گرانی وحشتناک قیمت حافظه رم DDR5 در پیش است

گرانی وحشتناک قیمت چیپ ست های حافظه رم DDR5 در پیش است

بر اساس گزارش های منتشر شده توسط وب سایت ۱۲chip مشکلات متعددی در تامین چیپ ست های DRAM وجود دارد و همین موضوع سبب گرانی وحشتناک قیمت حافظه رم DDR5 در بازارهای جهانی خواهد شد. در حال حاضر فشار زیادی روی تامین کنندگان انواع چیپ ست حافظه DDR4 وجود دارد و خطوط تولید آنها به شدت درگیر تولید این نوع از حافظه هستند و به همین دلیل خط تولید کافی برای تولید نسل جدید DRAM وجود ندارد.

هم اکنون مدت زمان ثبت سفارش تا تحویل چیپ ست های حافظه در حدود ۳۵ هفته تخمین زده می شود و همین موضوع روند تولید محصولات نهایی و تحویل کالا بر اساس تعهدات پیشین به کندی پیش می رود. در حالی که فقط چند ماه تا معرفی پردازنده های نسل دوازدهم اینتل به نام Alder Lake باقی مانده و محصولات جدید اینتل برای اولین بار از چیپ ست های رم DDR5 پشتیبانی خواهند کرد، مشکلاتی برای تامین این نوع از حافظه در تیراژ بالا به وجود خواهد آمد.

 

گرانی وحشتناک قیمت حافظه رم DDR5 در پیش است

 

در حال حاضر تعداد سفارشات توسط تولید کنندگانی مانند جی اسکیل، کرس ایر و سایر برند ها در حدی نیست که مشکلی برای تامین کالا رخ دهد، اما با رونمایی از پردازنده های Alder Lake و چیپ ست مادربرد Z690 اینتل می توان پیش بینی کرد که فشار زیادی روی تولید کنندگان OEM وارد خواهد شد. همانطور که می دانید هم اکنون هیچ محصول نهایی با قابلیت پشتیبانی از حافظه های نسل جدید وارد بازار نشده و همین موضوع از گرانی وحشتناک قیمت حافظه رم DDR5 جلوگیری کرده است.

 

گرانی وحشتناک قیمت حافظه رم DDR5 در پیش است

 

از سوی دیگر به نظر می رسد که هزینه های تولید انواع چیپ ست حافظه DDR5 به میزان ۱۰ برابر گران تر از نسل پیشین یعنی DDR4 باشد که این موضوع یکی از مهم ترین و اصلی ترین دلایل افزایش وحشتناک قیمت حافظه رم DDR5 در بازارهای جهانی خواهد بود. در صورتی که این پیش بینی به حقیقت بپیوندد و تا زمان عرضه پردازنده های Alder Lake تغییری در روند تولید و عرضه محصولات رخ ندهد، کاربران نمی توانند به سادگی اقدام به خرید حافظه های نسل جدید کنند.

به دلیل تقاضای بالا در بازار برای حافظه های DDR4، تولید کنندگان نمی توانند خطوط تولید فعلی را در اختیار نسل جدید DDR5 قرار دهند و این موضوع نیز دلیل دیگری برای وجود نگرانی بابت قیمت بالا و عدم عرضه چیپ ست به میزان کافی به شمار می رود. مشکلات لجستیکی در تامین مواد مورد نیاز و تحویل کالا به شرکت های تولید کننده OEM نیز سیل مشکلات را تکمیل کرده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *