زمان عرضه پردازنده کوالکام برای کامپیوتر شخصی اعلام شد

زمان عرضه پردازنده کوالکام برای کامپیوتر شخصی اعلام شد

تولید پردازنده کوالکام برای کامپیوتر شخصی خبر جدیدی به شمار نمی رود و این برند آمریکایی تلاش فراوانی برای دستیابی به رویای بزرگ خود انجام داده است. با این حال پردازنده های Qualcomm در مقایسه با تولیدات اینتل و AMD به هیچ وجه از قدرت کافی برخوردار نبوده و حتی برای استفاده در لپ تاپ های ارزان قیمت نیز مناسب نیستند، از این رو زمان تغییر در روند تولید SOC مخصوص کامپیوتر شخصی فرا رسیده و کمپانی سازنده نیز زمان عرضه محصولات جدید خود را اعلام کرده است.

سیستم روی یک چیپ اختصاصی Qualcomm برای کامپیوتر های شخصی از هسته های پردازشی ARM بهره خواهند برد و کمپانی مایکروسافت نیز در حمایت از پیشبرد این برنامه، طرح Windows-on-Arm را در دستور کار خود قرار داده است. به این ترتیب پردازنده کوالکام برای کامپیوتر شخصی می تواند از سیستم عامل ویندوز برای مدیریت نرم افزاری بهره برده و به سادگی نرم افزار های ویندوزی را روی آن اجرا کرد. طرح Windows-on-Arm مایکروسافت می تواند سکوی پرتاپ کوالکام در تولید سیستم روی چیپ اختصاصی برای PC به شمار آید و این حمایت کمک قابل توجهی به یکی از بزرگترین تولید کنندگان تراشه موبایل در جهان به شمار می آید.

 

زمان عرضه پردازنده کوالکام برای کامپیوتر شخصی اعلام شد

 

مهم ترین چالش پیش روی پروژه تولید پردازنده کوالکام برای کامپیوتر شخصی، قدرت بسیار کمتر در مقایسه با پردازنده های x86 اینتل و AMD بوده که طبق برنامه توسعه مدیران ارشد کمپانی Qualcomm، تغییراتی در مشخصات فنی و عملکرد آن صورت گرفته است. این شرکت برای ارائه کارایی بهتر از معماری ISA (مخفف کلمات Arm instruction set) استفاده خواهد کرد که در یک پروژه مشترک با مجموعه Nuvia Inc شکل گرفته است. کوالکام مدتی قبل اقدام به خریداری مجموعه Nuvia Inc کرده بود و همین موضوع نشان می دهد که آنها برای تولید پردازنده اختصاصی کامپیوتر شخصی تا چه حد مصمم هستند.

طبق اطلاعات جدید منتشر شده، اولین نمونه از پردازنده کوالکام برای کامپیوتر شخصی در سال ۲۰۲۲ در اختیار شرکای تجاری و شرکت های OEM قرار خواهد گرفت و اولین نسل از محصولات نهایی با بهره گیری از سیستم روی یک چیپ های معماری ISA نیز در سال ۲۰۲۳ به بازار عرضه خواهند شد. در حال حاضر با تولید تراشه Apple M1 و ورود رسمی این مجموعه به دنیای پردازنده، رقابت بسیار نزدیکی میان Intel، AMD و Apple شکل گرفته و قدرت بسیار خوب پردازنده های اختصاصی اپل در اولین گام، نوید دهنده روزهای بسیار خوب برای کاربران کامپیوتر شخصی و دستیابی به حق انتخاب بیشتر است.

به طور حتم با اضافه شدن Qualcomm به این رقابت، گزینه های بیشتر در محدوده قیمت و مشخصات فنی متنوع در دسترس کاربران قرار خواهد گرفت. بر اساس اطلاعات جدید، کوالکام قصد دارد تا شانس خود را در حوزه های مختلف دیگری از جمله اتومبیل های خودران، مراکز داده و بهینه سازی پردازنده های موبایل امتحان کند تا سهم بیشتری از بازار پر رونق SOC را در اختیار گیرد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *