کدام شبیه ساز اندروید بهتر است؟ (بررسی ۴ شبیه ساز به روز)

کدام شبیه ساز اندروید بهتر است؟ (بررسی ۴ شبیه ساز به روز)

سیستم عامل اندروید با روی کار آمدن خود سبب ایجاد تحولات فراوانی در بازار گوشی ها شده و برخی از برندها مانند نوکیا  در این جنگ تمام عیار شکست خوردند. با معرفی ویندوز ۱۰، مایکروسافت ادعای اجرای اپلیکیشن های اندرویدی روی کامپیوتر شخصی را مطرح کرده بود، اما تا این لحظه که ویندوز ۱۱ نیز معرفی شده، این ویژگی به درستی اعمال نشده است. استفاده از شبیه ساز اندروید برای اجرای سیستم عامل محبوب گوگل روی کامپیوترهای شخصی دارای سیستم عامل ویندوز، یک راهکار کارآمد به شمار می رود. در این مطلب به بررسی تخصصی ۴ شبیه ساز Android در محیط ویندوز می پردازیم.

در این بررسی به موارد مختلفی توجه شده که شامل استفاده از منابع سخت افزاری، سرعت اجرای شبیه ساز، سرعت نصب و اجرای اپلیکیشن ها، تنظیمات اندروید، تنظیمات شبیه ساز و امکانات رابط کاربری می شود. در ظاهر همه شبیه سازها از یک ساختار مشابه برخوردارند، اما در باطن شرایط برای آنها متفاوت است. در ابتدا به معرفی اجمالی چهار Android Emulators محبوب و پر طرفدار می پردازیم. در انتخاب شبیه سازها، به روز بودن آنها مد نظر بوده و به همین دلیل برخی از موارد شناخته شده مانند Remix OS در این لیست حضور ندارند.

کدام شبیه ساز اندروید بهتر است؟ (بررسی ۴ شبیه ساز به روز)

شبیه ساز اندروید Bluestacks به عنوان یک گزینه قدرتمند و بیشتر شناخته شده، به سخت افزار قدرتمندتری نسبت به سایرین نیاز دارد، هر چند سایر شبیه ساز ها از نظر مشخصات سخت افزاری، اطلاعات قابل توجهی ارائه نمی دهند و نمی توان به درستی روی مشخصات مورد نیاز آنها اعتنا کرد. تفاوت فاحشی میان سخت افزار مورد نیاز بلواستکس و سایر شبیه سازها مانند NOXPlayer، LDPlayer و MEmu مشاهده می شود و به نظر می رسد که بلواستکس می تواند به شکل بهتری از سخت افزار کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ استفاده کند.

این نکته را باید متذکر شویم که برای نصب هر کدام از شبیه ساز ها باید قابلیت مجازی سازی پردازنده (CPU Virtualization) را در بایوس فعال کنید. باید به این نکته نیز اشاره کنیم که همه پردازنده ها از این فناوری پشتیبانی نمی کنند و باید این موضوع را در صفحه وب سایت سازنده CPU بررسی کنید.

برای تست ۴ شبیه ساز اندروید از یک سیستم با قطعات زیر استفاده کردیم که قدرت بسیار زیادی برای راه اندازی هر کدام از آنها دارد. همچنین تمام شبیه ساز های مورد بررسی از اندروید ۷٫۱٫۲ بهره می برند.

پردازنده مرکزی: AMD RYZEN 5 3600

مادربرد: MSI X470 GAMING PLUS

حافظه رم: Corsair Vengeance RGB Pro 2x8GB 3200 CL16

کارت گرافیک: MSI Radeon RX 560 4GB

ذخیره سازی: Kingmax 240GB SATA SSD

پاور: GREEN GP600A-GED

کیس: GREEN Z6 ARTEMIS

خنک کننده پردازنده: GREEN GLACIER -120 RGB

ماوس و کیبورد: GREEN GKM605-RGB

 

شبیه ساز اندروید BlueStacks

 

شبیه ساز اندروید BlueStacks

شناخته شده ترین و مجبوب ترین شبیه ساز سیستم عامل اندروید در سطح جهان که استفاده بسیار خوب و مفیدی از منابع سخت افزاری دارد و به خوبی می تواند تجربه خوشایندی از سیستم عامل گوشی های هوشمند را در اختیار شما قرار دهد. شبیه ساز ها با ارائه لیستی از دستگاه های مختلف به شما اجازه می دهند تا به صورت رسمی در قالب یک دستگاه اندرویدی مانند گوشی هوشمند یا تبلت کار کنید.

 

شبیه ساز اندروید BlueStacks

 

در نرم افزار بلواستکس نیز لیست قابل توجهی از دستگاه های به نسبت جدید مانند سامسونگ GALAXY S21 Ultra مشاهده می شود. قابلیت نصب اپلیکیشن به صورت Drop and Drag وجود دارد و فقط کافیست تا فایل نصبی را با ماوس از محل ذخیره سازی در کامپیوتر شخصی گرفته و درون محیط بلواستکس رها کنید. سرعت نصب اپلیکیشن و اجرای آنها بسیار رضایت بخش است.

 

شبیه ساز اندروید BlueStacks

 

کیفیت تصویر و گرافیک محیط اپلیکیشن ها و بازی ها بسیار مناسب بوده و محیط جذابی را تجربه می کنید. فایل منیجر اندروید در این شبیه ساز به چشم می خورد و با سرعت بسیار خوبی می توانید فایل های مختلف را از فضای ذخیره سازی کامپیوتر شخصی خود به محیط اندروید وارد کنید. با وجود انتقال سریع فایل ها، اما بلواستکس فاقد پخش کننده موزیک داخلی بوده و برای این کار باید یک اپلیکیشن مجزا نصب کنید. در خصوص اجرای فیلم مشکلی وجود نداشته و پخش کننده داخلی اندروید به خوبی عمل می کند.

 

 

سرعت راه اندازی بلواستکس با توجه به سخت افزار سیستم تست به شدت عالی بوده و این شبیه ساز در مدت ۵ ثانیه راه اندازی می شود. در بخش تنظیمات نیز امکانات گسترده ای به چشم می خورد و ویژگی های مختلفی برای اجرای بازی ها از جمله نمایش نرخ فریم در محیط بلواستکس و بازی ها وجود دارد. برای تست این شبیه ساز اندروید از تنظیمات پیش فرض سخت افزاری شامل استفاده از ۴ هسته پردازنده و ۴ گیگابایت رم استفاده کردیم. در این بخش می توانید تا ۸ هسته پردازنده را مورد استفاده قرار دهید، اما در بخش حافظه رم، فقط می توانید از ۴ گیگابایت رم بهره مند شوید.

 

شبیه ساز اندروید NOX

 

شبیه ساز اندروید NOXPlayer

دومین شبیه ساز مورد آزمایش ما NOXPlayer بود که رابط کاربری و پوسته ظاهری جذابی دارد. همانند بلواستکس می توانید در NOX نیز به لیست متنوعی از انواع تبلت و گوشی هوشمند اندرویدی دسترسی پیدا کنید. قابلیت نصب اپلیکیشن به صورت Drop and Drag در این نرم افزار شبیه ساز نیز وجود دارد، اما سرعت نصب اپلیکیشن ها اختلاف چشم گیری با بلواستکس دارد.

 

شبیه ساز اندروید NOX

 

در NOXPlayer به تنطیمات کامل اندروید به همراه چند تم متنوع دسترسی دارید. برای تست این شبیه ساز نیز از ۴ هسته پردازشی و ۴ گیگابایت حافظه رم استفاده کردیم که بالاترین سطح سخت افزار قابل استفاده است. سرعت راه اندازی NOXPlayer به صورت دقیق برابر با ۱۲٫۵۶ ثانیه بوده که اختلاف بسیار زیادی با بلواستکس دارد. با وجود عدم استفاده مناسب از منابع سخت افزاری، اما سرعت اجرا و کار کردن با اپلیکیشن ها قابل قبول بوده هیچگونه لگ یا تاخیری مشاهده نمی شود.

 

 

دستیابی به حداکثر نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه برای اجرای روان بازی ها از جمله ویژگی های مهم در NOX به شمار می رود. در NOXPlayer می توانید بین شتاب دهنده های گرافیکی OpenGL و DirectX انتخاب کنید. انتخاب وضوح تصویر از لیست پیش فرض و همچنین شخصی سازی وضوح تصویر از دیگر امکانات این شبیه ساز است. عدم نمایش نرخ فریم در این شبیه ساز به عنوان یک نقطه ضعف نسبت به بلو استکس تلقی می شود.

 

شبیه ساز اندروید LDPlayer

 

شبیه ساز اندروید LDPlayer

سومین شبیه ساز مورد بررسی ما به نام LDPlayer شناخته می شود و از آن به عنوان یک گزینه مخصوص گیمرها یاد می شود. ال دی پلیر می تواند از ۶ هسته و ۸ گیگابایت حافظه رم پشتیبانی کند که به این طریق قدرت سخت افزاری قابل توجهی را برای اجرای اپلیکیشن های اندرویدی در سیستم عامل ویندوز ارائه می دهد. سرعت راه اندازی آن به نسبت مناسب بوده و در مدت زمان ۱۱٫۴۵ ثانیه به طور کامل راه اندازی می شود. از این لحاظ می توان گفت که LDPlayer شرایط بهتری نسبت به NOX دارد.

 

شبیه ساز اندروید LDPlayer

 

نصب اپلیکیشن ها همانند دو گزینه دیگر به صورت Drop and Drag صورت می پذیرد و سرعت نصب اپلیکیشن ها نیز بسیار مناسب است. تنظیمات اندروید در این شبیه ساز کامل بوده و به چند تم متنوع و زیبا دسترسی خواهید داشت. ال دی پلیر قادر به بهره گیری از ۶ هسته پردازشی و ۸ گیگابایت رم بوده، اما به صورت پیش فرض با ۴ هسته و ۴ گیگابایت رم اجرا می شود.

 

شبیه ساز اندروید LDPlayer

 

به دلیل استفاده بهینه از سخت افزار کامپیوتر شخصی، سرعت رابط کاربری LDPlayer بسیار مناسب بوده و هیچگونه لگ یا تاخیری در اجرای شبیه ساز و بازی مشاهده نشد. در بخش تنظیمات می توانید نرخ های ۶۰، ۹۰ و ۱۲۰ فریم بر ثانیه را انتخاب کنید. در انتهای بخش Game Setting نیز گزینه های اختصاصی برای بهینه سازی وضوح تصویر در بازی PUBG Mobile وجود دارد.

 

 

با انتخاب وضوح تصویر ۷۲۰P که رزولوشن پیش فرض به شمار می رود، نیاز چندانی به کارت گرافیک قدرتمند ندارید و حتی برخی از واحد های گرافیکی مجتمع نیز قادر به راه اندازی هستند. با انتخاب وضوح تصویر ۱۰۸۰P به کارت گرافیک GTX 750 Ti و بالاتر نیاز دارید و برای اجرای بازی پابجی موبایل با استفاده از LDPlayer باید کارت گرافیک GTX 960 یا بالاتر را روی کامپیوتر شخصی خود نصب کنید. به طور کلی LDPlayer برای گیمرها گزینه بسیار مناسبی بوده و آنها می توانند نهایت عملکرد را به دست آورند.

پشتیبانی از فناوری HDR یک ویژگی جذاب به شمار می رود که برای بهره مندی از آن باید کارت گرافیک GTX 960 یا مدل های بالاتر را روی کامپیوتر شخصی نصب کنید.

 

شبیه ساز اندروید MEmu

 

شبیه ساز اندروید MEmu

چهارمین و آخرین شبیه ساز اندروید مورد بررسی به نام MEmu بسیار شناخته شده است و ویژگی های مناسبی دارد. تنظیمات کامل سیستم عامل اندروید، نصب اپلیکیشن به صورت Drop and Drag و رابط کاربری جذاب با سرعت مناسب از ویژگی های اولیه MEmu به شمار می روند. سرعت راه اندازی MEmu مناسب بوده و در مدت زمان ۱۰٫۹۲ ثانیه به صورت کامل راه اندازی می شود. به این ترتیب از نظر سرعت اجرا پس از بلو استکس در رتبه دوم قرار می گیرد.

 

شبیه ساز اندروید MEmu

 

نکته قابل توجه در خصوص این شبیه ساز، پشتیبانی از زبان فارسی بوده که جای خالی آن در سه مورد دیگر احساس می شود. عدم وجود پخش کننده موزیک به صورت پیش فرض به عنوان یک نقطه ضعف (با سخت گیری) شناخته می شود. در چند نوبت تلاش ما برای نصب بازی Clash of Clans در نهایت موفق به انجام این کار نشدیم و هیچ پیغام خطایی نیز نمایش داده نشد.

 

 

در اولین تجربه نصب MEmu با تبلیغات مزاحم و طولانی مدتی مواجه شدیم که به شدت آزار دهنده بود و باید چندین ثانیه برای اتمام آنها صبر می کردیم. البته در دفعات بعدی این تبلیغات را با وجود اتصال کامپیوتر شخصی به اینترنت تجربه نکردیم و به نظر می رسد که گاه و بی گاه باید در انتظار نمایش تبلیغات آزار دهنده بمانیم. در بخش تنظیمات سخت افزاری نیز قادر به استفاده از ۴ هسته پردازشی و ۶ گیگابایت حافظه رم خواهید بود و این بالاترین سطح به شمار می رود. پشتیبانی از نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه نیز ویژگی گیمینگ دیگری از شبیه ساز اندروید MEmu است.

 

کدام شبیه ساز اندروید بهتر است؟ (بررسی ۴ شبیه ساز به روز)

 

نتیجه گیری

اگر به سرعت راه اندازی، نصب اپلیکیشن و امکانات پایه علاقه دارید، به طور حتم BlueStacks گزینه ایده آل شما خواهد بود و اگر یک گیمر حرفه ای برای تجربه بازی های اندروید روی سیستم عامل ویندوز هستید، شبیه ساز LDPlayer را با امکانات متنوع برای گیمرها به شما پیشنهاد می دهیم. دو گزینه دیگر در سطح میانی قرار می گیرند و فقط می توان به پشتیبانی زبان فارسی در MEmu اشاره کنیم که البته با نمایش تبلیغات، مزاحمت هایی برای شما به وجود می آورد.

هر چند در سال های اخیر شاهد حضور گسترده اندروید باکس ها در بازار هستیم، اما به طور کلی می توان گفت که عملکرد آنها چندان رضایت بخش نبوده و نمی توانید روی اجرای چند اپلیکیشن به صورت همزمان یا اجرای بازی روی آنها حساب باز کنید. البته گزینه های قدرتمندی نیز وجود دارند که برچسب قیمت بسیار بالایی دارند و به دلیل وجود کامپیوتر شخصی یا لپ تاپ در هر خانه، می توان به سادگی اندروید را روی آنها اجرا کنید.

1 دیدگاه برای “کدام شبیه ساز اندروید بهتر است؟ (بررسی ۴ شبیه ساز به روز)

  1. اشتراک‌ها: ۶ ترفند اسکرین شات اندروید که باید بدانید - آی تی خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *