پردازنده سه نانومتری اینتل در گرو ضمانت TSMC

گزارشاتی از اعزام یک تیم مذاکراتی برای ضمانت تخصیص امکانات مورد نیاز برای ساخت پردازنده سه نانومتری اینتل توسط کمپانی TSMC منتشر شده است. اینتل در سال های اخیر دچار مشکلات متعددی در بهینه سازی فناوری ساخت محصولات خود بوده و به تازگی در نسل دوازدهم موفق به عبور از لیتوگرافی ۱۴ نانومتری شده است.

در حال حاضر شرکت تایوانی TSMC به عنوان بزرگ ترین تولید کننده تراشه در سطح جهان، مشتریان فراوانی از جمله AMD و Apple دارد که حجم سفارشات آنها نیز بسیار وسیع است. از این رو تولید پردازنده سه نانومتری اینتل در گرو ضمانت TSMC قرار دارد تا یک خط تولید اختصاصی در اختیار Intel قرار گیرد. با توجه حجم بالای تراشه های مورد نیاز سایر شرکت های فعال در حوزه سخت افزار، بدیهی است که اینتل در خصوص تخصیص خط تولید اختصاصی به ضمانت نیاز داشته باشد.

بر اساس استراتژی IDM 2.0 و ساختار تولید تراشه های دارای چند ماژول، اینتل به یک خط تولید بهینه نیاز دارد تا محصولات خروجی قابلیت ارائه بالاترین کارایی را فراهم سازند. طبق برنامه ریزی های صورت گرفته، پردازنده ۳ نانومتری اینتل برای عرضه در سال ۲۰۲۳ باید آماده شود و با توجه به شرایط بحرانی در تولید تراشه، این مورد نیازمند توافق سفت و سخت میان Intel و TSMC است.

 

پردازنده ۳ نانومتری اینتل در گرو ضمانت TSMC

 

با توجه به نیاز شدید شرکت های آمریکایی به تراشه های تولید شده در تایوان و مشکلات موجود در تامین تعداد تراشه مورد نیاز، آقای پت گلسینگر به عنوان مدیر عامل اینتل نسبت به ادامه این روند هشدار داده است. آقای گلسینگر در کنفرانس Fortune Brainstorm Tech روی ساخت یک کارخانه تولید تراشه در خاک آمریکا تاکید کرده و نسبت به وابستگی شدید آنها به تایوان هشدار داده است.

در نقطه مقابل اما آقای مارک لیو به عنوان مدیر عامل TSMC نسبت به سخنان مدیر عامل اینتل واکنش عجیبی نشان داده و صحبت های گلسینگر را بی اهمیت و بی نیاز به پاسخگویی دانست. در حقیقت سخنان مدیر عامل Intel از دید همتای خود در کمپانی تایوانی، یک تهمت بزرگ به همکاران صنعت سخت افزار و تولید تراشه به شمار می رود.

بر اساس تصمیم گیری مهم سامسونگ و TSMC برای سرمایه گذاری سنگین به منظور ساخت کارخانه تولید تراشه در آمریکا، می توان امیدوار بود که مشکلات پیش رو در سال های آینده برطرف شود. به این ترتیب در صورت بروز مشکل در منطقه شرق آسیا که از نظر جغرافیایی مستعد آسیب های متعدد زیست محیطی است، روند تولید تراشه های نسل آینده با ریسک کمتری به فاز اجرایی خواهد رسید. هر چند تصمیمات فعلی نمی توانند تاثیری روی تولید پردازنده سه نانومتری اینتل در سال ۲۰۲۳ به وجود آورند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *