بررسی کارت گرافیک NVIDIA RTX 3090 TI Founders Edition

بررسی کارت گرافیک NVIDIA RTX 3090 TI Founders Edition

کمپانی انویدیا برای تکمیل سبد محصولات خود در نسل سوم RTX، سرانجام اقدام به رونمایی و معرفی رسمی کارت گرافیک NVIDIA RTX 3090 TI Founders Edition با ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6X کرد. این محصول گران قیمت که با برچسب قیمت ۲۰۰۰ دلاری معرفی شده، توانایی قابل توجهی در ارائه نرخ فریم در وضوح تصویر ۴K دارد. انویدیا برای ارائه توان مورد نیاز کارت از یک کانکتور ۱۶ پین با قابلیت انتقال ۶۰۰ وات توان استفاده کرده و توان مصرفی این محصول نیز در حدود ۴۵۰ وات اعلام شده است.

مشخصات کارت گرافیک NIVIDIA RTX 3090 TI Founders Edition

کارت گرافیک پرچمدار RTX 3090 Ti همانند RTX 3090 از پردازنده گرافیکی GA102 انویدیا بهره می برد، اما فرکانس کاری آن در حالت پایه برابر با ۱۵۶۰ مگاهرتز و فرکانس بوست نیز برابر با ۱۹۵۰ مگاهرتز تعیین شده که افزایش چشم گیری نسبت به RTX 3090 را نشان می دهد.

بررسی کارت گرافیک NIVIDIA RTX 3090 TI Founders Edition

در بخش حافظه گرافیکی نیز همچنان شاهد به کارگیری ۲۴ گیگابایت حافظه از نوع GDDR6X هستیم که پهنای باند ۱۰۰۸ گیگابایت بر ثانیه را با بهره گیری از رابط ۳۸۴ بیتی منتقل می سازد. بخش دیگری از تفاوت میان این دو محصول در افزایش تعداد هسته های پردازشی به ۱۰۷۵۲ است که اختلاف چشم گیری به شمار نمی آید.

بررسی کارت گرافیک گیگابایت GT 1030 OC 2GB

بررسی کارت گرافیک NIVIDIA RTX 3090 TI Founders Edition

در قلب پردازنده گرافیکی قدرتمند GA102 تعداد ۲۸ میلیارد و ۳۰۰ میلیون ترانزیستور نصب شده و تعداد ۸۴ هسته Ray Tracing به همراه ۳۳۶ هسته Tensor به کار رفته است. توان مصرفی ۴۵۰ واتی توسط یک کانکتور ۴+۱۲ پین منتقل می شود که کانکتور ۱۲ پین با فرم فکتور مرسوم مشاهده می شود و یک کانکتور ۴ پین ریز نیز در بخش بالایی آن وجود دارد.

خنک کننده کارت گرافیک NIVIDIA RTX 3090 TI Founders Edition

هیت سینک آلومینیومی مشکی رنگ بزرگ به همراه ۴ لوله انتقال حرارت و ۲ عدد فن در دو سمت محصول، وظیفه خنک سازی کارت گرافیک NVIDIA RTX 3090 Ti Founders Edition را بر عهده دارند. سطح تماس بسیار بزرگ پردازنده گرافیکی و وجود هیت سینک اختصاصی برای خنک سازی مدار تغذیه  چیپ ست های حافظه در تصویر بالا و پایین به چشم می خورند.

خنک کننده کارت گرافیک NIVIDIA RTX 3090 TI Founders Edition

توانایی خنک کننده مرجع انویدیا در کنترل دمای کارت گرافیک از جمله مواردیست که همواره مورد توجه کاربران و رسانه ها قرار می گیرد و به طور معمول نیز عملکرد خنک کننده های مرجع در سطح به نسبت مناسبی قرار می گیرند. به نوعی نمی توان نمره قبولی به این نوع از خنک کننده ها داد و از سوی دیگر نیز عملکرد آنها در سطح فاجعه آمیز قرار ندارد.

برد کارت گرافیک NIVIDIA RTX 3090 TI Founders Edition

ابعاد برد کارت گرافیک NVIDIA RTX 3090 Ti Founders Edition بر خلاف ظاهر کلی محصول، بسیار کوچک بوده و محل قرار گیری فن دوم در انتهای کارت خالی از برد یا اجزای اصلی کارت است. مدار تغذیه ۲۱ فاز برای ارائه توان مورد نیاز مناسب بوده و تعداد ۱۲ چیپ ست حافظه GDDR6X با ظرفیت هر کدام ۲ گیگابایت نیز در نواحی کناری پردازنده GA102 به چشم می خورند.

برد کارت گرافیک NIVIDIA RTX 3090 TI Founders Edition

نمای پشت برد نیز فضای بسیار شلوغی را نشان می دهد و انویدیا برای طراحی کارت گرافیک RTX 3090 Ti از تمام فضای موجود روی برد به بهترین شکل ممکن استفاده کرده است. به طور کلی می توان گفت که هیچ فضای خالی و بدون استفاده ای روی برد وجود ندارد. ابعاد کلی کارت برابر با ۱۳٫۵×۳۱٫۵ سانتی متر بوده و وزن آن نیز ۲۲۲۳ گرم است.

در ادامه به انتشار نتایج تست کارت گرافیک NVIDIA RTX 3090 Ti Founders Edition در بازی های مختلف می پردازیم. تست دمای کارت نیز در این میان به چشم می خورد و می توانید اختلاف قابل توجه دمای نسخه مرجع انویدیا با کارت های تولید شده توسط ایسوس و MSI را مشاهده کنید. به طور کلی کنترل دمای تولیدی توسط یک پردازنده گرافیکی با توان مصرفی بالا، به هیچ وجه آسان نیست.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *