استاندارد سقوط از ارتفاع MIL-SPEC و MIL-STD چیست؟

استاندارد سقوط از ارتفاع MIL-SPEC و MIL-STD چیست؟

سقوط از ارتفاع به هر دلیلی و برای هر انسان یا هر شی با ارزشی دردناک و بسیار ناگوار است، حال تصور کنید که گوشی گران قیمتی که به تازگی خریداری کردید، از ارتفاع سقوط کند. به طور حتم واکنش شما در چنین شرایطی، بهت و حیرت اولیه و پس از آن نگرانی شدید بابت وضعیت غیر قابل پیش بینی خواهد بود. استاندارد سقوط از ارتفاع MIL-SPEC و MIL-STD به عنوان دو ویژگی محافظتی بسیار کاربردی در تجهیزات مختلف از جمله گوشی هوشمند شناخته می شود و محصولاتی نیز بر پایه آنها تولید شده است.

 

استاندارد سقوط از ارتفاع MIL-SPEC چیست؟

استاندارد سقوط از ارتفاع MIL-SPEC چیست؟

زمانی که یک گوشی هوشمند جدید با قیمت بسیار بالا  خریداری می کنید، بحث حفاظت از آن در برابر مشکلات موجود از جمله ریسک دزدیده شدن و افتادن روی زمین مطرح می شود. به کارگیری انواع قاب گوشی، گارد فلزی و گلس برای این منظور می تواند راهکار مفیدی به شمار آید، اما استفاده از هر نوع قاب و گلس موجود در بازار نمی تواند حفاظت از محصول جدید شما را تضمین دهد.

استاندارد سقوط از ارتفاع MIL-SPEC یکی از راهکارهای موجود در تجهیزات جانبی حفاظتی برای انواع گوشی هوشمند و تبلت به شمار می رود که جایگاه قابل توجهی در میان تولید کنندگان مختلف لوازم جانبی پیدا کرده است. استاندارد MIL-STD-810G دارای ویژگی های قابل توجهی بوده که اسناد مربوط به معرفی، تست و بررسی آن بیش از ۸۰۰ صفحه است که خواندن تمام جزئیات آن از حوصله هر کاربری خارج است.

تست های صورت گرفته در این استاندارد شامل تابش خورشیدی و اتمسفر اسیدی هم می شود که شاید چندان کاربردی نباشد و احتمال رخ دادن مشکل در این دو شرایط محیطی بسیار ناچیز است. با این وجود تست های متعددی انجام شده که یکی از مهم ترین آنها، روش ۵۱۶٫۶ Procedure IV مربوط به تست سقوط است. در صورتی که قصد خریداری قاب مخصوص آیپد اپل را دارید و استاندارد های MIL-STD-810G یا MIL-SPEC در بخش مشخصات آن درج شده، به معنی تست های کامل و کاربردی برای محافظت در برابر سقوط روی سطح مختلف است.

اسناد مربوط به تست استاندارد سقوط از ارتفاع MIL-STD-810G آخرین بار در سال ۲۰۱۲ به روز رسانی شده که نشان دهنده قدمت بیش از ۱۰ ساله آن است. با این وجود شرایط استاندارد ذکر شده به مراتب بهتر از نسخه پیشین یعنی MIL-STD-810F است که قدمت بیشتری دارد و به هیچ وجه گزینه مناسبی به شمار نمی رود. با این وجود به نظر می رسد که پارامتر های این استاندارد همچنان مفید بوده و نیازی به ارتقا در آن وجود ندارد.

 

تشریح استاندارد سقوط MIL-STD

تشریح استاندارد سقوط MIL-STD

بر خلاف تصور عموم، استاندارد سقوط از ارتفاع MIL-STD ارتباط مستقیمی با موارد نظامی ندارد و نمی توان صرفا نام فناوری محافظتی نظامی را برای آن در نظر گرفت. با این حال فروشندگان لوازم جانبی موبایل و تبلت از این عبارت و موارد مشابه برای جلب نظر کاربران سو استفاده می کنند. نکته جالب توجه در خصوص این استاندارد، انتشار اسناد تست و بررسی به صورت عمومی است که هر کاربری می تواند شرایط مختلف تست را مطالعه کند.

هر چند وجود استاندارد MIL-STD-810G در لوازم جانبی و نیاز تجهیزات نظامی به حفاظت در مقابل آسیب های شدید، نشان دهنده تست آن محصول جانبی در آزمایشگاه های نظامی مختلف است. برخلاف بسیاری از تجهیزات دیگر که در لابراتور های نظامی مورد تست و بررسی قرار می گیرند، تاییدیه یا استاندارد نظامی خاصی به آن محصول اعطا نمی شود و شرکت های تولید کننده به درج استاندارد MIL-STD و MIL-SPEC به عنوان ابزار آلات سطح نظامی ارتش ایالات متحده آمریکا بسنده می کنند.

در بسیاری از مواقع امکان در نظر گرفتن تمام پارامتر های MIL-STD برای شرکت های تولید کننده وجود ندارد و آنها در بهترین شرایط می توانند چند بخش از استاندارد سقوط از ارتفاع را پیاده سازی کنند. محصولات مختلف از جمله گوشی هوشمند و تبلت زمانی می توانند در برابر شرایط دشوار سقوط و افتادن روی سطوح مختلف، از خود مقاومت نشان دهند که تمامی پارامتر های استاندارد MIL-STD را رعایت کنند. این در حالیست که رعایت تمام موارد برای تولید کنندگان لوازم جانبی غیر ممکن بوده و از این رو با دیدن عبارت MIL-STD نباید روی قاب و گارد مد نظر خود حساب باز کنید.

نکته بسیار عجیب در خصوص استاندارد سقوط MIL-STD عدم وجود آزمایشگاه معتبر و مجزا برای تست محصولات مختلف بوده و شرکت های تولید کننده لوازم جانبی بر اساس چند مورد از مفاد درج شده در سند بیش از ۸۰۰ صفحه ای معرفی آن، اقدام به ثبت ادعای ضد ضربه بودن یا مقاومت در برابر سقوط از ارتفاع می کنند. به این ترتیب وجود این ویژگی لزوما به معنی مقاومت بالا نبوده و احتمال بروز آسیب همچنان وجود دارد.

 

تست MIL-STD-810G شامل چه مواردی است؟

تست MIL-STD-810G شامل چه مواردی است؟

روش تست ۵۱۶٫۶ Procedure IV به طور کلی شامل ۲۶ تست سقوط از ارتفاع در شرایط مختلف می شود تا شرایط شبیه سازی شده آن شباهت بیشتری به شرایط واقعی پیدا کند. آزمایشات این استاندارد شامل سقوط روی لبه، زوایای مختلف و روی صفحه نمایش می شود که مقاومت هر کدام از آنها را مورد بررسی قرار می دهد. هر چند نمی توان با قطعیت در خصوص مقاومت ۱۰۰ درصدی اظهار نظر کرد، اما با وجود عملکرد مناسب در آزمایشات ذکر شده می توان به مقاومت حداکثری امیدوار بود.

شرایط آزمایش فراتر از موارد ذکر شده نیز پیش می رود و تست سقوط باید روی تخته سه لا به ضخامت دو اینچ (اندکی بیش از ۵ سانتی متر) روی یک لایه بتنی پیاده سازی شود. بار دیگر تاکید می کنیم که هیچ ارگان نظامی و سازمان دولتی به جز ارتش آمریکا روی تست های MIL-STD-810G نظارت نمی کنند و فقط باید به ادعای شرکت های تولید کننده اعتماد کرد.

 

آیا می توان روی ادعای تولید کنندگان در مورد آزمایش ها اعتماد کرد؟

آیا می توان روی ادعای تولید کنندگان در مورد آزمایش ها اعتماد کرد؟

با توجه به اینکه هیچ محصولی دارای انطباق ۱۰۰ درصدی با استاندارد های تست سقوط وجود ندارد، شما باید به داده های منتشر شده توسط شرکت سازنده لوازم جانبی اعتماد کنید. میزان تطبیق با مفاد استاندارد از سازنده ای به سازنده دیگر متفاوت بوده و در وهله اول باید به اطلاعات منتشر شده در خصوص تست ها دقت کرد. در مرحله دوم نیز می توانید به ضمانت های ارائه شده توسط تولید کننده قاب و گارد مبتنی بر استاندارد های MIL-SPEC و MIL-STD دقت کرد.

برخی از تولید کنندگان در خصوص ارائه اطلاعات و ضمانت پیشرو هستند که می توان به UAG اشاره کرد. این مجموعه در خصوص تست های خود به بیان موارد زیر بسنده کرده است:

موارد UAG به طور خاص از طریق آزمایشگاه آزمایش گواهی NEBS گواهینامه نظامی دریافت کرده اند. برای دستیابی به این گواهی، یک دستگاه باید ۲۶ بار از ارتفاع ۴۸ اینچی، در هر صورت، گوشه و پشت به زمین انداخته شود. دستگاه باید پس از آزمایش به درستی کار کند و در عین حال آسیبی به صفحه نمایش وارد نشود.

باید به این نکته توجه کنید که شرکت UAG نوع سطوح مورد استفاده در تست های سقوط از ارتفاع را مشخص نکرده، اما اطلاعات بیشتری در مقایسه با سایرین در دسترس قرار داده است. در انتها نیز باید به ضمانت های ارائه شده توجه کنید که شامل آسیب دیدگی گوشی هوشمند و تبلت شما نشده و فقط به میزان آسیب دیدگی قاب یا گارد دستگاه بستگی دارد. در حقیقت اگر گوشی هوشمند یا تبلت شما دچار آسیب دیدگی شود، هیچ نوع ضمانتی برای جبران خسارت وجود ندارد.

 

رتبه بندی IP چیست؟

رتبه بندی IP چیست؟

بحث تولید تجهیزات همراه ضد آب از سال ها قبل و توسط کمپانی سونی در گوشی های هوشمند سری Z به صورت گسترده مطرح شد و پس از آن نیز سایر شرکت های تولید کننده روی استاندارد ضد آب مانور دادند. همانطور که می دانید استاندارد محافظتی ضد آب و ضد گرد و غبار IP دارای رتبه بندی های متعددی از جمله IP58 و IP67 بوده که ارتباطی با تست های MIL-STD و MIL-SPEC ندارند.

هر چند برخی از شرکت ها مانند UAG موفق به اجرای تست های متعددی شده اند، اما اتفاقات دنیای واقعی با آنچه که در تست های آزمایشگاهی رخ می دهند، شباهتی ندارند و این نکته را باید در خصوص تست ضد آب بودن، ضد گرد و غبار بودن و حتی تست سقوط از ارتفاع لحاظ کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *