هر آنچه در مورد پورت USB4 باید بدانید

هر آنچه در مورد پورت USB4 باید بدانید

پردازنده ها و مادربرد های مبتنی بر سوکت AMD AM5 در مسیر تولید انبوه قرار دارند و تا پایان سال میلادی باید در انتظار عرضه گسترده آنها باقی بمانید و با توجه به پشتیبانی آنها از پورت USB4 انتظار شیرینی را تجربه خواهید کرد. چند روز پیش از نمایشگاه کامپیوتکس ۲۰۲۲، کنترلر ASMedia ASM4242 برای ارائه پورت های نسل چهارم USB به صورت رسمی معرفی شدند و از همان زمان زمزمه هایی برای مقایسه این فناوری با Thunderbolt مطرح شد.

ابتدا باید به این نکته اشاره کنیم که پورت USB4 برای اولین بار توسط اینتل در پلتفرم Maple Ridge به همراه تاندربولت ۴ معرفی گردید که دارای دو مدل JHL8340 دارای یک پورت و JHL8340 دارای دو پورت بودند. هر چند محصولات مبتنی بر Thunderbolt 4 اینتل از پورت های USB نسل چهارم نیز پشتیبانی می کنند، اما اینتل در این خصوص بازاریابی و تبلیغاتی انجام نداده است.

با این حال یک سال گزارشی منتشر شد که با وجود پشتیبانی از تاندربولت ۴ نشان دهنده عدم پشتیبانی کنترلر های USB PD از یو اس بی نسل چهارم بود. در حقیقت تاندربولت ۴ در آن زمان فاقد گواهینامه USB4 از موسسه Igorslab بودند. به همین دلیل بود که اینتل به شرکای تجاری خود اعلام کرد که پشتیبانی تاندربولت ۴ از پورت های نسل چهارم USB را مطرح نکنند و دلیل آن عدم وجود گواهینامه رسمی مبنی بر این موضوع بود.

کنترلر های مجزای تاندربولت ۴ اینتل در پایگاه داده USB Implementers Forum به عنوان دستگاه تایید نشده قرار گرفته اند، حتی اگر یک محصول مانند سیستم روی یک چیپ موبایلی، مبتنی بر تاندربولت ۴ باشد. این پایگاه داده پس از مدت یکسال دارای ۳۰۰ محصول تایید شده شامل پردازنده های اینتل، کانکتور ها و تراشه های الکتریکی و تعداد زیادی کابل به چشم می خورند.

با این وجود کنترلر ASMedia ASM4242 همچنان در لیست تجهیزات تایید نشده قرار دارد و مشکل دریافت گواهینامه برای این کنترل کننده برطرف نشده است. پیش از این پردازنده های Ryzen 6000 موفق به دریافت گواهینامه مذکور شدند، اما تا کنون در لیست پایگاه داده قرار نگرفته اند و به نظر می رسد که تاخیر زیادی در به روز رسانی پایگاه داده وجود دارد.

در حال حاضر فقط اینتل و ASMedia موفق به کسب تائیدیه رسمی برای محصولات خود شدند و تکلیف برندهای دیگر از جمله اپل و ARM در خصوص پشتیبانی از پورت USB4 مشخص نیست. با این وجود لپ تاپ های مجهز به پردازنده های Ryzen 6000 به زودی وارد بازار می شوند تا معادلات جهانی در خصوص نسل چهارم USB از پیچیدگی بیش از حد خارج شود.

پس از بررسی وضعیت USB4 در بازار، زمان آن فرا رسیده تا برخی از مشخصات آن را با یکدیگر بررسی کنیم.

هر آنچه در مورد پورت USB 4.0 باید بدانید

USB4 چیست؟

رابط USB4 در حقیقت شباهت های زیادی به تاندربولت ۴ از نظر ساختار و پهنای باند ارتباطی دارد، اما با یک تفاوت بزرگ که مربوط به استفاده از تونل PCI Express است. استفاده از این ویژگی در تاندربولت ۴ ضروری بوده، اما در پورت USB4 بهره گیری از آن اختیاری است و شرکت های تولید کننده تجهیزات سازگار با آن، در مورد این ویژگی حق تصمیم گیری دارند.

اینتل همواره در تلاش است تا قابلیت های نسل چهارم USB را در مقابل تاندربولت کم رنگ جلوه دهد، اما در واقعیت با مرور ویژگی های مهم نسل چهارم یو اس بی می توان به این نتیجه رسید که USB4 یک فناوری ارزشمند حتی در مقایسه با فناوری Thunderbolt است. به عنوان مثال کنترلر ASMedia ASM4242 از تمام ویژگی های کلیدی یو اس بی نسل چهارم شامل فناوری تونل PCI Express، حداکثر پهنای باند ۴۰ گیگابیت بر ثانیه برای پورت USB4، حداکثر پهنای باند ۲۰ گیگابیت بر ثانیه برای پورت USB 3.2 و حالت DP Alt پشتیبانی می کند.

کنترلر ASMedia ASM4242 در حالی از این ویژگی ها پشتیبانی می کند که فقدان آنها در سایر کنترلر ها و تجهیزات مبتنی بر آنها به وضوح احساس می شود. همانطور که پیشتر اشاره کردیم، اینتل توجه ویژه ای به تاندربولت ۴ دارد و سعی می کند تا ویژگی های کلیدی USB 4.0 را کم رنگ جلوه دهد، اما در حقیقت بالاترین سطح از امکانات هر دو فناوری، شرایط خوبی برای کاربران فراهم می سازد.

در ادامه نگاهی به مقایسه ویژگی های خواهیم داشت و در تاندربولت ۴ می توانید از کابل های ۴۰ گیگابیت بر ثانیه به طول ۲ متر برای انتقال توان و داده استفاده کنید. به دلیل پهنای باند بسیار بالا قادر به استفاده از تجهیزات جانبی دارای ۴ پورت تاندربولت خواهید بود که این ویژگی برای پورت USB4 تعریف نشده است. در بخش پهنای باند کلی باید حداقل مقدار ۴۰ گیگابیت بر ثانیه برای تاندربولت ۴ را که بسیار بالاتر از حداقل پهنای باند ۲۰ گیگابیت بر ثانیه یو اس بی نسل چهارم است، به عنوان یک برگ برنده اساسی به شمار آورد.

در بخش پشتیبانی از صفحه نمایش باید به پشتیبانی از فقط یک نمایشگر توسط رابط USB4 در مقایسه با دو نمایشگر ۴K تاندربولت اشاره کرد. پهنای باند کلی USB 3.2 بدون استفاده از تونل زنی PCI Express برابر با ۱۰ گیگابیت بر ثانیه بوده که این ویژگی برای دستگاه های USB4 سازگار با نسل پیشین همچنان پابرجاست. حداقل توان مورد نیاز برای راه اندازی سایر تجهیزات متصل به نسل چهارم یو اس بی برابر با ۷٫۵ وات بوده و این رقم در فناوری رقیب به ۱۵ وات افزایش یافته است که دلیل آن پهنای باند بیشتر و قابلیت پشتیبانی از دو صفحه نمایش ۴K و تجهیزات جانبی بیشتر است.

قابلیت پیاده سازی شبکه، قابلیت یا الزام دریافت و ارائه تاییدیه برای تمامی تولیدات مبتنی، تست و سلامت سنجی عملکرد دستگاه های جانبی و نیاز به فناوری Intel VT-d بر پایه محافظ DMA از دیگر ویژگی های برتر تاندربولت ۴ در مقایسه با USB4 به شمار می روند. با در نظر گرفتن این موارد می توان به اینتل حق داد که روی تاندربولت بیش از پیش پافشاری کند.

هر آنچه در مورد پورت USB 4.0 باید بدانید

تونل زنی PCI Express و فناوری DP Alt چیست؟

یکی از ویژگی های مهم در پورت USB4 و رابط آن، قابلیت تونل زنی از طریق PCI Express که در نسل پیشین یعنی USB 3.2 وجود نداشت. با بهره گیری از ویژگی تونل زنی می توانید چندین پروتکل مختلف را به صورت همزمان از طریق رابط USB4 منتقل کنید. رابط نسل چهارم یو اس بی علاوه بر داده های رایج قادر به ارسال سیگنال های PCI-Express و DisplayPort است که قابلیت جذابی به شمار می رود.

تا زمانی که سیگنال داده های تصویری به یک نقطه پایانی مانند صفحه نمایش دارای پورت DisplayPort برسد، سیگنال به عنوان داده های محصور شده در جریان داده USB ارسال می شود و سیگنال DisplayPort واقعی تنها زمانی استخراج می شود که به مقصد برسد و این فرایند شبیه به نحوه عملکرد رابط Thunderbolt است. برخلاف حالت DP Alt که به صورت فیزیکی دو جفت سیم از چهار جفت کابل USB Type-C را برای استفاده انحصاری برای سیگنال های DisplayPort می گیرد، تونل زدن به سیگنال DisplatPort 1.4 اجازه می دهد تا همزمان با سیگنال های USB 4 یا PCIe نیز منتقل شود.

در وضوح تصویر و نرخ تازه‌ سازی (Refresh Rate) بالاتر، حالت DP Alt می‌تواند حتی از هر چهار جفت داده در کابل USB-C استفاده کند، به این معنی که انتقال داده‌ های USB به سرعت USB 2.0 از طریق مجموعه جداگانه‌ ای از سیم‌ های کم‌ سرعت داخل کابل USB-C محدود می‌شود. هنگامی که فناوری تونل سازی برای سیگنال های پورت DisplayPort 1.4 استفاده می شود، DP بر داده های USB و PCIe اولویت بندی می شود، زیرا سیگنال نمایشگر ماهیت هم زمان دارد، به این معنی که قطع شدن سیگنال مانع از نمایش تصویر روی صفحه می شود.

اگرچه فناوری تونل‌ سازی این مشکل را برای نمایشگر های با وضوح بالا و نرخ تازه‌ سازی بالا حل نمی‌کند، اما به طور حتم در نسخه های آینده پورت USB4 باید راه‌ حلی برای این موضوع ارائه شود که همچنان امکان انتقال داده با سرعت بالا را فراهم کند. توجه به این موضوع ضروری است که هنگام استفاده از تونل سازی، می توان از فشرده سازی جریان نمایش (DSC) برای صرفه جویی در پهنای باند سیگنال DisplayPort استفاده کرد.

هر آنچه در مورد پورت USB 4.0 باید بدانید

سرعت های اسمی و رتبه بندی شده

نکته جالب توجه اینجاست که عبارت USB4 صحیح ترین حالت نامگذاری به شمار می رود و مواردی مانند USB 4.0 یا USB 4 به عنوان نام صحیح مطرح نمی شوند، اما می توان انتظار داشت که هر نوع ترکیبی از این اسامی در سطح فضای مجازی و رسانه ها به کار روند. رابط ذکر شده دارای دو نام بازاریابی USB4 20 Gbps و USB4 40 Gbps است که پهنای باند آنها را نشان می دهد.

نام فنی این دو نیز به ترتیب USB4 Gen 2×2 و USB Gen 3×2 است که شرکت های تولید کننده می توانند نام های دیگری از جمله USB4 Gen 2×1 یا USB4 Gen 3×1 را مورد استفاده قرار دهند. پورت USB4 باید حداقل یک خروجی نمایشگر را پشتیبانی کند، اما برخلاف استانداردهای قبلی، سیگنال DisplayPort به جای استفاده از حالت DP Alt با بهره گیری از فناوری تونل زنی راه اندازی می شود. پیش از این بیان کردیم که حالت DP Alt همچنان برای دستگاه های قدیمی تر و همچنین برای دستگاه های DP 2.0 نیز پشتیبانی می شود. مزیت تونل سازی PCI Express این است که یک کابل در تئوری می تواند سیگنال های USB4، DisplayPort و PCIe را به طور همزمان انتقال دهد، چیزی که در نسخه های قبلی USB امکان پذیر نبود. فناوری Thunderbolt 4 نیز به همین روش کار می کند و بسیار عجیب است که چرا این دو استاندارد بسیار مشابه هستند.

هر آنچه در مورد پورت USB 4.0 باید بدانید

رابط USB4 به طور پیش فرض فقط به توان خروجی ۷٫۵ وات نیاز دارد، در حالی که Thunderbolt به ۱۵ وات توان برای راه اندازی نیاز دارد. اگرچه هر دو استاندارد به طور پیش فرض به ۵ ولت محدود شده اند. اینجا جایی است که فناوری USB Power Delivery (PD) وارد عمل می شود، اما ما بعداً با جزئیات بیشتری به آن می پردازیم زیرا در مورد اکوسیستم USB4 نقش کلیدی ایفا می کند.

پورت های دریافت و ارسال داده

پورت USB4 به اندازه کافی دارای اصطلاحات و ویژگی های پیچیده است، اما وضعیت دریافت داده (Downstream) و ارسال داده (Upstream) نیز توسط USB-IF به ویژگی های کلیدی و اصلی اضافه شده است. یک درگاه ارسال داده برای برقراری ارتباط با دستگاه میزبان یا هاب مورد نیاز است، اما وجود حالت دریافت داده ضروری نیست. همانند نسخه های پیشین USB در نسل جدید نیز از هاب ها برای دریافت تعداد پورت بیشتر و همچنین امکانات اضافی استفاده می شود، این در حالیست که تاندربولت تا پیش از نسل چهارم خود از هاب ها پشتیبانی نمی کرد.

همه هاب های USB4 باید به داده های ۴۰ گیگابیت بر ثانیه پایبند بوده و باید از رابط PCI Express و همچنین یک USB 3.2 و USB 2.0 به علاوه به طرز عجیبی از Thunderbolt 3 پشتیبانی کنند. همین موضوع نشان می دهد که هاب های مبتنی بر USB4 گران تر از هاب های USB 3.2 خواهند بود. به طور حتم انتظار می رود که با پیشرفت فناوری، همه چیز در یک قالب ساده تر در دسترس کاربران قرار گیرد، اما این موضوع در خصوص پورت USB4 صدق نمی کند.

هر آنچه در مورد پورت USB4 باید بدانید

کنترلر های اینتل و ASMedia ویژگی هایی فراتر از حد استاندارد را ارائه می دهند و با استفاده از تجهیزات تولید شده توسط آنها می توانید به امکانات بیشتری دست پیدا کنید. به عنوان مثال در کنترلر ASM4242 به USB 3.2 2×2 از نوع ۲۰ گیگابیتی دسترسی پیدا کنید. به درخواست ASMedia بخش هایی از کنترلر USB4 این کمپانی پوشانده شده است.

هر آنچه در مورد پورت USB4 باید بدانید

دستگاه ها

با توجه به اینکه فناوری USB4 هنوز به صورت رسمی معرفی نشده، پس نباید در مورد دستگاه های مبتنی بر آن عجله کرد. به عنوان مثال VLI VL830 بدون وجود پشتیبانی از PCI Express می تواند نمایشگر های دارای Displayport را مدیریت کند. با توجه به اینکه دستگاه مورد نظر از حالت انتقال داده USB4 برخوردار نبوده و فقط به انتقال امواج تصویری می پردازد، گزینه بهتری مانند USB 3.2 به همراه ویژگی DP Alt وجود دارد و استفاده از یو اس بی نسل چهارم منطقی به نظر نمی رسد.

سرعت انتقال داده در این شرایط روی ۱۰ گیگابیت بر ثانیه باقی می ماند و شاهد بازگشت سرعت انتقال به حالت USB 2.0 در شرایط استفاده همزمان از انتقال داده و امواج تصویر نیستیم. دستگاه بعدی که توسط ASMedia و با نام ASM2464PD ساخته شده، یک پل پورت USB4 به PCIe بوده و از قابلیت USB PD نیز پشتیبانی می کند. برد داخلی این محصول فقط شامل تبدیل USB4 به M.2 بود، اما می توانید با بهره گیری از آن، تجهیزات PCIe خود را به دستگاه های USB4 تبدیل کنید. به طور حتم به زودی شاهد عرضه دستگاه های متنوع با استفاده از کنترلر هایی مانند ASMedia ASM2464PD و موارد مشابه خواهیم بود.

USB PD و E-Markers ؛ دو ویژگی کلیدی

فناوری USB PD که مخفف USB Power Delivery است، برای اولین بار در سال ۲۰۱۲ معرفی شده و قابلیت انتقال توان از طریق پورت های یو اس بی را فراهم ساخت. در اولین نسخه می توانستید توان حدود ۷٫۵ وات را شامل ۵ ولت و دامنه شدت جریان ۰٫۹ تا ۱٫۵ آمپر را منتقل کنید. با توجه به اینکه فناوری USB PD یک استاندارد جداگانه است، از این رو به یک تراشه اضافه نیاز دارد تا ارتباط میان شارژر و دستگاه را مدیریت کند.

در نتیجه وجود تراشه مستقل می توان بازه شدت جریان و ولتاژ را در محدوده قابل پشتیبانی برای نسخه های مختلف USB تغییر داد. با معرفی یو اس بی نسل چهارم، فناوری USB PD یک ویژگی جدید نیز دارد که شامل تبادل قابلیت های دستگاه میزبان و دستگاه نقطه پایانی می شود. به دلیل وجود پروتکل های متعدد، اکنون فایل ها می توانند از طریق پورت USB4 منتقل شوند و در صورتی که نتوانند اطلاعات را به درستی منتقل کنند، به رابط USB 3.2 باز می گردند.

هر آنچه در مورد پورت USB4 باید بدانید

به این ترتیب عملیات انتقال داده و انتقال توان به هیچ وجه قطع نمی شود و سویئچ خودکار وارد عمل خواهد شد. سازگاری با نسل های پیشین در Power Delivery از سال ها پیش وجود داشته و از آنجایی که بسیاری از دستگاه های USB-C بیش از ۷٫۵ وات توان نیاز دارند، قابلیت بحث در خصوص برق و پروتکل انتقال به صورت همزمان وجود دارد. به دلیل سازگاری با عقب، USB4 از USB PD 2.0 به عنوان مشخصات پایه خود پشتیبانی می کند. شرکت‌ های زیادی وجود دارند که کنترل‌ کننده‌ های USB PD را تولید می‌کنند، اگرچه تنها تعداد کمی از آنها تا کنون گواهینامه USB4 را دریافت کرده‌اند.

فناوری USB PD به خودیِ خود یک استاندارد پیچیده است و همه کابل‌ های USB4 دارای یک تراشه نشانگر الکترونیکی هستند. تراشه نشانگر الکترونیکی بخشی از مذاکره برق USB PD بوده و روی کابل ها نصب می شود تا مطمئن شود که آنها می توانند قدرت رتبه بندی شده را به روشی ایمن ارائه دهند. با این حال، با معرفی USB PD 3.1 محدوده ولتاژ به حداکثر ۴۸ ولت افزایش یافت و یک محدوده توان توسعه یافته (EPR) به محدوده توان قبلی اضافه شد که به ۲۰ ولت رسید، که اکنون به عنوان استاندارد (محدوده توان SPR) شناخته می شود. کابل‌های USB4 از SPR و EPR به صورت همزمان پشتیبانی می‌کنند و به این معنی است که کابل‌هایی تا ۶۰ وات، ۱۰۰ وات و ۲۴۰ وات وجود خواهند داشت. تاکنون، به نظر می‌رسد که اکثر کابل‌های USB4 برای حداقل ۱۰۰ وات رتبه‌ بندی شده‌ اند.

همه کابل ها مشابه هم نیستند!

موضوع کابل های مبتنی بر پورت USB4 بسیار پیچیده تر از حد تصور بوده و دلیل آن نیز سخت گیری بسیار زیاد USB-IF در رتبه بندی کابل های تایید شده است. کابل های پایه در استاندارد یو اس بی نسل چهارم باید حداقل ۲۰ گیگابیت بر ثانیه را در قالب چهار جفت داده و ۶۰ وات توان منتقل کنند. کابل های ۴۰ گیگابیت بر ثانیه نیز باید ۲۴۰ وات را منتقل کنند که هر کدام لوگوی اختصاصی خود را دارند.

با توجه به اینکه تفاوت بسیار کمی بین نوع کابل های ۱۰۰ وات و ۲۴۰ وات وجود دارد، به نظر می رسد که USB-IF در برابر سطح گواهی ۱۰۰ وات تصمیم گرفته است. اگر در حال حاضر کابل USB-C در اختیار دارید، نباید آن را دور بیاندازید و حتی ممکن است که کابل قدیمی در پورت USB4 بهتر عمل کند و این مورد باید مورد آزمایش قرار گیرد. اکنون این سوال به ذهن کاربران می رسد که چرا کابل های قدیمی USB-C در استاندارد جدید بهتر عمل می کنند؟

هر آنچه در مورد پورت USB4 باید بدانید

پاسخ این است که مقدار تلفات سیگنال در نسل های مختلف به دقت محاسبه شده و تفاوت زیادی در پارامتر های مختلف وجود ندارد. در نهایت نیز همه استاندارد های USB 3.2 Gen 2 از نوع ۱۰ گیگابیتی، استاندارد USB4 Gen 2 از نوع ۱۰ گیگابیتی و در نهایت USB4 Gen 3 از نوع ۲۰ گیگابیتی دارای Loss Budget یکسان به میزان ۲۳ دسی بل هستند.

میزان تلفات کابل ها می تواند نسبت به گذشته بیشتر شود، اما میزان تلفات سمت دستگاه و میزبان باید کمتر از قبل شود. بسیاری از کابل های قدیمی می توانند با پهنای باند ۱۰ گیگابیت بر ثانیه فعالیت کنند و برخی دیگر نیز به راحتی تا ۲۰ گیگابیت بر ثانیه را نیز پشتیبانی می کنند. فقط برای به دست آوردن پهنای باند ۴۰ گیگابیت بر ثانیه باید خریداری کابل جدید در آینده نزدیک را در دستور کار قرار دهید.

هر آنچه در مورد پورت USB4 باید بدانید

همانطور که می دانید طول کابل نقش اساسی در نرخ انتقال و اتلاف سیگنال ایفا می کنند و اگر کابل شما از نوع تایید شده نباشد، به طور حتم مشکلاتی را در استفاده از پورت USB4 و دستگاه های سازگار با آن تجربه خواهید کرد. اگر پیش از این یک کابل استاندارد خریداری کرده اید، به جز برای تجربه پهنای باند ۴۰ گیگابیت بر ثانیه، نیازی به خریداری کابل جدید وجود ندارد. حتی کابل های تاندربولت نیز با استاندارد USB4 سازگار هستند.

تغییر در دو شاخه و پریز USB4 بخش دیگری از تغییرات مهم نسل جدید به شمار می رود که نمی توان به سادگی از این موضوع عبور کرد. این تغییر در کنار ویژگی هایی مانند USB PD 3.1 و حالت EPR رخ داده و به معنی پایبندی کابل های USB4 به آنهاست.

جمع بندی

فناوری USB4 به کندی در حال توسعه بوده و دستگاه های محدودی مانند کنترلر VLI VL830 که تست شده و مورد تایید هستند، به خوبی با فناوری تاندربولت اینتل کار می کنند. کنترلر دیگری مانند ASMedia ASM4242 در ابتدای فروش به تولید کنندگان مادربرد بوده و محصولات نهایی نیز به زودی وارد بازار های جهانی نمی شوند و باید تا انتهای سال ۲۰۲۲ میلادی در انتظار بمانیم.

به این ترتیب نمی توان انتظار داشت که مادربرد های مجهز به سوکت پردازنده AMD AM5 از پورت USB4 استفاده کنند و در نقطه مقابل باید اشاره کرد که لپ تاپ های دارای پردازنده های سری Ryzen 6000 از فناوری نسل چهارم یو اس بی پشتیبانی می کنند. لپ تاپ های نسل جدید در خرده فروشی های محدودی عرضه شده اند و عرضه سراسری آنها به زمان بیشتری نیاز دارد.

برای آینده نزدیک، بهترین گزینه کنترلرهای میزبان USB4 مبتنی بر PCI-Express است که به شما امکان می دهد بسیاری از مادربرد ها را ارتقا دهید. با این حال، یک هشدار در خصوص نیاز به هدِرِ (Header) اضافی روی مادربرد مانند Thunderbolt 4 است. اگر مادربرد شما آن هدر را ندارد، وصل کردن کارت PCIe نیز به سرانجام نخواهد رسید. ترکیب کردن سیگنال نمایشگر نیز مانند Thunderbolt از طریق کابل خارجی DisplayPort روی کارت گرافیک انجام می شود. دلیل این امر، طبق آنچه توسط ASMedia بیان شده، این است که ارسال داده ها از طریق گذرگاه PCIe، پهنای باند زیادی را مصرف می کند و این همان پهنای باند مورد نیاز برای کنترلر USB4 است.

 

هر آنچه در مورد پورت USB4 باید بدانید

 

هر چند پورت USB4 می تواند برخی مشکلات استاندارد را برطرف سازد، اما در بسیاری از موارد می توانید پیچیدگی بیشتری را مشاهده کنید. کمترین نگرانی در این زمینه به کابل ها اختصاص دارد و توصیه می شود که کابل های USB-C قدیمی را همچنان حفظ کنید. در مورد Thunderbolt 4 به نظر می‌رسد که ممکن است در نهایت استانداردی برای دنیای شرکت‌ها مطرح شود. درست در جایی که بسیاری از ویژگی‌های مدیریتی خاص اینتل وارد بازی می‌شوند و قابلیت‌های Docking Station نسبت به USB4 کمی بهتر است.

تفاوت هزینه تجهیزات جانبی چیزی است که در اینجا مهم بوده، و اگر ما از اولین داک های لپ‌تاپ مبتنی بر VLI VL830 استفاده کنیم، تفاوت هزینه به اندازه‌ ای قابل توجه خواهد بود که مصرف‌ کنندگان در اکثر موارد USB4 را به Thunderbolt 4 ترجیح می دهند. اولین داک های USB4 تقریبا با نصف قیمت ارزان‌ ترین پایه‌ های Thunderbolt 4 وارد بازار می شوند و حتی اگر قابلیت‌ ها به صورت دقیق مطابقت نداشته باشند، اما قیمت به عنوان عامل مهمی در تصمیم‌گیری‌ های نهایی برای خرید مطرح می شوند.

2 دیدگاه برای “هر آنچه در مورد پورت USB4 باید بدانید

  1. اشتراک‌ها: رابط USB4 Ver 2.0 پهنای باند ۱۲۰ گیگابیت بر ثانیه دارد - آی تی خرید

  2. اشتراک‌ها: رونمایی از کارت توسعه USB4 توسط MSI در کامپیوتکس - آی تی خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *