نمایش اولیه از بنچمارک پردازنده Core i9-13900

نمایش اولیه از بنچمارک پردازنده Core i9-13900

کمپانی اینتل در حال آماده سازی شرایط برای تولید و عرضه پردازنده های نسل سیزدهم خود با نام رمز Raptor Lake است و قوی ترین محصول این خانواده دسکتاپ با نام پردازنده Core i9-13900 برای رقابت مستقیم با پرچمداران نسل Ryzen 7000 پای به میدان خواهد گذاشت. این محصول قدرتمند که زمان به نسبت زیادی تا معرفی و رونمایی رسمی آن باقی مانده، از ساختار هسته های ناهمگن شامل هسته های پر قدرت (Performance) و هسته های کم مصرف (Efficient) و لیتوگرافی بهبود یافته ۷ نانومتری بهره می برد.

امروز اولین بنچمارک از پردازنده Core i9-13900 اینتل توسط نرم افزار SiSoftware منتشر شده و نکات جالبی را ارائه کرده است. در مرحله اول باید به ۳۶ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) اشاره کرد که نسبت به محصول مشابه در خانواده نسل دوازدهم Alder Lake به میزان ۶ مگابایت افزایش یافته است. این سی پی یو قدرتمند از حافظه رم DDR5 با فرکانس ۵۶۰۰ مگاهرتز بدون دخالت چیپ ست مادربرد پشتیبانی خواهد کرد که پیشرفت قابل توجهی به شمار می رود.

 

نمایش اولیه از بنچمارک پردازنده Core i9-13900

 

در بنچمارک های منتشر شده، سه محصول دیگر شامل پردازنده هشت هسته ای Core i9-11900K، پردازنده شانزده هسته ای اینتل Core i9-12900 و در نهایت پردازنده دوازده هسته ای AMD Ryzen 9 5900X نیز حضور دارند و رقابت جالبی بین آنها شکل گرفته است. با شروع تست های ALU/FPU که محاسبات پایه پردازشی را محک می زند، عملکرد نسل سیزدهم اینتل در مقایسه با Alder Lake به میزان ۳۳ تا ۵۰ درصد بهبود یافته است.

 

نمایش اولیه از بنچمارک پردازنده Core i9-13900

 

پشتیبانی از رابط PCI Express 5.0 و وجود ۲ مگابایت حافظه نهان سطح دوم (L2 Cache) به ازای هر هسته Performance از دیگر ویژگی های این محصول به شمار می روند. هر کدام از هسته های پردازشی Efficient نیز به ۴ مگابایت حافظه نهان سطح دوم مجهز شده اند. هر چند هسته های پرفرمنس فاقد ویژگی AVX-512 هستند، اما می توانید در هسته های Efficient به به پشتیبانی از AVX/AVX2 دست پیدا کنید.

فرکانس کاری پردازنده Core i9-13900 اینتل در هسته های پرفرمنس برابر با ۳٫۷ گیگاهرتز بوده و فرکانس هسته های کم مصرف نیز ۲٫۷۶ گیگاهرتز اعلام شده است. در بررسی های SIMD نیز بهبود عملکرد به میزان ۵ تا ۸ درصد ثبت شده است. تست های منتشر شده محدود به چند ویژگی پردازشی بوده و باید در انتظار تست های بیشتر در حوزه گیمینگ و رندرینگ با استفاده از بنچمارک های معتبر تر بمانیم. در مجموع عملکرد کلی پرچمدار نسل سیزدهم اینتل در مقایسه با ۳ گزینه موجود در بررسی، بهتر بود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *