بررسی عملکرد گیمینگ حافظه رم DDR5 در بازی های Full HD و ۴K

بررسی عملکرد گیمینگ حافظه رم DDR5 در بازی های Full HD و ۴K

در این مطلب کاربردی به بررسی عملکرد گیمینگ حافظه رم DDR5 در بازی های مختلف با وضوح Full HD و ۴K با فرکانس کاری متنوع از ۲۴۰۰ مگاهرتز تا ۶۰۰۰ مگاهرتز می پردازیم. انواع حافظه رم DDR5 به تازگی به صورت انبوه از خط تولید شرکت های مختلف خارج شده اند، هر چند نمی توان آنها را در تعداد و تنوع کافی خریداری کرد، اما به هر حال از ماه های ابتدایی سال ۲۰۲۲ میلادی و با ورود پردازنده های نسل دوازدهم اینتل به نام Alder Lake می توان حافظه های جدید را انتخاب و خریداری کرد.

عملکرد گیمینگ حافظه رم همواره به عنوان مهم ترین چالش پیش روی گیمرها و کاربران حرفه ای به شمار می رفته و اختلاف نظرهای زیادی در این خصوص وجود دارد. هنگام عرضه حافظه های DDR3 و DDR4 بسیاری بر این عقیده بودند که بالاتر بودن فرکانس کاری ماژول های حافظه، تاثیر چندانی روی عملکرد کامپیوتر گیمینگ و ارائه نرخ فریم بیشتر ندارد، اما در حال حاضر با تولید حافظه های DDR5 که دامنه فرکانس وسیع تری دارند، این رویه به طور کامل تغییر کرده است.

حافظه رم DDR3 که دارای فرکانس های کاری متداول ۱۳۳۳ و ۱۶۰۰ مگاهرتز به صورت پایه بودند، اختلاف چندانی از نظر عملکرد با یکدیگر نداشتند و این رویه در حافظه های DDR4 با فرکانس پایه ۲۱۳۳ و ۲۴۰۰ مگاهرتز نیز پابرجا بود. هر چند امکان نصب انواع ماژول حافظه با فرکانس بالاتر به خصوص در ماژول های DDR4 وجود دارد، عملکرد گیمینگ حافظه رم یک چالش بسیار مهم برای گیمرها به شمار می رود و آنها نسبت به مبلغی که برای خرید حافظه با فرکانس بالاتر می پردازند، حساسیت بالایی دارند.

 

عملکرد حافظه رم DDR5 در بازی های Full HD و ۴K

 

در این مطلب به بررسی عملکرد گیمینگ حافظه رم DDR5 با استفاده از پردازنده پرچمدار نسل دوازدهم اینتل مدل Core i9-12900K در وضوح تصویر Full HD و ۴K می پردازیم. سایر اجزای سیستم تست شامل مادربرد ASUS Z690 Maximus Hero مجهز به بایوس نسخه ۰۷۰۲، کارت گرافیک EVGA GeForce RTX 3080 FTW3 Ultra، فضای ذخیره سازی Neo Forza NFP065 1 TB M.2 NVMe SSD، خنک کننده بادی پردازنده Noctua NH-U14S، خنک کننده مایع پردازنده Arctic Liquid Freezer II 360 mm، منبع تغذیه Seasonic SS-860XP، سیستم عامل Windows 11 Professional 64-bit و در نهایت درایور کارت گرافیک NVIDIA GeForce 496.49 WHQL می شود.

ابتدا به بررسی عملکرد گیمینگ حافظه رم DDR5 در چهار بازی Cyberpunk 2077، Metro Exodus، Battlefield V و Red Dead Redemption 2 در وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل می پردازیم و پس از آن نیز عملکرد حافظه رم با فرکانس های مختلف از ۲۴۰۰ تا ۶۰۰۰ مگاهرتز را در وضوح تصویر ۴K مورد سنجش قرار می دهیم.

 

بازی Battlefield V 1080P

 

بازی Cyberpunk 2077 1080P

 

بازی Red Dead Redemption 2 1080P

 

بازی Metro Exodus 1080P

 

همانطور که مشاهده کردید، اختلاف نرخ فریم در فرکانس های ۲۴۰۰ مگاهرتز تا ۶۰۰۰ مگاهرتز بسیار جالب توجه بوده و نرخ فریم حتی تا دو برابر نیز به دلیل برخورداری از حافظه رم ۶۰۰۰ مگاهرتز افزایش می یابد.

 

بازی Battlefield V 4K

 

 Cyberpunk 2077 4K

 

بازی Metro Exodus 4K

 

بازی Red Dead Redemption 4K

 

میزان اختلاف در وضوح تصویر ۴K در مقایسه با وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل چندان زیاد نیست و حتی در برخی موارد می توانید برتری حافظه رم DDR4 را مشاهده کنید که بسیار عجیب و قابل توجه است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *