معرفی و تست کارت گرافیک GTX 1630 گینوارد

معرفی و تست کارت گرافیک GTX 1630 گینوارد

پس از برطرف شدن مشکلات تامین چیپ ست در ماه های اخیر، شرکت های تولید کننده تجهیزات الکترونیکی با خیالی آسوده به معرفی محصولات جدید خود پرداختند و یکی از جدیدترین نمونه ها به کارت گرافیک GTX 1630 انویدیا اختصاص دارد. این محصول جدید که بر پایه معماری تورینگ انویدیا و لیتوگرافی ۱۲ نانومتری TSMC تولید شده، اجرای بازی در وضوح تصویر Full HD را هدف قرار داده و ارزان ترین کارت از سری GTX 16XX به شمار می رود.

 

معرفی و تست کارت گرافیک GTX 1630 گینوارد

 

مشخصات فنی

کارت گرافیک GTX 1630 همانطور که اشاره کردیم ارزان ترین محصول از سری GTX 16XX انویدیا به شمار می رود که در تولید آن از پردازنده گرافیکی TU117-150-KA-A1 با لیتوگرافی ۱۲ نانومتری TSMC استفاده شده است. این کارت از تعداد ۴ میلیارد و ۷۰۰ میلیون ترانزیستور برخوردار بوده و با بهره گیری از رابط PCI Express 3.0 x8 روی مادربرد نصب می شود.

فرکانس کاری پایه به صورت دقیق برابر با ۱۷۴۰ مگاهرتز بوده و فرکانس بوست آن نیز تا ۱۷۸۵ مگاهرتز افزایش می یابد. هر چند اختلاف زیادی میان فرکانس پایه و بوست مشاهده نمی شود، اما به طور حتم شرکت های تولید کننده می توانند فرکانس بوست مورد نظر خود را با اعمال تغییراتی در مدار تغذیه و انتقال توان اعمال کنند. چهار گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 که با فرکانس ۱۵۰۰ مگاهرتز فعالیت می کند، پهنای باند ۹۶ گیگابایت بر ثانیه را با استفاده از رابط ۶۴ بیتی در دسترس کاربران قرار می دهد.

 

معرفی و تست کارت گرافیک GTX 1630 گینوارد

 

تعداد ۵۱۲ هسته پردازشی CUDA، تعداد ۳۲ واحد TMU، تعداد ۱۶ واحد ROP و ۸ هسته استریمینگ مولتی پروسسور (SM) بخش دیگری از مشخصات کارت گرافیک GTX 1630 انویدیا به شمار می روند. وجود دو سطح حافظه نهان شامل ۶۴ کیلوبایت L1 Cache به ازای هر هسته SM (8×۶۴ کیلوبایت) و ۱ مگابایت L2 Cache به خوبی نشان می دهد که با یک محصول ارزان قیمت سر و کار داریم.

 

معرفی و تست کارت گرافیک GTX 1630 گینوارد

 

توان مصرفی کارت در نسخه مرجع در حدود ۷۵ وات بوده که به صورت مستقیم توسط اسلات PCI مادربرد تامین می شود و نیازی به اتصال کانکتور برق پاور وجود ندارد. انویدیا به کاربران پیشنهاد کرده که برای راه اندازی سیستم گیمینگ مجهز به کارت گرافیک GTX 1630 از یک منبع تغذیه با توان حداقل ۲۵۰ وات استفاده کنند. در نسخه تولید شده توسط گینوارد برای تامین توان مورد نیاز کارت به یک کانکتور ۶ پین پاور نیاز دارید که می تواند تا حداکثر ۱۵۰ وات را منتقل کند.

به نظر می رسد که Gainward برای دریافت بالاترین سطح کارایی از این محصول، تامین توان را بر عهده پاور قرار داده تا مادربرد بتواند توان مورد نیاز سایر قطعات از جمله CPU را به طور کامل تامین کند. قدرت پردازشی این محصول در حالت FP32 به صورت دقیق رقم ۱٫۸۲۸ ترافلاپس را نشان می دهد.

 

معرفی و تست کارت گرافیک GTX 1630 گینوارد

 

خروجی های تصویر در نسخه تولید شده توسط Gainward شامل دو عدد Displayport 1.4 و یک عدد HDMI 2.0b می شود که در مقایسه با نسخه مرجع انویدیا، تغییراتی شامل حذف پورت DVI و اضافه شدن یک عدد Displayport می شود. کارت گرافیک تولید شده توسط گینوارد نیز مشخصات یکسانی با نسخه مرجع انویدیا دارد و هیچ تغییری در فرکانس پایه و حتی بوست تراشه گرافیکی مشاهده نمی شود. انویدیا قیمت ۱۵۰ دلار را برای ارزان ترین عضو خانواده GTX 16XX در نظر گرفته که از این حیث می تواند با Intel ARC A380 و AMD Radeon RX 6400 رقابت کند.

عملکرد در بازی ها

طبق ادعای انویدیا، کارت گرافیک GTX 1630 ارزان ترین گزینه برای اجرای بازی ها در وضوح تصویر Full HD از این کمپانی به شمار می رود و با توجه به قیمت ۱۵۰ دلاری، رقابت نزدیکی با GTX 1650 و RX 6400 دارد، هر چند قیمت دو گزینه دیگر در حدود ۲۰ و ۱۰ دلار از نماینده جدید انویدیا گران تر است. با توجه به اینکه بررسی رسمی و معتبری از Intel Arc A380 تا به امروز منتشر نشده، نمی توان مقایسه عملکردی با این محصول انجام داد. ابتدا نگاهی به نتایج تست کارت گرافیک گینوارد در بازی های مختلف و وضوح تصویر Full HD با بالاترین تنظیمات گرافیکی خواهیم داشت.

معرفی و تست کارت گرافیک GTX 1630 گینوارد
معرفی و تست کارت گرافیک GTX 1630 گینوارد

همانطور که در جدول بالا مشاهده کردید، عملکرد GTX 1630 به شکل عجیبی دارای نوسان بوده و به زحمت می توانید به نرخ ۳۰ فریم بر ثانیه دست پیدا کنید. البته با کم کردن یا غیر فعال کردن برخی ویژگی ها می توان به نرخ فریم بالاتر دست پیدا کرد که باز هم برای دستیابی به نرخ ۶۰ فریم بر ثانیه برای اجرای کاملا روان بازی ها قدرت کافی وجود ندارد.

نماینده جدید انویدیا در وضوح تصویر ۱۰۸۰×۱۹۲۰ پیکسل به طور متوسط ۵۷ درصد ضعیف تر از RX 6400 و ۶۱ درصد نیز ضعیف تر از GTX 1650 در بازی های مختلف عمل می کند. این محصول حتی در مقایسه با RX 560 نسخه ۲ گیگابایتی به طور متوسط ۳۲ درصد قوی تر عمل می کند که نشان دهنده قدرت نه چندان کافی آن است. با این حال اگر قصد خریداری کارت گرافیک گیمینگ ارزان قیمت در بازه قابل پیش بینی ۵ تا ۶٫۵ میلیون تومان دارید، گزینه ای به نام GTX 1630 انویدیا به زودی وارد بازار خواهد شد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *