تصاویر و مشخصات پردازنده اینتل Alder Lake

تصاویر و مشخصات پردازنده اینتل Alder Lake

پس از رونمایی اولیه از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل در اواخر ماه گذشته میلادی، اکنون به زمان معرفی رسمی و عرضه آنها به بازارهای جهانی هستیم و به تازگی نیز مشخصات پردازنده اینتل Alder Lake به همراه تصاویر برخی از مدل ها در دسترس رسانه ها و کاربران قرار گرفته است. برای پشتییانی از CPU های جدید اینتل باید مادربرد های دارای چیپ ست Z690 به عنوان پرچمدار و دو چیپ ست B660 و H670 را به عنوان میان رده خریداری کنید.

 

مشخصات پردازنده اینتل Core i5-12600
مشخصات پردازنده اینتل Alder Lake

 

از سوی دیگر کمپانی اینتل در حال تلاش برای گسترش خط تولید پردازنده های خود در نسل دوازدهم بوده و قصد اضافه کردن ۷ مدل پردازنده جدید به جز انواع دارای پسوند F (فاقد واحد گرافیکی مجتمع) است تا دست کاربران برای انتخاب CPU مورد نیاز خود بازتر شود. بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط کاربری به نام momomo_us در توئیتر، محصولات جدید اینتل در اواسط ماه ژانویه به صورت رسمی معرفی و مدتی پس از آن نیز روانه بازار خواهند شد.

 

تصویر پردازنده اینتل Core i9-12900

 

بر اساس مشخصات پردازنده اینتل Alder Lake می توان دو محصول Core i9-12900 و i9-12900F را به عنوان پرچمداران نسل دوازدهم معرفی کرد و پس از این دو مدل نیز باید به i7-12700 و i7-12700F اشاره کرد. به طور حتم مشخصات محصولات دارای پسوند K (دارای ساختار ضریب باز با قابلیت اورکلاک) و پسوند KF (دارای قابلیت اورکلاک و فاقد واحد گرافیکی مجتمع) نیز در آینده بسیار نزدیک منتشر خواهد شد.

 

تصویر پردازنده اینتل Core i5-12500

 

خط تولید پر طرفدار و میان رده سری Core i5 نسل دوازدهم اینتل در مرحله اول شامل مدل های متنوعی از جمله i5-12600، i5-12600F، i5-12500 و i5-12400/F خواهند بود و پس از آنها نیز دو مدل پردازنده از سری Core i3 قرار خواهند گرفت. برخلاف تصور که فکر می کردیم ساختار پردازنده های خانواده Core i5 دارای ساختار سیلیکونی C0 مجهز به ۶ هسته با عملکرد بالا و ۴ هسته با عملکرد کم مصرف باشند، اما در نهایت مشخص شد که این محصولات دارای ساختار سیلیکونی H0 مجهز به ۶ هسته پردازشی با عملکرد بالا یعنی P-Core خواهند بود.

 

تصویر پردازنده اینتل Core i5-12400

 

پردازنده های سری Core i5 نسل دوازدهم اینتل در هر هسته به ۱٫۲۵ مگابایت حافظه نهان سطح دوم و در مجموع ۱۸ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) مجهز خواهند بود. از سایر مشخصات این خانواده می توان به واحد گرافیکی مجتمع Gen12 Xe LP iGPU و استفاده مشترک از حافظه های رم DDR4 و DDR5 اشاره کرد. پس از سال ها می توان ردپای استفاده مشترک از دو نوع حافظه رم را در مشخصات پردازنده نسل دوازدهم مشاهده کرد.

 

تصویر پردازنده اینتل Core i5-12600

 

بر اساس شایعات منتشر شده می توان پیش بینی کرد که پردازنده های دارای ساختار H0 فاقد رابط PCI Express 5.0 خواهند بود و فقط محصولات سطح بالای دارای ساختار سیلیکونی C0 از این رابط بهره می برند. هر چند پیش بینی هایی در خصوص پشتیبانی چیپ ست H670 از رابط PCIe 5.0 وجود دارد که هنوز قطعی نیست. پردازنده های خانواده Core i3 برای اولین بار دارای دو ساختار کدینگ i3-xx300 و i3-xx100 خواهند بود که تفاوت آنها فقط در میزان حافظه نهان سطح سوح یا همان L3 Cache است.

 

پردازنده اینتل Alder Lake
مشخصات پردازنده اینتل Alder Lake

 

دو مدل پردازنده i3-12100 و i3-12300 هر دو از ساختار سیلیکونی H0 بهره می برند که به چهار هسته با عملکرد بالا و ۱۲ مگابایت حافظه نهان سطح سوم مجهز خواهند بود. به نظر می رسد که پردازنده های Core i3 نسل دوازدهم اینتل فاقد رابط PCI Express 5.0 بوده، اما پشتیبانی از ماژول های حافظه رم DDR5 در لیست مشخصات پردازنده اینتل Alder Lake از سری i3 مشاهده می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *