رونمایی از مادربردهای سوکت AMD AM5 در نمایشگاه کامپیوتکس

رونمایی از مادربردهای سوکت AMD AM5 در نمایشگاه کامپیوتکس

نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲ از هفته آینده (۳ خرداد تا ۶ خرداد ۱۴۰۱) در کشور تایوان آغاز به کار می کند و بسیاری از برند های فعال در حوزه کامپیوتر و فناوری به معرفی محصولات جدید خود می پردازند. مورد انتظار ترین رونمایی در این نمایشگاه به مادربردهای سوکت AMD AM5 اختصاص دارد و کمپانی ASRock با شوق فراوانی به استقبال این رویداد رفته است. کمپانی ارزاک با انتشار یک ویدئوی کوتاه که مدتی بعد حذف شد، برخی از قابلیت های این سوکت و مادربردهای اختصاصی خود را فاش کرده بود.

ازراک قصد دارد با معرفی مادربرد پرچمدار X670E Taichi در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲ به استقبال سوکت AMD AM5 و پردازنده های سری Ryzen 7000 برود و برخی از مشخصات فنی آن از جمله وجود سه اسلات M.2، پشتیبانی از حافظه رم DDR5 و دو اسلات PCI Express 5.0 از مهم ترین آنها به شمار می روند. کدک صوتی متصل به USB مدل Realtek ALC4082 برای ارائه بالاترین کیفیت و امکانات صوتی در این مادربرد به کار رفته است.

این کدک صوتی در کنار سیستم روی یک چیپ قدرتمند ESS ES9218 DAC وظیفه برآورده کردن نیاز سخت گیر ترین کاربران را از نظر قابلیت های صوتی بر عهده دارد. مدار تغذیه مادربرد ASRock X670E Taichi دارای ۲۶ فاز بوده و قدرت قابل توجهی برای راه اندازی پردازنده های سوکت AMD AM5 دارد. پشتیبانی از Thunderbolt 4 یکی از قابلیت های مورد انتظار در این مادربرد به شمار می رود و ازراک پیش از این نیز برای اولین بار به معرفی Thunderbolt 3 در محصولات پیشین خود پرداخته بود.

 

رونمایی از مادربردهای سوکت AMD AM5 در نمایشگاه کامپیوتکس

 

ویدئوی کوتاه منتشر شده از مادربرد پرچمدار ازراک در حالی حذف شده که بسیاری از بخش های برد توسط هیت سینک و روکش پلاستیکی پوشانده شده و این سبک طراحی جدید مادربرد ها به ازراک نیز سرایت کرده است. در حقیقت برند های مختلف برای معرفی محصولات پرچمدار خود در بخش مادربرد، یک کاور چند تکه در نظر می گیرند تا بخش های غیر قابل نیاز از دید کاربران مخفی بمانند و کاربران فقط به اسلات ها و کانکتور های مورد نیاز دسترسی پیدا کنند.

ازراک علاوه بر مادربرد ذکر شده، سه محصول دیگر به نام های X670 PG Riptide، X670 Phantom Gaming 4 و X670 Steel Legend را در صف رونمایی قرار داده است. کمپانی ایسوس نیز برای نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲ با دو محصول ProArt X670E-Creator WiFi و ProArt B650-Creator به استقبال سوکت AMD AM5 خواهد رفت. گیگابایت نیز به عنوان دیگر شرکت تولید کننده مادربرد با چهار محصول متنوع شامل X670 Aorus Xtreme، X670 Master، X670 Pro AX و X670 AERO D آماده حضور در نمایشگاه COMPUTEX 2022 است. طبق اعلام گیگابایت، رابط PCIe 5.0 برای اسلات های کارت گرافیک و درایو های ذخیره سازی M.2 به صورت همزمان قابل استفاده است.

کمپانی AMD برخلاف رقیب خود یعنی اینتل، علاقه چندانی به تغییر سوکت ندارد و پس از معرفی سوکت پردازنده جدید، چند سال از آن پشتیبانی کرده و محصولات متنوع و زیادی را بر اساس آن وارد بازار می کند. سوکت AMD AM5 نیز طبقه اعلام شرکت سازنده از پشتیبانی ۵ ساله برخوردار خواهد بود و طی این مدت طولانی، پردازنده ها و چیپ ست های مادربرد متنوعی معرفی خواهند شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *