انتشار بنچمارک GeekBench و CPU-Z از پردازنده Core i9-13900K

انتشار بنچمارک GeekBench و CPU از پردازنده Core i9-13900K

هفته گذشته اولین مشخصات و گمانه زنی ها از پردازنده Core i9-13900K از خانواده Raptor Lake اینتل مبتنی بر سوکت LGA1700 منتشر شد و اکنون بنچمارک GeekBench و CPU-Z برای این محصول در دسترس کاربران قرار گرفته است. پردازنده پرچمدار نسل سیزدهم اینتل به ۸ هسته P-Core با فرکانس بالا و ۱۶ هسته کم مصرف E-Core مجهز شده و فرکانس بوست آن تا ۵٫۵ گیگاهرتز افزایش می یابد.

 

تصویر منتسب به پردازنده Core i9-13900K

 

این محصول قدرتمند با فرکانس پایه ۳ گیگاهرتز فعالیت می کند و به ۳۲ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) مجهز شده است. تست های منتشر شده توسط مادربرد ASUS ROG Maximus Z690 Extreme و ۳۲ گیگابایت رم DDR5 با فرکانس ۶۴۰۰ مگاهرتز صورت پذیرفته است. البته برخی از تست ها به دلیل مشکل با تایمر ها به ثبت نهایی نرسیده اند تا شکل رسمی به خود بگیرند.

 

مشخصات کامل پردازنده Core i9-13900K و مقایسه با رقبا

 

همانطور که می دانید نتایج به دست آمده توسط سمپل مهندسی از پردازنده Core i9-13900K به ثبت رسیده و احتمال تغییرات عملکردی با نسخه نهایی وجود دارد. در بنچمارک GeekBench مقایسه ای با پردازنده نسل گذشته Core i9-12900K و پردازنده AMD Ryzen 9-5950X انجام شده که در هر دو حالت تک رشته ای و چند رشته ای شاهد برتری نماینده Raptor Lake هستیم.

 

مشخصات پردازنده Core i9-13900K

 

سیستم تست پردازنده Core i9-12900K شامل مادربرد ASUS ROG Strix Z690-F Gaming به همراه ۳۲ گیگابایت حافظه رم DDR5 با فرکانس ۶۴۰۰ مگاهرتز می شود که شرایط به نسبت مشابهی با سیستم تست پردازنده نسل سیزدهم دارد. در یکی از تست های تک هسته ای و تک رشته ای بنچمارک GeekBench، پردازنده نسل دوازدهم موفق به کسب امتیاز ۲۱۴۲ در مقابل امتیاز ۲۱۳۳ برای پردازنده Core i9-13900K شده، اما در تست دیگری که منتشر شده، برتری مطلق از آن نماینده نسل سیزدهم با اختلاف قابل توجهی بوده است.

 

بنچمارک GeekBench پردازنده Core i9-13900K و مقایسه با Core i9-12900K و AMD Ryzen 9 5950X

 

این رویه برای تست تک هسته ای و چند رشته ای در بنچمارک GeekBench 5 به ثبت امتیاز ۲۳۷۰۱ برای نماینده نسل سیزدهم اینتل در مقایسه با امتیاز ۲۱۳۱۲ پردازنده نسل دوازدهم Alder Lake منجر شده است. پردازنده AMD Ryzen 9 5950X نیز در هر دو تست امتیاز کمتری نسبت به نمایندگان اینتل کسب کرده است. در حال حاضر تفاوت زیادی میان تست های موجود از پردازنده نسل سیزدهم اینتل و مقایسه با سایر محصولات به چشم می خورد.

 

بنچمارک GeekBench در دو حالت تک رشته ای و چند رشته ای

 

در بنچمارک CPU-Z که مقایسه ای میان Core i9-13900K و Ryzen 9 5950X انجام شده، در حالت تک رشته ای شاهد برتری نماینده AMD هستیم، اما در تست چند رشته ای با اختلاف زیادی برتری نماینده نسل سیزدهم اینتل را مشاهده می کنیم. به نظر می رسد که برای بررسی دقیق تر باید تا زمان عرضه نسخه نهایی پرچمدار Raptor Lake اینتل منتظر بمانیم تا از نظر کارایی کلی و همچنین عملکرد مادربرد و حافظه رم در پلتفرم جدید به ثبات بهتری برسیم.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *