لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC سال آینده وارد بازار می شود

لیتوگرافی 3 نانومتری TSMC سال آینده وارد بازار می شود

بزرگترین تولید کننده تراشه در جهان قصد دارد تا لیتوگرافی ۳ نانومتری خود را در سال ۲۰۲۲ میلادی به تولید انبوه برساند و میزان تولید تراشه های ۵ نانومتری خود را نیز به بالاترین سطح افزایش دهد. در دو سال اخیر که کشور های مختلف درگیر ویروس کرونا و مشکلات تولید با حداکثر ظرفیت نیروی انسانی و همچنین ارسال کالا به کشورهای سفارش دهنده بودند، محدودیت های فراوانی برای توسعه فناوری ساخت به وجود آمد و هم اکنون شرکت های بزرگی که نیازمند تراشه های TSMC هستند، در نوبت دریافت کالای مورد نظر قرار دارند.

یکی از بزرگترین سفارش دهندگان تراشه های ۵ نانومتری N5 در حال حاضر کمپانی اپل به شمار می رود و در سال ۲۰۲۲ نیز کمپانی AMD اقدام به تولید محصولات خود با استفاده از لیتوگرافی ۵ نانومتری خواهد کرد. با این اوصاف به نظر می رسد که دو کمپانی اینتل و ای ام دی به عنوان تولید کننده پردازنده در لیست مشتریان لیتوگرافی ۳ نانومتری قرار ندارند. اینتل که به تازگی از خط تولید پردازنده های ۱۰ نانومتری Alder Lake رونمایی کرده و ای ام دی نیز به تولید تراشه های ۷ نانومتری خود می پردازد.

 

لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC سال آینده وارد بازار می شود

 

پردازنده های ۵ نانومتری AMD ZEN 4 که برای سال ۲۰۲۲ میلادی برنامه ریزی شده اند، از جمله خریداران محصولات TSMC به شمار می روند که حجم سفارش بسیار بالایی نیز به ثبت رسانده اند. بهره مندی از فناوری ساخت ۵ نانومتری به AMD کمک می کند تا تعداد هسته ها و رشته های پردازشی را به همراه حافظه نهان (Cache) افزایش دهد تا به این ترتیب رقابت داغی میان ای ام دی و اینتل به وجود آید.

تراشه های ۶ نانومتری TSMC که با نام N6 شناخته می شوند، به صورت اختصاصی برای شتاب دهنده های CDNA2 مورد استفاده قرار خواهند گرفت و تا این لحظه اطلاعاتی از خریداران احتمالی تراشه های مبتنی بر لیتوگرافی ۳ نانومتری TSMC در دسترس نیست. پیشرفت های قابل توجه کمپانی تایوانی در سال های اخیر سبب شده تا تعداد زیادی از برند های تولید کننده سخت افزار از محصولات TSMC استفاده کنند و مشکلات به وجود آمده ناشی از شیوع کرونا نیز صف طویلی را برای دریافت سفارشات پدید آورده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *