آموزش افزایش سرعت استریم روی تلویزیون هوشمند

آموزش افزایش سرعت استریم روی تلویزیون

در این مطلب در وب سایت فروشگاه آنلاین آی تی خرید با آموزش افزایش سرعت استریم روی تلویزیون هوشمند با روش های بدون هزینه یا کم هزینه در خدمت شما کاربران عزیز هستیم. مقوله استریم در سال های اخیر طرفداران فراوانی پیدا کرده و کاربران زیادی با خریداری تجهیزات مورد نیاز وارد این عرصه جذاب شده اند. در پروسه Streaming به عنوان یک گیمر می توانید از گیم پلی خود در بازی های مختلف فیلم برداری کرده و آنها را به صورت لایو در بسترهای مختلفی مانند توییچ یا یوتیوب به اشتراک بگذارید.

یکی از مهم ترین مشکلات کاربران در استریم از طریق تلویزیون هوشمند، کندی تجهیزات شبکه به کار رفته در انواع تلویزیون است که شرایط محدودی را برای ارسال داده به وجود می آورد. از این رو کاربران سعی می کنند با استفاده از ترفند هایی، این مشکلات را به حداقل ممکن برسانند. در ادامه مطلب به آموزش افزایش سرعت استریم روی تلویزیون هوشمند می پردازیم.

 

سرعت اتصال اینترنت را بررسی کنید

۱- سرعت اتصال اینترنت را بررسی کنید

اولین نکته ای که باید به بررسی آن بپردازید، سرعت اتصال به اینترنت است که این مشکل در کشورمان بیشتر از سایر مسائل، کاربران را آزار می دهد. سرعت اینترنت در ایران به گونه ایست که در بسیاری از موارد حتی برای انجام امور روزامنه نیز با مشکل مواجه می شویم، حال فرض کنید که با استفاده از تجهیزات شبکه محدود یک تلویزیون بخواهیم استریم را وارد مرحله اجرایی کنیم.

سرعت اینترنت شاید برای استریم با وضوح ۴۸۰ پیکسل یا ۷۲۰ پیکسل مشکلی به وجود نیاورد، اما به طور حتم بازدید کنندگان و اسپانسرهای شما دوست دارند تا ویدئوهایی با کیفیت بالا ارائه دهید تا تمام جزئیات بازی قابل مشاهده باشد، اما این موضوع نیازمند در اختیار داشتن سرویس اینترنت پر سرعت پایدار و بدون قطعی است. در بسیاری از مواقع سخت افزار شما محدودیتی برای Stream به وجود نمی آورد و همه چیز زیر سر بستر محدود شبکه در تلویزیون هوشمند شما است.

در نتیجه توصیه می شود که تلویزیون هوشمندی را برای استریم انتخاب کنید که از تجهیزات شبکه مدرن مانند شبکه بی سیم ۵ گیگاهرتزی یا شبکه سیمی گیگابیتی دارای کنترلر نسل جدید برخوردار باشد. به هر حال برای اطلاع از سرعت اینترنت تلویزیون هوشمند خود باید از ابزارهای تست سرعت اینترنت استفاده کرده و نتایج به دست آمده را با نتایج ثبت شده روی تجهیزات دیگر مانند گوشی هوشمند یا کامپیوتر شخصی مقایسه کنید.

در صورتی که سرعت اینترنت در تجهیزات مختلف، اعداد یکسانی را نشان می دهد، به طور حتم باید فکری به حال سرویس دهنده اینترنت خود کنید، چون در این شرایط مشکلی از سوی Smart TV مشاهده نمی شود. در شهرهای بزرگ کشور و به خصوص مراکز استان ها می توانید از سرویس های جایگزین مانند فیبر نوری استفاده کنید. از سوی دیگر در پروسه استریم روی تلویزیون نیازی به دریافت داده ندارید و فقط به ارسال داده می پردازید، از این رو سرویس اینترنت استارلینک در مناطق کمتر توسعه یافته یا روستایی می تواند به عنوان یک گزینه مهم شناخته شود.

 

نوع اتصال به شبکه صحیح را انتخاب کنید

۲- نوع اتصال به شبکه صحیح را انتخاب کنید

در صورتی که از شبکه بی سیم برای اتصال به اینترنت برای استریم روی تلویزیون هوشمند استفاده می کنید، توصیه می شود که نوع اتصال خود را به درستی بررسی کنید. به عنوان مثال در صورتی که تلویزیون هوشمند شما از هر دو نوع شبکه بی سیم ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز بهره می برد، بهتر است که گزینه سریع تر یعنی باند ۵ گیگاهرتزی را انتخاب کنید. سرعت دریافت و ارسال داده درب باند ۵ گیگاهرتزی به مراتب سریع تر از باند ۲٫۴ گیگاهرتزی است و این موضوع کمک شایان توجهی به افزایش سرعت استریم روی تلویزیون هوشمند خواهد کرد.

استفاده از باند ۵ گیگاهرتزی نیازمند پشتیبانی تلویزیون و روتر بی سیم شما از این فناوری ارتباطی است و در صورتی که تجهیزات مورد نیاز را در اختیار ندارید، باید به باند کندتر ۲٫۴ گیگاهرتزی پناه ببرید. هر چند سرعت باند ۵ گیگاهرتزی با پهنای باند ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه به مراتب بیشتر از باند ۲٫۴ گیگاهرتزی سریع تر است، اما محدوده پشتیبانی آن به دلیل تاثیر پذیری از وجود موانع مختلف در مسیر اتصال روتر با تلویزیون هوشمند، بسیار ضعیف تر است. از این رو باید سعی کنید تا روتر ۵ گیگاهرتزی خود را در نزدیک ترین محل به تلویزیون قرار دهید.

همواره توصیه می شود که فاصله روتر بی سیم با تلویزیون یا تجهیزات متصل در حدود ۱۰ متر باشد و در حد امکان موانع را از پیش روی خود بردارید. با وجود پهنای باند ۱۳۰۰ مگابیت بر ثانیه برای شبکه ۵ گیگاهرتزی، اما در عمل به محدوده سرعتی در حدود ۲۵۰ تا ۳۰۰ مگابیت بر ثانیه دست خواهید یافت و اگر مانعی پیش روی دستگاه شما قرار گیرد، محدوده سرعت را به شدت دچار افت خواهد کرد.

 

 

شبکه بی سیم خود را برای افزایش سرعت استریم روی تلویزیون بهینه سازی کنید

۳- شبکه بی سیم خود را برای افزایش سرعت استریم روی تلویزیون بهینه سازی کنید

بهینه سازی شبکه بی سیم به عنوان یکی از بهترین اقدامات برای افزایش سرعت استریم روی دستگاه های مختلف به شمار می رود که باید در دوره های زمانی مختلف، این کار را انجام دهید. به عنوان مثال با حضور یک همسایه جدید که از شبکه بی سیم استفاده می کند، دچار اختلال و افت سرعت شوید که دلیل آن به کارگیری همزمان هر دو نفر از یک کانال ارتباطی است.

مشکل مهمی که این روزها با آن دست به گریبان هستیم، آپارتمان نشینی گسترده است که به دلیل استفاده اکثر واحد ها از مودم بی سیم و روتر بی سیم سبب بروز تداخل در اتصال به شبکه بی سیم شده است. هر چند بسیاری از کاربران متوجه این اختلالات نمی شوند، اما با اندکی بررسی و تست سرعت روی کانال های مختلف که به سادگی از طریق تنظیمات مودم یا روتر امکان پذیر است، می توان تجربه بهتری را از نظر سرعت دریافت کرد.

به دلیل محدودیت های موجود برای تست سرعت شبکه روی تلویزیون های هوشمند، همواره توصیه می شود که تاثیر هرگونه تغییر کانال و سایر موارد را با استفاده از گوشی هوشمند یا لپ تاپ خود بررسی کرده و پس از آن تصمیم نهایی را اتخاذ کنید.

 

اتصال شبکه سیمی را برای افزایش سرعت استریم روی تلویزیون در اولویت قرار دهید

۴- اتصال شبکه سیمی را برای افزایش سرعت استریم روی تلویزیون در اولویت قرار دهید

بسیاری از تلویزیون های هوشمند امروزی به پورت شبکه سیمی یا همان LAN مجهزند و به طور حتم می دانید که سرعت اتصال و حتی پایداری شبکه سیمی بسیار بیشتر از شبکه وایرلس است. از این رو در صورتی که روش های پیشین در افزایش سرعت استریم روی تلویزیون هوشمند موثر واقع نگردید، اتصال شبکه سیمی را در اولویت قرار دهید.

در صورتی که اینترنت شما از پهنای باند کافی برخوردار بوده و از کابل شبکه پر سرعت CAT6 استفاده می کنید، امید فراوانی برای تجربه بهتر در شبکه سیمی نسبت به شبکه بی سیم وجود دارد. سازندگان تجهیزات شبکه و دستگاه های مرتبط همواره توصیه می کنند که شبکه با سیم را در اولویت برقراری ارتباط خود قرار دهید تا از اتصال شبکه سریع تر و پایدار تر بهره مند شوید.

بسیاری از تلویزیون های هوشمند قدیمی و برخی از مدل های جدید همچنان از پورت شبکه سیمی ۱۰۰ مگابیتی بهره می برند که پهنای باند بسیار کمتری را نسبت به نمونه های گیگابیتی (۱۰۰۰ مگابیتی) ارائه می دهند و باید این مورد را در لیست مشخصات تلویزیون خود بررسی کنید. اگر محدودیتی از این نظر وجود دارد، باید یک مبدل USB به LAN گیگابیتی خریداری کرده و از آن برای تجربه اتصال اینترنت سریع تر استفاده کنید. مبدل ذکر شده می تواند با تلویزیون های هوشمند LG و SONY به خوبی کار کند و پشتیبانی سایر تولید کنندگان را باید بر اساس مدل از طریق سایت کمپانی سازنده بررسی کنید.

اگر با محتوای پخش شده محلی مانند ویدیوهای ۴K با نرخ بیت بالا و فناوری HDR که توسط سرور رسانه ای مانند Plex ارائه می شود مشکل دارید، اضافه کردن شبکه گیگابیتی به تلویزیون شما می تواند این مشکل را حل کند.

 

 

از دستگاه های استریم یا کنسول بازی استفاده کنید

۵- از دستگاه های استریم یا کنسول بازی استفاده کنید

برخی مواقع ممکن است محدودیت های موجود به حدی افزایش یابد که امکان انجام دادن مراحل پیشین فراهم نبوده و به ناچار باید یک تلویزیون جدید یا تجهیزات شبکه مدرن خریداری کنید که هزینه بسیار زیادی را روی دوش شما قرار می دهد. از این رو پیشنهاد می شود که یک دستگاه استریم اختصاصی یا کنسول بازی را به تلویزیون متصل کنید.

به عنوان مثال، تبدیل USB به LAN روی بسیاری از تلویزیون های قدیمی و حتی جدید قابل پشتیبانی نبوده و حتی پردازنده های داخلی تلویزیون نیز توان کافی برای پردازش نرخ بیت بالا را ندارند. از این رو باید تجهیزات استریمینگ اختصاصی یا کنسول بازی را به کار گیرید که پرداخت هزینه به نسبت کمتری برای خریداری نسبت به خرید یک تلویزیون هوشمند گیمینگ جدید به شما تحمیل می کند.

دستگاهی مانند Apple TV 4K به پورت شبکه گیگابیتی مجهز بوده و در مراحل بعدی نیز کنسول های بازی نسل نهم مانند پلی استیشن ۵ و ایکس باکس سری ایکس نیز به تجهیزات شبکه داخلی مدرن مجهز شده اند. از سوی دیگر روی این تجهیزات می توانید به صورت مستقیم به اپلیکیشن های سرویس استریم Hulu و Netflix دسترسی پیدا کنید.

مشکل حذف لرزش از پورت HDMI از نوع ۲۴ هرتزی روی برخی از دستگاه های اکسترنال وجود دارد و این مورد حتی روی دستگاه های مدرن نیز مشاهده می شود. از این رو برای افزایش سرعت استریم روی تلویزیون هوشمند، پیش از خریداری دستگاه های اکسترنال باید مشکل ذکر شده را بررسی کنید تا پول خود را بی دلیل هزینه کنید.

 

سلامت کارت شبکه را بررسی کنید

۶- سلامت کارت شبکه را بررسی کنید

اگر با وجود خریداری تجهیزات مدرن نیز همچنان برای افزایش سرعت استریم روی تلویزیون هوشمند با مشکل مواجه هستید، باید به کابل شبکه خود شک کنید. بسیاری از کاربران ترجیح می دهند از کابل شبکه قدیمی خود استفاده کنند و این موضوع می تواند مشکلاتی را به وجود آورد. کابل های شبکه می توانند بدون دلیل خاصی یا بدون هشدار قبلی دچار مشکل شوند و نتیجه خرابی کابل نیز چیزی جز افت سرعت شدید نخواهد بود.

کابل های شبکه نیز همانند کابل HDMI دارای طول عمر نا مشخصی هستند و بدون هرگونه علائمی می توانند از کار افتاده یا با تداخل شدید به کار خود ادامه دهند. از این رو در برخی مواقع نیازی به صرف هزینه زیاد برای خریداری تجهیزات استریم یا روتر جدید نبوده و با ثبت سفارش یک کابل شبکه CAT 6 پر سرعت می توانید به پهنای باند مورد نظر خود دست پیدا کنید.

 

 

کیفیت استریم را کنترل کنید

۷- کیفیت استریم را کنترل کنید

در برخی مواقع نیز هیچ کدام از راهکارهای ذکر شده نمی تواند سرعت اتصال به اینترنت شما را بهبود بخشد و در حقیقت مشکل اصلی مربوط به سرویس دهنده اینترنت شما بوده و هیچ سرویس دهنده جایگزینی نیز در محدوده شما حضور ندارد. از این رو باید کیفیت استریم و پخش ویدئو را در حدی که یک تجربه روان از پخش را ارائه دهد، کاهش دهید.

می توان گفت که بسیاری از اپلیکیشن ها و سرویس های استریم و پخش ویدئوی آنلاین دارای این ویژگی هستند و در خصوص پخش ویدئو، نیازی به Log in در اکانت خود وجود ندارد، اما برای استریم به طور حتم باید وارد حساب شخصی خود شوید. سرویس نت فلیکس که در سال های اخیر طرفداران زیادی برای خود جذب کرده، قابلیت تنظیم کیفیت استریم را در اختیار کاربران قرار می دهد و برای این منظور، ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید.

سپس به بخش Profile and Parental Controls و در ادامه گزینه Playback settings را انتخاب کنید. در نهایت باید گزینه متناسب با پهنای باند اینترنت خود را برگزینید. به طور حتم برای بررسی دقیق اینکه کدام حالت متناسب با سرعت اینترنت شما است، باید چند ویدئو به صورت تستی روی کانال شخصی خود قرار دهید و در نهایت کیفیت پخش مناسب را انتخاب کنید.

در خصوص استریم نیز می توانید مصرف داده را تحت کنترل خود قرار دهید، به بخش Data usage per screen در حساب کاربری خود بروید و از میان چهار گزینه Auto، Low، Medium و High یک مورد متناسب با پهنای باند و سرعت اینترنت خود را انتخاب کنید. سرویس نت فلیکس به صورت پیش فرض به میزان داده ای که در هر ساعت مصرف می شود، اشاره می کند که مقادیر متوسطی برای این کار به شمار می رود. هر چند کاهش مصرف داده به افت کیفیت پخش منجر می شود، اما به هر حال برای کاهش مصرف داده و عدم تداخل هنگام استریم و پخش ویدئوها به عنوان یک راهکار قابل توجه به شمار می رود.

 

 

تجهیزات خود را Reset کنید

۸- تجهیزات خود را Reset کنید

آخرین راه حل برای برطرف کردن مشکلات کند بودن در حالت استریم ویدئوها، راه اندازی مجدد تجهیزات مختلف از جمله مودم، روتر و حتی تلویزیون هوشمند به شمار می رود. زمانی که دستگاه های شما برای مدت بسیار طولانی مشغول فعالیت هستند یا به حالت ذخیره انرژی می روند، این پروسه می تواند به افت عملکرد دستگاه منجر شود. برخی از تجهیزات نیز برای جلوگیری از بروز مشکل در فعالیت طولانی مدت، حالت ذخیره انرژی را به صورت خودکار فعال می کنند که نتیجه آن، افت عملکرد محسوس می شود.

برای افزایش سرعت استریم روی تلویزیون هوشمند از طریق ریست کردن توصیه می شود که دستگاه خود را یک بار به طور کامل خاموش کرده و مجدد وارد چرخه فعالیت کنید تا داده های موجود در حافظه کش که به مدت چند ماه روی یکدیگر انباشته شده اند، حذف شود. همانطور که می دانید تلویزیون های هوشمند دارای سیستم روی یک چیپ (SOC) شامل پردازنده مرکزی، پردازنده گرافیکی، حافظه رم و حافظه نهان هستند که به دلیل استفاده طولانی مدت دچار کندی عملکرد می شوند و نیاز به Reset کردن دستگاه به وجود می آید. بسیاری از تجهیزات نیز دارای گزینه Reset در بخش تنظیمات هستند که راهکاری ساده و سریع به شمار می آید. نباید فراموش کنید که راه اندازی مجدد تجهیزاتی مانند تلویزیون هوشمند پس از Reset کردن، به زمان زیادی نیاز دارد و باید صبور باشید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *