه فضایی به چپ یا راست بوده و یکی از کلید ها نیز برای شلیک تیر به کار می رفتند. کلید دیگری نیز برای هدایت سفینه فضایی به سمت جلو به کار می رفت و به این ترتیب ساختار ساده ای در طراحی دستگاه مورد استفاده قرار گرفته بود.

اولین بازی ویدئویی تجاری جهان ۵۰ ساله شد

معرفی تیم طراحی

طراحی و تولید بازی ویدئویی Computer Space بر عهده Nolan Bushnell و Ted Dabney قرار داشت که این پروژه را با همکاری کارخانه تجهیزات تفریحی Nutting Associates کالیفرنیا به سرانجام رسانده بودند. نولان باشنل برای ایده اولیه طراحی این دستگاه از جنگ ستارگان الهام گرفته بود و به دلیل عدم دسترسی کاربران به کامپیوتر های گران قیمت برای اجرای بازی جنگ ستارگان در دهه ۶۰ میلادی، دستگاه کامپیوتر فضایی وارد فاز جدید طراحی و تولید شد. حتی در دهه ۷۰ میلادی نیز خریداری یک کامپیوتر قدرتمند، نیازمند صرف هزینه بسیار سنگینی بود و هر خانواده ای قادر به پرداخت آن نبودند.

از سوی دیگر به دلیل محدودیت های موجود در استفاده از کامپیوتر به عنوان ابزار سرگرمی، نولان باشنل از تولید بازی جنگ ستارگان در دهه ۷۰ میلادی صرف نظر کرد. تیم طراحی با توجه به ایده های متعدد خود، در نهایت تصمیم گرفتند تا در سال ۱۹۷۲ نسبت به تاسیس ATARI اقدام کنند و قدم مهمی برای ساخت تجهیزات سرگرمی بردارند.

اولین بازی ویدئویی تجاری جهان ۵۰ ساله شد

مراسم معرفی

بازی ویدئویی Computer Space برای اولین بار در تاریخ ۱۵ اکتبر ۱۹۷۱ در نمایشگاه اپراتور های موسیقی آمریکا در منطقه شیکاگو معرفی و رونمایی گردید. شاید میزان استفاده از این دستگاه در دهه ۷۰ میلادی چندان زیاد و فراگیر نبود، اما در سال ۲۰۲۰ شاهد استفاده از آن در نمایی از فیلم علمی تخیلی Soylent Green بودیم. نکته جالب توجه این بود که فضای فیلم مربوط به سال ۲۰۲۲ میلادی بود و کمتر کسی تصور می کرد که دنیای سرگرمی در سال میلادی جاری به این میزان پیشرفته شود و دستگاهی مانند Computer Space در حال حاضر فاقد هرگونه جذابیت باشد.

در فیلم Soylent Green یکی از کارکترهای اصلی فیلم در حال بازی کردن با دستگاه کامپیوتر اسپیس بوده و شور وصف ناپذیری در چهره کاراکتر این اثری هنری مشاهده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *