بررسی حافظه SSD کروشیال BX500 480GB

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB

با افزایش استقبال کاربران در حافظه SSD دارای ظرفیت بالاتر و توجیه پذیر بودن خرید آن به دلیل عملکرد بسیار مطلوب در مقایسه با هارد دیسک ها، شرکت های تولید کننده نیز تمایل بیشتری نسبت به تولید درایو هایی با ظرفیت های بیشتر از روال معمول گذشته نشان داده اند. معرفی ارز مجاری Chia که تب و تاب آن به سرعت فروکش کرده و استخراج آن حداقل در ایران به دلیل قیمت تمام شده بسیار بالای تجهیزات مورد نیاز به صرفه نبوده، قیمت انواع اس اس دی در ظرفیت های بالاتر از ۲۵۰ گیگابایت نیز کاهش یافته و اکنون می توان یک SSD متناسب را با قیمت بسیار خوب خریداری کرد. حافظه SSD کروشیال BX500 با ظرفیت ۴۸۰ گیگابایت به عنوان یکی از گزینه های بسیار خوب در بازار داخلی به شمار می رود که ویژگی های مثبت بسیاری دارد و در این مطلب به بررسی این محصول می پردازیم.

 

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB

بسته بندی

وضعیت بسته بندی بسیاری از درایو های موجود در بازار دارای یک ساختار مشابه بوده و شرکت های تولید کننده تلاش زیادی برای قرار دادن محصول در یک بسته کوچک را به کار می گیرند. به این ترتیب امکان انتقال درایو های بیشتر در کارتن های استاندارد وجود دارد و نمی توان انتظار طراحی یک جعبه بزرگتر از حد معمول را داشت. به طور معمول انواع SSD دارای تجهیزات همراه آنچنانی نیستند و به این ترتیب نیازی به در نظر گرفتن بسته بندی بزرگ وجود ندارد. کمپانی کروشیال نیز در تولید درایو BX500 همین سبک ساده را در پیش گرفته و هنگامی که بسته بندی را باز می کنید، با یک باکس محافظه سلیکونی شفاف مواجه می شوید و اثری از براکت یا تبدیل ۷٫۵ به ۹ میلی متری مشاهده نمی شود.

 

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB

 

حتی در برخی از بسته بندی های موجود در بازار داخلی اثری از پیچ نصب SSD درون کیس نیز وجود ندارد و گزارش های متعددی در این زمینه به ثبت رسیده است. شاید دلیل این امر ارزان تر کردن سفارش شرکت وارد کننده برای کسب سود بیشتر یا در نظر گرفتن قیمت پایین تر برای حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB است که به هر حال چندان خوشایند به نظر نمی رسد. پس از باز کردن بسته بندی محصول علاوه بر یک باکس سیلیکونی شفاف، با دفترچه راهنمای درایو سالید مواجه می شوید. در دو بخش جلو و پشت بسته یندی، اطلاعاتی در خصوص مشخصات درایو مشاهده می شود که بخش زیادی از بخش پشت جعبه توسط برچسب گارانتی شرکت وارد کننده پوشانده شده است.

نکته جالب توجهی که در این بخش با آن مواجه می شوید، درج عبارتی با عنوان “در صورت استفاده از ماینینگ فاقد گارانتی میباشد” است که اخطار لازم را در خصوص عدم استفاده از آن در پروسه ماینینگ ارز مجازی Chia به کاربران منتقل می سازد. روی برچسب بزرگ درج شده توسط شرکت وارد کننده، اطلاعاتی در خصوص تاریخ انقضای گارانتی، طول عمر درایو بر اساس حجم نوشتن داده، مدل و ظرفیت آن مشاهده می شود.

 

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB

 

طراحی

با توجه تلاش حداکثری کروشیال برای ارزان سازی درایو سالید BX500، طراحی ظاهری این محصول دارای شرایط مشابهی با سایر محصولات موجود در بازار است و نکته قابل توجهی به چشم نمی خورد. یک برچسب بزرگ روی بخش پشتی درایو به چشم می خورد که اطلاعات کلی آن را در اختیار کاربران قرار می دهد. روی پنل جلو نیز نام سری BX با ابعاد بزرگ حک شده و در بخش بالای این بخش نیز عبارت Crucial By Micron مشاهده می شود. مالکیت برند کروشیال بر عهده کمپانی Micron قرار دارد و محصولات آن نیز با بهره گیری از تجهیزات میکرون طراحی و تولید می شود.

بدنه حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB از پلاستیک به نسبت با کیفیتی ساخته شده و دو بخش پنل جلو و پشت بدون استفاده از چیپ روی یکدیگر قرار گرفته اند که باز کردن آنها را برای کاربر دشوار می سازد. هر چند در شرایط معمول، نیازی به باز کردن دو بخش بدنه توسط کاربر وجود ندارد و شرکت گارانتی نیز برای ارائه خدمات، از تجهیزات و راهکار خاص خود برای این منظور استفاده می کند.

 

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB

 

سادگی ظاهری به نسبت زیادی روی بسته بندی و درایو لحاظ شده و البته این رویه در بسیاری از محصولات برند های دیگر نیز مشاهده می شود. با توجه به سطح کیفی درایو های سالید ارزان قیمت و اقتصادی موجود در بازار های جهانی، توصیه می شود که هنگام باز و بسته کردن درایو روی کیس یا براکت نصب لپ تاپ، نهایت دقت را به کار گیرید. دلیل این احتیاط در نصب نیز ابطال گارانتی در صورت وارد شدن آسیب فیزیکی است که یک روال معمول در سطح جهان به شمار می رود.

 

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB

 

مشخصات فنی

برند کروشیال در خصوص نوع چیپ ست های حافظه و کنترلر مورد استفاده در درایوهای سالید سری BX500 اطلاعاتی منتشر نکرده و به نظر می رسد که همان چیپ ست های مرسوم TLC (با توجه به عملکرد و سرعت خواندن و نوشتن داده ها) به کار رفته است. مجموعه چیپ ست و کنترلر درایو ۴۸۰ گیگابایتی کروشیال قادر به ارائه حداکثر سرعت خواندن ترتیبی به میزان ۵۴۰ مگابایت بر ثانیه بوده و سرعت نوشتن ترتیبی در این محصول نیز برابر با ۵۰۰ مگابایت بر ثانیه توسط کمپانی سازنده اعلام شده است.

 

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB

 

حداکثر طول عمر بر اساس میزان نوشتن داده روی چیپ ست های حافظه برابر با ۱۲۰ ترابایت در سایت سازنده درج شده، اما این مقدار روی برچسب فارسی شرکت وارد کننده برابر با ۱۴۰ ترابایت است. وجود چنین تداخلی بسیار عجیب بوده و به طور حتم مقدار درج شده در وب سایت کروشیال را به عنوان طول عمر رسمی و معتبر در نظر می گیریم. انتقاداتی نسبت به طول عمر کمتر BX500 در مقایسه با سایر محصولات موجود در بازار به ثبت رسیده که با مقایسه ای بسیار ساده، می توان این انتقادات را نادیده گرفت. بسیاری از محصولات هم رده با درایو سالید کروشیال از نظر قیمت، دارای طول عمر نوشتن مشابهی هستند.

 

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB

 

اتصال حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB با مادربرد کامپیوتر شخصی و لپ تاپ با استفاده از رابط SATA 6Gb/s صورت می پذیرد و از این رو سرعت بسیار مناسبی در اختیار کاربران قرار می گیرد. با وجود روی کار آمدن درایو های M.2 و به خصوص نمونه های PCIe NVMe که دارای سرعت بسیار بالاتری هستند، اما دستگاه های به نسبت قدیمی فاقد این اسلات بوده و کاربران به ناچار باید از رابط نسل سوم ساتا استفاده کنند. طبق اطلاعات درج شده روی برچسب پشت قاب پلاستیکی محصول، این درایو با ولتاژ ۵ ولت و شدت جریان ۱٫۷ آمپر قادر به فعالیت است.

 

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB

 

درایو سالید کروشیال همچنین از فناوری های NCQ، DevSleep و SMART و همچنین دستور TRIM پشتیبانی می کند که هر کدام از آنها در ارائه عملکرد بهتر و بی نقص نقش بسزایی ایفا می کنند.

 

تست عملکرد

برای بررسی سرعت خواندن و نوشتن حافظه SSD کروشیال مدل BX500 ۴۸۰GB از یک لپ تاپ لنوو مدل T520 مجهز به پردازنده قدرتمند Intel Core i7-2670QM به همراه چهار گیگابایت حافظه رم DDR3 بهره گرفتیم و در نهایت نتایج زیر در بنچمارک های مختلف به ثبت رسیده است. با توجه به سرعت خواندن و نوشتن به دست آمده با بهره گیری از لپ تاپ لنوو ThinkPad T520 و در صورت نصب آن روی مادربرد های جدید می توانید به سرعت های اعلام شده توسط شرکت سازنده دست پیدا کنید.

 

بنچمارک Crystal Disk Mark

 

بنچمارک HD Tune Pro

 

بنچمارک HD Tune Pro

 

بنچمارک HD Tune Pro

 

بنچمارک HD Tune Pro

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB

بررسی حافظه SSD کروشیال مدل BX500 480GB به عنوان یک درایو سالید خوش قیمت و دارای کارایی بسیار خوب، به عنوان گزینه ای برای ارتقای کامپیوتر و لپ تاپ های قدیمی یا استفاده به جای هارد دیسک کنسول های نسل هشتم مانند پلی استیشن ۴ و ایکس باکس وان به شمار می رود.

۸.۲

بسته بندی

۷

طراحی

۷.۵

عملکرد

۹

امکانات

۸

گارانتی و قیمت

۹.۵

مزایا

  • سرعت و عملکرد بسیار خوب
  • قیمت رقابتی و قابل قبول
  • پشتیبانی از دستور TRIM
  • پشتیبانی از فناوری های SMART، NCQ و Dev Sleep
  • نرم افزار انحصاری و کاربردی Crucial
معایب

  • کیفیت ساخت می توانست بهتر باشد
  • عدم وجود پیچ نصب در برخی از بسته بندی ها
  • طول عمر اندکی پایین تر نسبت به رقبای سطح بالا

۲

۰

۰

۰

۰

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *