انتشار اطلاعات سه چیپ ست مادربرد H670 / B660 / H610

انتشار اطلاعات سه چیپ ست مادربرد Intel H670 / B660 / H610

پس از ورود پردازنده های پرچمدار و میان رده نسل دوازدهم اینتل به نام Alder Lake و همچنین مادربرد های سری Z690 اینتل به بازارهای جهانی، این شرکت در حال آماده سازی چیپ ست مادربرد H670 ، B660 و H610 اینتل برای پشتیبانی از کاربرانی با بودجه محدود است. چیپ ست های جدید در بخش پورت های ورودی و خروجی و بسیاری از امکانات قابلیت رقابت با مادربرد های مجهز به چیپ ست پرچمدار Z690 را دارند و مهم ترین تفاوت میان آنها، عدم پشتیبانی چیپ ست های میان رده از قابلیت اورکلاک پردازنده های نسل دوازدهم است.

عدم پشتیبانی از قابلیت اورکلاک توسط چیپ ست های میان رده به عنوان رویه ثابت اینتل در سال های اخیر به شمار می رود و کاربرانی که پردازنده ای غیر از مدل های دارای پسوند K را انتخاب می کنند، با استفاده از چیپ ست های سری H و B به امکاناتی مشابه در بخش های ورودی و خروجی دست پیدا می کنند. طبق اعلام قبلی اینتل، محصولات جدید این کمپانی در ماه ژانویه سال ۲۰۲۲ میلادی به صورت گسترده وارد بازار خواهند شد و موج جدیدی را به وجود خواهند آورد.

دو چیپ ست مادربرد H670 اینتل به همراه B660 گزینه های اقتصادی بدون پشتیبانی از قابلیت اورکلاک بوده و گذرگاه چیپ ست نیز محدودیت هایی در مقایسه با چیپ ست Z690 دارد. با این حال چیپ ست مادربرد B660 برای پشتیبانی از پردازنده های سری Core i3/Core i5/Core i7 بسیار مناسب بوده و قابلیت راه اندازی سیستم های گیمینگ قدرتمند را ارائه می دهد.

چیپ ست Intel H610 دارای امکانات ورودی و خروجی محدودتر بوده و پشتیبانی از اسلات های M.2 NVMe نیز از عهده کنترلر موجود روی پردازنده خارج شده است. در نتیجه کنترل این بخش به صورت مستقیم بر عهده مادربرد قرار خواهد گرفت. هر سه چیپ ست میان رده اینتل قادر به ارائه اسلات PCI Express 5.0 X16 خواهند بود، اما به کارگیری آن بر عهده شرکت تولید کننده مادربرد قرار دارد. به این ترتیب برخی از شرکت های تولید کننده مادربرد به منظور کاهش قیمت نهایی می توانند از اسلات نسل گذشته PCI Express 4.0 X16 استفاده کنند.

 

انتشار اطلاعات سه چیپ ست مادربرد Intel H670 / B660 / H610

این رویه حتی در مادربرد های مجهز به چیپ ست Z690 نیز وجود دارد و برخی از تولید کنندگان به تولید محصول با بهره گیری از اسلات PCI Express تمایل نشان داده اند. در حالیکه چیپ ست پرچمدار Z690 قادر به ارائه ۱۶ مسیر اختصاصی برای اسلات PCIe 5.0 و تعداد ۱۲ خط اختصاصی برای اسلات PCIe 4.0 است، این تعداد در چیپ ست H670 برای هر کدام از دو نسل ذکر شده برابر با ۱۲ مسیر اختصاصی اعلام گردیده است.

در این میان، اما چیپ ست H610 اینتل فاقد نسل های چهارم و پنجم بوده و در نتیجه به ۸ مسیر اختصاصی از اسلات PCI Express 3.0 X16 دسترسی خواهید داشت. دو چیپ ست مادربرد H670 و B660 دارای USB 3.2 Gen 2×2 با پهنای باند ۲۰ گیگابیت بر ثانیه خواهند بود و در نقطه مقابل، اما چیپ ست H610 پهنای باند کمتری را ارائه خواهد کرد. هر سه مدل Chipset ذکر شده به پورت های Gen 2×1 با پهنای باند ۱۰ گیگابیت بر ثانیه مجهز شده اند تا کاربران به حداقل پهنای باند ممکن در نسل جدید دسترسی پیدا کنند.

در کنار این مورد باید به پشتیبانی هر سه چیپ ست مادربرد Intel H670 / B660 / H610 از پورت های USB Gen 1×1 با پهنای باند ۵ گیگابیت بر ثانیه اشاره کرد. همچنین دو چیپ ست مادربرد Intel H670 و Intel B660 قادر به ارائه قابلیت اورکلاک حافظه رم هستند که این مورد به پشتیبانی کنترلر و نوع پردازنده مورد استفاده بستگی دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *