معرفی سیستم روی یک چیپ ۴ نانومتری مدیاتک Dimensity 9000 5G

معرفی سیستم روی یک چیپ 4 نانومتری مدیاتک Dimensity 9000 5G

کمپانی چینی تولید کننده انواع تراشه تجهیزات قابل حمل، اقدام به معرفی سیستم روی یک چیپ ۴ نانومتری مدیاتک Dimensity 9000 5G با تغییرات بسیار گسترده و عملکرد خیره کننده کرد. چیپ ست جدید Mediatek به عنوان اولین تراشه مجهز به هسته های پردازشی ARM Cortex X2 در سطح جهان به شمار می رود که عملکرد بسیار بهتری نسبت به تراشه های نسل گذشته از خود به نمایش می گذارند.

در سال های گذشته، کمپانی چینی Mediatek همواره در حال تولید و عرضه تراشه های سطح پایین و میان رده بوده و بازار بسیار خوبی نیز در کشور مبدا و حتی خارج از مرزهای چین به دست آورده بود، اما رویکرد این مجموعه به تازگی تغییر کرده و تولید سیستم روی یک چیپ ۴ نانومتری مدیاتک Dimensity 9000 5G نشان دهنده تغییر سیاست های تولید است.

 

معرفی سیستم روی یک چیپ ۴ نانومتری مدیاتک Dimensity 9000 5G

 

سیستم روی یک چیپ جدید مدیاتک بر پایه معماری جدید Arm v9 و با بهره گیری از لیتوگرافی ۴ نانومتری TSMC شکل گرفته و به این ترتیب تغییرات گسترده ای در ساختار کلی آن به وجود آمده است. وجود یک هسته قدرتمند Cortex-X2 با فرکانس ۳٫۰۵ گیگاهرتز بخش اصلی پردازش را بر عهده می گیرد و در صورت نیاز به قدرت پردازشی بیشتر، سایر هسته ها نیز وارد عمل می شوند. در این تراشه می توانید از قدرت ۳ هسته Cortex-A710 با فرکانس ۲٫۸۵ گیگاهرتز و ۴ هسته Cortex-A510 با فرکانس ۱٫۸ گیگاهرتز نیز به صورت مجزا یا همزمان استفاده کنید.

 

معرفی سیستم روی یک چیپ ۴ نانومتری مدیاتک Dimensity 9000 5G

 

تراشه ۴ نانومتری مدیاتک Dimensity 9000 5G به عنوان اولین محصول تجاری مجهز به هسته های پردازشی نسل جدید ARM Cortex-X2 به شمار می رود و این در حالیست که هسته های جدید در انتهای ماه می ۲۰۲۱ به صورت رسمی معرفی شده بود و کمپانی چینی زودتر از سایر تولید کنندگان از آنها بهره می برند. در بخش گرافیک نیز واحد گرافیکی ۱۰ هسته ای جدید Mali-G710 به کار رفته که در مقایسه با واحد گرافیکی نسل گذشته Mali-G78 به میزان ۲۰ درصد بهتر عمل می کند.

 

معرفی سیستم روی یک چیپ ۴ نانومتری مدیاتک Dimensity 9000 5G

 

پردازنده گرافیکی Mali-G710 به اعتقاد مدیاتک، قدرتمندترین واحد گرافیکی موبایل جهان به شمار می رود و این کمپانی ادعای ۳۵ درصد عملکرد بهتر در مقایسه با قوی ترین سیستم روی یک چیپ های پرچمدار نسل جدید را مطرح کرده است. تراشه جدید Mediatek می تواند از صفحه نمایش هایی با دقت WQHD+ یا وضوح تصویر ۱۴۴۰×۲۹۶۰ پیکسل و نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز پشتیبانی کند. هر چند این تراشه قادر به پشتیبانی از وضوح تصویر بالاتر است، اما در وضوح بالاتر نمی تواند نرخ تازه سازی ۱۴۴ هرتز را ارائه دهد و باید Refresh Rate کمتری را تجربه کنید.

 

30 درصد عملکرد بهتر واحد گرافیکی Mali-G710 در مقایسه با پرچمداران اندرویدی جهان

 

سیستم روی یک چیپ ۴ نانومتری مدیاتک Dimensity 9000 5G به چیپ ست های حافظه LPDDR5X با حداکثر فرکانس کاری ۳۷۵۰ مگاهرتز و پهنای باند ۶۰ گیگابایت بر ثانیه مجهز خواهد بود و به منظور کارایی بهتر نیز ۶ مگابایت حافظه نهان در کنار هسته های پردازشی آن به کار رفته است. این مقدار حافظه نهان (System Level Cache) به صورت دقیق دو برابر حافظه کش مورد استفاده در تراشه قدرتمند Snapdragon 888 است.

 

مقایسه عملکرد هسته های پردازشی مدیاتک در مقایسه با هسته های Tensor گوگل پیکسل 6

 

ویژگی بسیار مهم دیگری که در تراشه جدید مدیاتک خودنمایی می کند، وجود پردازشگر تصویر ۱۸ بیتی Imagiq790 در بخش دوربین است که قابلیت پشتیبانی از سنسور های ۳۲۰ مگاپیکسلی را دارد. در صورتی که شرکت های تولید کننده به استفاده از چند سنسور به صورت همزمان علاقه نشان دهند، این پردازشگر تصویر می تواند از سه سنسور ۳۲ مگاپیکسلی به صورت همزمان پشتیبانی کند. در این بخش ۶ هسته پردازشی APU یا Ai نیز به کار رفته که به میزان ۱۶ درصد قوی تر از چیپ Tensor گوگل پیکسل ۶ در پردازش های هوش مصنوعی برای بهینه سازی تصاویر ثبت شده توسط سنسور های دوربین عمل می کند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *