سرعت خیره کننده درایو سالید PCIe 5.0 شرکت Phison

سرعت خیره کننده درایو سالید PCIe 5.0 شرکت Phison

یکی از مهم ترین محصولات عرضه شده در نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲، درایو سالید PCIe 5.0 مبتنی بر کنترلر جدید Phison به نام PS5026-E26 بود که عملکرد خیره کننده و غیر قابل تصوری در مقایسه با رابط نسل گذشته PCIe 4.0 ارائه می دهد. این کنترلر به شرکت های تولید کننده اجازه می دهد تا وارد قلمرو درایو های مبتنی بر رابط PCIe 5.0 شوند که علاوه بر ارائه سرعت انتقال داده شگفت انگیز، سبب افزایش ظرفیت درایو ها نیز می شود. محصول معرفی شده در نمایشگاه Computex 2022 دارای ظرفیت ۱ ترابایت بوده و چیپ ست های حافظه آن نیز از نوع TLC NAND ساخت شرکت خوشنام Micron است.

فناوری های متنوعی برای دستگاه های نسل آینده تدارک دیده شده که یکی از آنها DirectStorage مایکروسافت است و درایو های جدید PCIe 5.0 با بهره گیری از دو هسته ARM Cortex-R5 و سه شتاب دهنده اختصاصی CoXProcessor 2.0 بر پایه لیتوگرافی ۱۲ نانومتری TSMC می توانند با نهایت سرعت از این ویژگی پشتیبانی کنند. با وجود معرفی مایکروسافت از فناوری Direct Storage، اما محصولی با قابلیت پشتیبانی از آن تاکنون تولید نشده بود و با عرضه درایو سالید PCIe 5.0 شرکت Phison، دوست داران کنسول های بازی ایکس باکس و کامپیوتر های شخصی مجهز به سیستم عامل ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ می توانند از این قابلیت بهره مند شوند.

 

سرعت خیره کننده درایو سالید PCIe 5.0 شرکت Phison

 

اولین تست ثبت شده از درایو سالید PCIe 5.0 شرکت Phison در بنچمارک Crystal Disk Mark نشان می دهد که این محصول قابلیت ارائه سرعت خواندند ترتیبی به میزان بیش از ۱۲ گیگابایت بر ثانیه و سرعت نوشتن ترتیبی به میزان ۱۰ گیگابایت بر ثانیه را دارد. به این ترتیب با مقایسه سر انگشتی با درایو های نسل گذشته مبتنی بر رابط PCIe 4.0 می توان نتیجه گرفت که بهبود سرعتی در حدود ۷۰ درصد به وجود آمده است. سریع ترین اس اس دی مبتنی بر رابط PCIe 4.0 می توانست به سرعت ۷ گیگابایت بر ثانیه دست یابد و اکنون اولین نمونه از درایو های نسل جدید می توانند به سرعت بیش از ۱۲ گیگابایت بر ثانیه دست یابند.

 

سرعت خیره کننده درایو سالید PCIe 5.0 شرکت Phison

 

سرعت خواندن و نوشتن دستورالعمل ها با عدد ۱۶۰۰۰IOPS در حالت عملکرد ۴K نیز بخش دیگری از توانایی محصول جدید کمپانی Phison به شمار می رود. این ویژگی تاثیر زیادی در تجربه سرعت بالاتر توسط کاربران را ایفا می سازد و بر این اساس، سرعت شگفت انگیز درایو های جدید به نحو احسن در دسترس حرفه ای قرار می گیرد. البته پیش بینی می شود که با بهینه سازی های آینده، سرعت و عملکرد درایو سالید Phison و سایر شرکت های احتمالی تا انتهای سال میلادی جاری، سرعت خواندن و نوشتن به اعداد و ارقام بالاتری افزایش یابد.

 

سرعت خیره کننده درایو سالید PCIe 5.0 شرکت Phison

 

نکته جالب توجه در خصوص درایو سالید PCIe 5.0 شرکت Phison به فرم فکتور M.2 2580 آن اختصاص دارد که از فرم فکتور متداول ۲۲۸۰ اندکی عریض تر است. به این ترتیب نمی توان از این درایو در مادربرد های دارای اسلات M.2 2280 استفاده کرد و باید راهکار دیگری برای آن معرفی شود. محصولات مبتنی بر رابط PCIe 5.0 و مجهز به کنترلر Phison PS5026-E26 اواخر سال میلادی ۲۰۲۲ روانه بازارهای جهانی می شوند و زمان عرضه بسیار نزدیکی به پردازنده های Ryzen 7000 سوکت AMD AM5 و مادربردهای سری ۶۰۰ ای ام دی دارند.

1 دیدگاه برای “سرعت خیره کننده درایو سالید PCIe 5.0 شرکت Phison

  1. اشتراک‌ها: هر آنچه در مورد پورت USB4 باید بدانید - آی تی خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *