معرفی پردازنده Apple M2 با عملکرد خیره کننده در WWDC 2022

معرفی پردازنده Apple M2 با عملکرد خیره کننده در WWDC 2022

پردازنده Apple M2 در رویداد سالانه WWDC 2022 به صورت رسمی معرفی شد و تغییرات قابل توجهی نسبت به نسل قبل در این محصول مشاهده می شود. اپل پس از مشکلات تامین پردازنده توسط اینتل و AMD تصمیم به تولید تراشه اختصاصی گرفت و Apple M1 اولین نسل از پردازنده اختصاصی این کمپانی به شمار می رود. اکنون در میانه سال ۲۰۲۲ و در حاشیه رویداد WWDC 2022، تیم کوک و همکارانش از تراشه جدیدی با فناوری ۵ نانومتری رونمایی کردند.

پردازنده Apple M2 در مقایسه با نسل گذشته به میزان ۱۸ درصد عملکرد بهتر در بخش CPU و ۳۵ درصد عملکرد بهتر در بخش GPU و همچنین ۴۰ درصد قدرت بیشتر در موتور شبکه عصبی دارد. این محصول از نظر ارائه عملکرد در مقایسه با توان مصرفی نیز به میزان قابل توجهی بهبود یافته است. پهنای باند حافظه در اپل M2 نسبت به نسل گذشته به میزان ۴۰ درصد افزایش یافته و اکنون می توانید از پهنای باند حافظه ۲۴ گیگابایت بر ثانیه لذت ببرید.

 

معرفی پردازنده Apple M2 با عملکرد خیره کننده در WWDC 2022

 

این پردازنده جدید قرار است به صورت اختصاصی روی نسخه باز طراحی شده مک بوک ایر و همچنین نسل جدید مک بوک پرو ۱۳ اینچی مورد استفاده قرار گیرد. جانی سروجی، معاون ارشد فناوری‌های سخت‌افزار اپل می‌گوید “تراشه M2 نسل دوم تراشه‌ های سری M را آغاز می‌کند و از ویژگی‌های قابل توجه M1 فراتر می‌رود. M2 با تمرکز بی‌وقفه ما بر عملکرد کم مصرف، CPU، GPU و موتور عصبی سریع‌تری ارائه می‌کند. و همراه با پهنای باند حافظه بالاتر و قابلیت‌های جدید مانند شتاب دهنده ProRes، این تراشه با سرعت فوق‌العاده نوآوری در سیلیکون اپل برای مک ادامه می‌دهد. “

پردازنده Apple M2 با بهره گیری از فناوری ساخت ۵ نانومتری نسل دوم تولید شده و تعداد ۲۰ میلیارد ترانزیستور را که ۲۵ درصد بیشتر از تراشه M1 است، درون خود جای داده است. ترانزیستورهای بیشتر، ویژگی‌ های کل تراشه را بهبود می‌بخشند، از جمله کنترل‌ کننده حافظه که ۱۰۰ گیگابایت بر ثانیه پهنای باند حافظه یکپارچه ارائه می‌کند که ۵۰ درصد بیشتر از M1 به شمار می رود و با حداکثر ۲۴ گیگابایت حافظه یکپارچه سریع، M2 می تواند بارهای کاری بزرگتر و پیچیده تری را پردازش کند.

 

معرفی پردازنده Apple M2 با عملکرد خیره کننده در WWDC 2022

 

پردازنده جدید اپل دارای هسته های عملکرد سریع با کارایی بیشتر در مقایسه با نسل گذشته است راندمان کلی هر کدام از هسته نیز افزایش چشم گیری را نشان می دهند. عملکرد کلی هسته ها در مقایسه با M1 به میزان ۱۸ درصد افزایش یافته و بدون اعمال فشار بیشتر به هسته ها، عملکرد چند هسته ای بهتری را ارائه می دهند. اعمال فیلتر های متعدد روی فرآیند تولید موسیقی بدون فشار بیش از حد روی هسته ها انجام می شود و عملکرد تراشه جدید در مقایسه با پردازنده های ۱۰ هسته ای دسکتاپ به دو برابر افزایش یافته است.

این در حالیست که تراشه جدید به میزان یک چهارم نسل گذشته انرژی مصرف می کند. پردازنده دسکتاپ ۱۲ هسته ای موجود در بازار به دلیل توان مصرفی بالا و تولید حرارت زیاد، قادر به ارائه حداکثر عملکرد خود به صورت طولانی مدت نیستند، اما پردازنده Apple M2 می تواند در شرایط مشابه ۹۰ درصد از عملکرد واقعی خود را به نمایش بگذارد.

 

معرفی پردازنده Apple M2 با عملکرد خیره کننده در WWDC 2022

 

تراشه اپل ام ۲ به تعداد ۱۰ هسته پردازشی مجهز شده که در مقایسه با نسل گذشته، دو هسته بیشتر دارد. وجود حافظه نهان (Cache) و پهنای باند حافظه بیشتر به همراه واحد گرافیکی ۱۰ هسته ای، عملکرد خیره کننده ای از تراشه جدید اپل را ارائه می دهند. در مقایسه با گرافیک یکپارچه جدیدترین تراشه لپ‌ تاپ های امروزی، واحد گرافیکی به کار رفته در M2 عملکردی ۲٫۳ برابر سریع‌ تر در همان سطح قدرت ارائه می‌دهد و با استفاده از یک پنجم توان با حداکثر کارایی خود عمل می کند. بالاتر در هر وات M2 به سیستم‌ها امکان می‌دهد عمر باتری استثنایی داشته و حتی در هنگام اجرای بازی‌ های گرافیکی فشرده یا ویرایش تصاویر RAW با حجم بالا، خنک تر و بی‌صدا کار کنند.

در ادامه برخی از ویژگی های مهم پردازنده Apple M2 را مرور خواهیم کرد:

  • موتور عصبی می تواند تا ۱۵٫۸ تریلیون عملیات در ثانیه را پردازش کند که ۴۰ درصد بیشتر از M1 است.
  • موتور رسانه شامل یک رمزگشای ویدیویی با پهنای باند بالاتر است که از ویدیوهای ۸K H.264 و HEVC پشتیبانی می کند.
  • موتور ویدئویی قدرتمند ProRes اپل، پخش جریان های متعدد ویدیوی ۴K و ۸K را امکان پذیر می کند.
  • آخرین Secure Enclave اپل بهترین امنیت را در کلاس خود ارائه می دهد.
  • یک پردازنده سیگنال تصویر جدید (ISP) کاهش نویز تصویر را بهتر ارائه می دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *