نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر قدیمی (پردازنده نسل دوم اینتل)

نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر قدیمی (پردازنده نسل دوم اینتل)

بر اساس سیاست های سخت گیرانه مایکروسافت، این کمپانی پیشنهاد داده که از نصب سیستم عامل ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر قدیمی خود داری کرده و البته محدودیت هایی را برای این کار وضع کرده است. با این وجود مدت کوتاهی پس از معرفی سیستم عامل جدید، نسخه Unlocked آن برای نصب بدون محدودیت روی دستگاه های قدیمی که از Windows 11 پشتیبانی نمی کنند، منتشر شد.

طبق اعلام مایکروسافت، برای نصب سیستم عامل جدید به پردازنده های نسل هشتم و جدیدتر اینتل و پردازنده های سری Ryzen 2000 و جدیدتر AMD نیاز دارید. در خصوص حافظه رم نیز حداقل ۴ گیگابایت برای نصب مورد نیاز است که در حال حاضر این میزان رم روی بسیاری از دستگاه ها وجود دارد. برای نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر قدیمی که یک لپ تاپ Lenovo Thinkpad T520 مجهز به پردازنده نسل دوم اینتل مدل Core i7-2670QM بوده، ابتدا فایل نصب سیستم عامل را روی فلش مموری ۱۶ گیگابایتی خود با استفاده از نرم افزار Rufus قرار دادیم.

سپس مراحل نصب را بدون دستکاری در تنظیمات Secure Boot یا تغییر حالت Bios به UEFI و همانند روش نصب سیستم عامل ویندوز ۱۰ انجام دادیم. همه چیز طبق برنامه و در سریع ترین حالت ممکن به پیش رفت. مراحل نصب همانند ویندوز ۱۰ بوده، اما رابط کاربری تنظیمات اولیه با نسخه پیشین تفاوت هایی دارد. پس از نصب نیز با استفاده از نرم افزار KMS Auto نسبت به فعال سازی ویندوز اقدام کردیم که البته پس از چند بار تلاش موفق به انجام این کار شدیم. توصیه می کنیم که در مرحله فعال سازی صبور بوده و عجله نکنید!

 

بخش Personalization در سیستم عامل جدید مایکروسافت
بخش شخصی سازی که برای تغییر حالت رنگ، والپیپر و مواردی از این قبیل دچار تغییراتی شده است.

 

اتصال به اکانت مایکروسافت نیز به آسانی و در همان مرحله تنظیمات اولیه انجام گرفت تا به صورت قانونی! از تمام امکانات سیستم عامل استفاده کنیم. نکته قابل توجه این بود که برخلاف گفته مایکروسافت، موفق به دریافت به روز رسانی رسمی و حیاتی ویندوز ۱۱ شدیم، در حالیکه ردموندی ها اعلام کرده بودند که دستگاه های قدیمی قادر به دریافت به روز رسانی نخواهند بود. در حقیقت با دانلود نسخه Unlocked و نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر قدیمی، تمام گفته های مایکروسافت را نقض کرده و به سادگی از سیستم عامل جدید بهره بردیم.

در ادامه برخی از تجربیات خود را از سیستم عامل Windows 11 Pro نسخه ۲۱H2 بیلد ۲۲۰۰۰٫۲۸۲ را به اشتراک می گذاریم که بسیار جذاب است. سیستم عامل جدید مایکروسافت از نظر رابط کاربری و طراحی ظاهری دچار تغییرات زیادی شده، اما عادت کردن به محیط متفاوت آن چندان دشوار نبوده و به زمان زیادی نیاز ندارد. هر چند کوچ ناگهانی از ویندوز ۷ یا ۸ به این محیط می تواند شما را سردرگم کند، اما این بهترین فرصت برای اعمال تغییر است.

نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر قدیمی (پردازنده نسل دوم اینتل)
منوی استارت ویندوز ۱۱ به طور کلی تغییر کرده و به صورت یک پنجره مجزا در میانه صفحه نمایش قرار می گیرد.

 

نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر قدیمی (پردازنده نسل دوم اینتل)
پس از معرفی ویندوز ۸ به صورت رسمی با ویجت ها خداحافظی کرده بودیم، اما در نهایت در Windows 11 شاهد بازگشت این بخش به صورت متفاوتی هستیم. به طور کلی نمی توانید Widget ها را به صفحه اصلی سیستم عامل منتقل کنید و آنها به صورت یک پنجره مجزا نمایش داده می شوند. قابلیت شخصی سازی نیز برای اضافه کردن یا حذف ویجت ها وجود دارد.

 

نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر قدیمی (پردازنده نسل دوم اینتل)
محیط My Computer دچار تغییرات اندکی شده و تنها نکته قابل توجه، تغییر آیکون های میان بر مانند Cut/Copy/Paste و غیره است که فضای بسیار کمی را اشغال می کند. بر خلاف ویندوز ۱۰ اثری از نام هر آیکون زیر نشانگر آن مشاهده نمی شود و عادت کردن به آنها پس از نصب ویندوز ۱۱ نیاز به اندکی زمان دارد. هر چند همچنان می توانید از کلید های میان بر کیبرد و حتی منوی راست کلیک ماوس برای این کار استفاده کنید.

 

منوی تنظیمات Windows 11
منوی تنظیمات یا همان Setting نیز به طور کلی تغییر کرده و محل قرارگیری و دسته بندی بخش های مختلف تنظیمات نیز تغییر اساسی پیدا کرده است. در ابتدای کار توصیه می شود که از بخش Search در منوی تنظیمات برای دسترسی سریع به بخش های مورد نظر استفاده کنید!

 

نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر قدیمی (پردازنده نسل دوم اینتل)
حالت تیره در سیستم عامل ویندوز ۱۱ دارای ترکیب رنگ متنوعی بوده و تجربه جذابی را به وجود آورده است. در بخش About همانند نسخه پیشین سیستم عامل مایکروسافت می توانید اطلاعات سخت افزاری و نرم افزاری را مشاهده کنید.

 

بخش Performance در تسک منیجر
در بخش Performance تسک منیجر می توانید همانند ویندوز ۱۰ به مشاهده عملکرد اجزای مختلف سخت افزار از جمله پردازنده مرکزی، حافظه رم، کارت گرافیک و تجهیزات ذخیره سازی بپردازید.

 

بخش استارت آپ ویندوز 11
به دلیل بهره گیری از درایو سالید Crucial BX500 480GB، سرعت اجرای سیستم عامل بسیار عالی بوده و با توجه به سخت افزار قدیمی، اما زمان بالا آمدن ویندوز در حدود ۶ ثانیه است. این موضوع نشان دهنده عملکرد بهتر پس از نصب ویندوز ۱۱ در مقایسه با ویندوز ۱۰ در ارائه عملکرد بهتر برای SSD است.

 

بخش آپدیت ویندوز 11
همانطور که در تصویر مشاهده می کنید، بخش به روز رسانی بر خلاف ادعای مایکروسافت در یک لپ تاپ قدیمی به خوبی عمل کرده و می توانید از نصب ویندوز ۱۱ روی کامپیوتر قدیمی مجهز به پردازنده نسل دوم اینتل نهایت لذت را ببرید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *