معرفی مادربرد های گیگابایت با چیپ ست X670 در کامپیوتکس ۲۰۲۲

معرفی مادربرد های گیگابایت با چیپ ست X670 در کامپیوتکس 2022

نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲ از امروز به صورت رسمی آغاز به کار کرد و در اولین روز این رویداد، شرکت گیگابایت از مادربرد های مبتنی بر سوکت AMD AM5 و چیپ ست AMD X670 رونمایی کرد. بهترین و مهم ترین خبر در Computex 2022 معرفی محصولات جدید AMD و شرکای تجاری این کمپانی بود که قرار است در فصل پاییز سال میلادی جاری روانه بازارهای جهانی شوند. با هم مروری بر مادربرد های قدرتمند GIGABYTE در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲ خواهیم داشت.

معرفی مادربرد های گیگابایت با چیپ ست X670 در کامپیوتکس ۲۰۲۲

گیگابایت با چهار مدل مادربرد مجهز به چیپ ست X670 در نمایشگاه شرکت کرده و کارکنان غرفه نیز اطلاعات مربوط به محصولات را در اختیار رسانه ها قرار می دادند. برخلاف دوره های قبلی که شرکت ها اطلاعات چندانی در خصوص محصولات خود ارائه نمی دادند، این بار همکاری خوبی با رسانه ها داشتند. چهار مادربرد گیگابایت شامل مدل های X670E Aorus Xtreme، X670E Aorus Master، ۶۷۰E Aero D و X670 Aorus Pro AX می شود. نکته جالب توجه در خصوص مادربرد های جدید گیگابایت، عدم وجود پسوند E (Engineering Sample یا نمونه اولیه مهندسی) است که به این ترتیب می توان گفت که با نسخه های نهایی سر و کار داریم. در نتیجه در فصل پاییز سال میلادی جاری نیز همین محصولات بدون تغییر روانه بازارهای جهانی خواهند شد.

معرفی مادربرد های گیگابایت با چیپ ست X670 در کامپیوتکس ۲۰۲۲

مادربرد های مجهز به چیپ ست میان رده B650 نیز اواخر سال میلادی در دسترس قرار خواهند گرفت و در حال حاضر نیز هیچ مدلی توسط گیگابایت آماده نشده است. به این ترتیب باید چند ماه دیگر در انتظار بمانیم تا شاهد رونمایی از این محصولات بمانیم. قیمت مدل های بالا رده دارای چیپ ست AMD B650 قیمتی مشابه با نمونه های ارزان تر دارای چیپ ست AMD X670 خواهند بود و همه چیز به امکانات موجود و مورد نیاز شما بستگی دارد. در حقیقت AMD دست شرکت های تولید کننده را برای ارائه امکانات جدید باز گذاشته و حتی با خریداری مدل های دارای چیپ ست B650 نیز با ویژگی های قابل توجهی سر و کار خواهید داشت.

معرفی مادربرد های گیگابایت با چیپ ست X670 در کامپیوتکس ۲۰۲۲

ابتدا به معرفی مدل X670 Aorus Pro AX می پردازیم که یک مادربرد سطح بالای قدرتمند به شمار می آید که البته یک مدل نسخه Elite با قیمت پایین تر نیز دارد. این محصول یک اسلات PCI Express 4.0 x16 برای پشتیبانی از کارت گرافیک دارد و در کنار آن نیز یک اسلات PCI Express 4.0 x4 و یک عدد اسلات PCI Express 3.0 x2 نیز به چشم می خورد. هر دو مورد آخر که به آنها اشاره کردیم از اسلات فیزیکی PCIe x16 تغذیه می کنند. این مادربرد به یک اسلات PCIe 5.0 M.2 و همچنین سه اسلات PCIe 4.0 M.2 مجهز شده است.

دو پورت ۲۰ گیگابیتی USB-C 3.2 Gen 2×2 نیز وجود دارد که یک عدد توسط هدر جلوی کیس و دیگری توسط پورت های پشت مادربرد تغدیه می شوند. یک عدد پورت USB-C 3.2 Gen 2 نیز در این محصول مشاهده می شود. با توجه به وجود واحد گرافیکی مجتمع مبتنی بر معماری RDNA2، دو خروجی تصویری DisplayPort و HDMI برای اتصال به صفحه نمایش و تلویزیون تعبیه شده است. مدار تغذیه ۲+۲+۱۶ فاز از نوع ۱۶ آمپری، پورت شبکه ۲٫۵ گیگابیت بر ثانیه، تعداد زیادی پورت USB-A، یک جفت خروجی ۳٫۵ میلی متری در کنار خروجی اپتیکال S/PDIF و کلید های اختصاصی برای پاک کردن CMOS، ریست و روشن و خاموش کردن در این محصول وجود دارد. پیش بینی می شود که قیمت مادربرد گیگابایت X670 Aorus Pro AX در حدود ۳۰۰ دلار آمریکا باشد.

مادربرد گیگابایت X670E Aero D

محصول بعدی که به معرفی آن می پردازیم، مادربرد X670E Aero D است که به صورت اختصاصی برای افرادی که به دنبال اتصال حافظه های ذخیره سازی اکسترنال هستند، طراحی و تولید شده است. در این محصول یک اسلات PCIe 5.0 x16  مشاهده می کنیم که از یک پورت USB 4.0 نیز بهره می برد. دو پورت USB 4.0 مادربرد که روی پنل پشت قرار گرفته، توسط کنترلر ASMedia ASM4242 تغذیه می شود. یک اسلات PCIe 5.0 M.2 و سه عدد اسلات PCIe 4.0 M.2 نیز روی برد وجود دارند. اسلات های M.2 و چیپ ست X670E ای ام دی توسط یک هیت سینک آلومینیومی یکپارچه و بزرگ پوشانده شده که برای جدا کردن آن باید ۴ پیچ را باز کنید.

مادربرد گیگابایت X670E Aero D

گیگابایت یک ویژگی جدید دیگر نیز تعبیه کرده که شامل دکمه فشاری برای آزاد کردن کارت گرافیک است. نمونه مشابه آن در مادربرد های Z690 ایسوس مورد استفاده قرار گرفته، اما گیگابایت برای اولین از فناوری مشابه بهره برده است. دو اسلات x16 در پایین برد، شرایط مشابهی با مادربرد X670 Aorus Pro AX دارد. دیود های نوری دیباگر POST80 نیز روی مادربرد گیگابایت به چشم می خورد که وجود همه این موارد، قیمت X670E Aero D را تا حدود ۴۰۰ دلار می رساند.

معرفی مادربرد های گیگابایت با چیپ ست X670 در کامپیوتکس 2022

محصل بعدی گیگابایت مجهز به چیپ ست X670 با نام X670E Aorus Master در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲ رونمایی شده که با تم مشکی-نقره ای طراحی و تولید گردیده است. کنترلر USB 4.0 در این محصول فدای قرارگیری اسلات دوم PCIe 5.0 M.2 شده که تصمیمی عجیب به شمار می آید. به هر حال مادربرد X670E Aorus Master برای کاربرانی مناسب است که به تجهیزات ذخیره سازی بسیار سریع نیاز دارند. تعداد فاز های مدار تغذیه شامل ۲+۲+۱۶ بوده و هیت سینک های بزرگ مشکی رنگ برای خنک سازی این مجموعه مورد استفاده قرار گرفته است.

مادربرد گیگابایت X670E Aorus Master

پورت های USB-C پنل پشت از نوع ۲۰ گیگابیتی و ۱۰ گیگابیتی بوده و پورت های ۱۰ گیگابیتی از حالت DP Alt نیز پشتیبانی می کند. قیمت خرده فروشی این محصول در حدود ۳۶۰ دلار آمریکا خواهد بود.

مادربرد گیگابایت X670E Aorus Xtreme

آخرین محصول عرضه شده در غرفه گیگابایت در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲ به نام X670E Aorus Xtreme دارای طراحی براق بخش های مختلف بدنه است که به شدت جلب توجه می کند. مدار تغذیه ۱۸ فاز دارای شدت جریان ۱۰۵ آمپر به خوبی نشان می دهد که این مادربرد برای پشتیبانی از قوی ترین پردازنده های Ryzen 7000 طراحی و تولید شده است. یکی از بزرگترین تفاوت های میان مادربرد گیگابایت X670E Aorus Xtreme با سه محصول دیگر، پشتیبانی از حداکثر چهار اسلات PCIe 5.0 M.2 است که البته به قیمت کاهش تعداد خطوط پهنای باند کارت گرافیک به ۸ مسیر است.

مادربرد گیگابایت X670E Aorus Xtreme

مادربرد گیگابایت X670E Aorus Xtreme

کنترلر شبکه سیمی Marvell AQC113C به شما اجازه می دهد تا از شبکه ۱۰ گیگابیتی بهره مند شوید که برای علاقه مندان به سرعت بیشتر در شبکه و اتصال اینترنت به شدت مفید واقع می شود. اتصال این کنترلر توسط رابط PCIe 4.0 صورت می پذیرد و روی پنل پشت آن نیز دکمه Q-Flash Plus برای آپدیت کردن سریع بایوس و کلید پاکسازی CMOS به چشم می خورد. قیمت مادربرد حرفه ای و قدرتمند گیگابایت X670E Aorus Xtreme در حدود ۵۰۰ دلار آمریکا خواهد بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *