با معماری AMD Zen 5 و لیتوگرافی ۴ نانومتری آشنا شوید

با معماری AMD Zen 5 و لیتوگرافی 4 نانومتری آشنا شوید

رویداد روز تحلیلگر مالی ۲۰۲۲ شرکت ای ام دی در حالی برگزار شد که علاوه بر ارائه اطلاعات مالی، نقشه راه این کمپانی نیز شامل معماری AMD Zen 5 با لیتوگرافی ۴ نانومتری معرفی شد. بحث داغ این روز های ای ام دی رونمایی از پردازنده های سری Ryzen 7000 است، اما مدیریت لیزا سو فراتر از زمان حال و آینده نزدیک بوده و نقشه راه کمپانی برای سال های آینده نیز شفاف و واضح است.

یکی از مهم ترین فناوری های معرفی شده توسط ای ام دی در پردازنده های سطح بالا، فناوری حافظه نهان عمودی یا ۳D V-Cache است که عملکرد هسته های پردازشی را به شدت بهبود می دهد. این فناوری برای اولین بار در پردازنده ۸ هسته ای Ryzen 7 5800X3D به کار رفته و در نتیجه به کارگیری آن، حجم حافظه نهان سطح سوم یا L3 Cache به رقم شگفت انگیز ۹۶ مگابایت افزایش یافته است.

 

با معماری AMD Zen 5 و لیتوگرافی ۴ نانومتری آشنا شوید

 

اکنون ای ام دی فاش کرده که در پردازنده های دارای معماری AMD Zen 5 با لیتوگرافی ۴ نانومتری از فناوری حافظه نهان عمودی در خانواده دسکتاپ EPYC Genoa نیز استفاده خواهد کرد. این کمپانی اعلام کرده که ماموریت معماری Zen 3 به پایان رسیده و کاربران تا مدتی دیگر شاهد عرضه پردازنده های Zen 4 از خانواده Ryzen 7000 با لیتوگرافی ۵ نانومتری به بازار های جهانی خواهند بود و پس از آن نیز معماری Zen 5 وارد عمل می شود.

 

با معماری AMD Zen 5 و لیتوگرافی ۴ نانومتری آشنا شوید

 

پردازنده های سازمانی سری EPYC مبتنی بر معماری Zen 5 با نام Turin تولید و به بازار عرضه خواهند شد. در حال حاضر در خصوص معماری AMD Zen 5 هیچگونه اطلاعات مشخصی از جمله نام پردازنده و مشخصات فنی وجود ندارد، اما این کمپانی یک تیزر معرفی اولیه را در رویداد روز تحلیلگر مالی ۲۰۲۲ پخش کرد. همانند تمامی نسل های سری Zen در معماری آینده نیز شاهد بهبود عملکرد IPC و نسبت عملکرد به توان مصرفی خواهیم بود.

 

با معماری AMD Zen 5 و لیتوگرافی ۴ نانومتری آشنا شوید

 

بخش Front-end پردازنده های AMD در حال تغییر بوده و لاین کشی مسیرهای حافظه رم و اسلات های PCI به طور کلی بهبود خواهد یافت. از این رو می توان پیش بینی کرد که معماری AMD Zen 5 تفاوت بسیاری با معماری پیش روی Zen 4 خواهد داشت و مشکلات نسل های گذشته نیز به طور کامل برطرف خواهد شد. با توجه به خریداری Xilinx توسط ای ام دی، شاهد بهینه سازی AI/ML نیز خواهیم بود و به این ترتیب دو افزونه AVX-512 BLOAT16 و VNNI به عنوان بخشی از هسته های پردازنده ISA معرفی می شوند.

اولین نمونه از پردازنده های سازمانی EPYC Turin ای ام دی در سال ۲۰۲۴ به بازار عرضه خواهند شد و در ماه های آینده نیز اطلاعات بیشتری در مورد معماری AMD Zen 5 و محصولات مبتنی بر آن منتشر می شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *