مقایسه عملکرد ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ برای تولید محتوا

مقایسه عملکرد ویندوز 11 و ویندوز 10 برای تولید محتوا

مدت به نسبت زیادی از عرضه ویندوز ۱۱ به بازارهای جهانی می گذرد و کامپیوترهای شخصی فراوانی از این سیستم عامل استفاده می کنند، اما گزارش های عجیبی در خصوص عملکرد بهتر ویندوز ۱۰ در مقایسه با نسخه جدید منتشر شده که بیشتر مربوط به اجرای بازی ها بوده است. وب سایت Puget System این بار در یک بررسی متفاوت، عملکرد ویندوز ۱۱ را در نرم افزار های تولید محتوا به چالش کشیده و مقایسه کاملی با سیستم عامل Windows 10 انجام داده است.

تست های مورد نظر شامل ویرایش ویدئو و ویرایش تصویر بوده و چهار سیستم قدرتمند شامل پردازنده های AMD Threadripper 5995WX، AMD Threadripper 5975WX، AMD Ryzen 9 5950X و Intel Core i9 12900K به همراه کارت گرافیک RTX 3080 در کنار ۶۴ یا ۱۲۸ گیگابایت حافظه رم در مقایسه عملکرد ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ حضور دارند. تست های تولید محتوا توسط بنچمارک PugetBench انجام شدند تا چهار کانفیگ ذکر شده در شرایط یکسان و در نرم افزار های مختلف مورد سنجش قرار گیرند.

نرم افزار های تولید محتوای Premiere Pro، After Effects، DaVinci Resolve، Blender، Unreal Engine و Cinebench R23 از جمله مهم ترین اپلیکیشن های تست عملکرد ویندوز ۱۱ و مقایسه با سیستم عامل مایکروسافت ویندوز ۱۰ به شمار می روند. به این ترتیب تست های صورت گرفته شامل تولید محتوای تصویری برای ویرایش عکس و ویدئو، پردازش دو بعدی و سه بعدی و همچنین بازی سازی می شود.

Premiere Pro V0.95.5 Windows 11 vs Windows 10

در نتایج تست مربوط به Blender Benchmark 3.1.0 در بخش CPU برتری با اختلاف بسیار کمی برای ویندوز ۱۰ بوده و پردازنده های AMD و در راس آنها مدل ۶۴ هسته ای Threadripper Pro 5995WX مشاهده می شوند. تنها نماینده اینتل در این تست نیز جایگاه آخر را با اختلاف به نسبت کمی در مقایسه با Ryzen 9 5950X به دست آورده است.

V-Ray Benchmark 5.02.00 Windows 11 vs Windows 10

در بنچمارک V-Ray اما شرایط به نفع ویندوز ۱۱ تغییر کرده و سیستم عامل جدید مایکروسافت شرایط بسیار بهتری را با اختلاف به ثبت رسانده است. اختلاف میان پردازنده های حاضر در تست بسیار نزدیک به یکدیگر بوده و نمی توان برتری مطلق را از آن یکی از چهار مدل CPU اینتل و AMD دانست.

DaVinci Resolve V0.93.01 Windows 11 vs Windows 10

در بنچمارک DaVinci Resolve عملکرد ویندوز ۱۱ در مقایسه با سیستم عامل Windows 10 اندکی ضعیف تر بوده و اختلاف زیادی میان این دو سیستم عامل مشاهده نمی شود. جایگاه پردازنده ها نیز تغییری نداشته و همچنان Core i9-12900K مقام آخر را حفظ کرده است. هر چند رقیب اصلی این محصول، پردازنده Ryzen 9 5950X به شمار می رود، اما در مقابل نماینده ۱۶ هسته ای AMD نیز حرف چندانی برای گفتن ندارد.

Premiere Pro V0.95.5 Windows 11 vs Windows 10

حال نوبت به بررسی عملکرد چهار کانفیگ مورد نظر در نرم افزار Premiere Pro V0.95.5 فرا رسیده و اینجا هم شرایط به سود ویندوز ۱۰ پیش می رود. جایگاه پردازنده ها نیز از نظر کارایی اندکی پیچیده بوده و به جز پردازنده Ryzen 9 5950X، سایر محصولات شرایط متفاوتی را ثبت کردند. به عنوان مثال پردازنده Core i9-12900K در عملکرد ویندوز ۱۱ شرایط بهتری را با امتیاز کلی ۱۲۶۹ به ثبت رسانده، اما در سیستم عامل ویندوز ۱۰ شرایط به سود Threadripper Pro 5975WX با امتیاز کلی ۱۳۴۵ تغییر کرده است.

Photoshop V0.93.3 Windows 11 vs Windows 10

در نرم افزار فتوشاپ می توانید برتری مطلق پرچمدار Alder Lake اینتل را به وضوح مشاهده کنید و محصولات AMD در هر دو نسخه از سیستم عامل مایکروسافت، امتیاز کمتری به دست آورده اند.

Blender Benchmark 3.1.0 Windows 11 vs Windows 10

در بخش Optix Score نرم افزار Blender شرایط بسیار نزدیکی مشاهده می شود و برتری در هر دو سیستم عامل، از آن Ryzen 9 5950X با ۱۶ هسته پردازشی است. در مجموع امتیازات کسب شده توسط چهار CPU موجود، بسیار به یکدیگر نزدیک است.

Cinebench R23 Multi Core Windows 11 vs Windows 10

بنچمارک محبوب CineBench R23 که علاقه فراوانی به تعداد هسته های بیشتر دارد، برتری شگفت انگیز TR PRO 5995WX را نشان می دهد و سایر محصولات به ترتیب در رده های بعدی قرار گرفته اند. نماینده ۶۴ هسته ای AMD به میزان ۲٫۸۷ برابر بهتر از نماینده نسل دوازدهم اینتل در سیستم عامل ویندوز ۱۱ عمل کرده است.

Unreal Engine 4.26 Windows 11 vs Windows 10

اما در موتور گرافیکی Unreal Engine 4.26 شرایط به سود نسخه جدیدتر سیستم عامل مایکروسافت بوده و عملکرد ویندوز ۱۱ به شکل قابل توجهی بهتر بوده است. در میان پردازنده های موجود نیز پرچمدار اینتل موفق به کسب امتیاز بالاتری شده است.

امتیازات کسب شده به خوبی نشان می دهند که سیستم عامل ویندوز ۱۰ برای تولید کنندگان محتوا بهینه تر بوده و عملکرد به نسبت بهتری ثبت شده است. هر چند در برخی از نرم افزار ها و بنچمارک ها شاهد برتری Windows 11 هستیم اما آن اختلاف و برتری قاطعانه را مشاهده نمی کنیم. به نظر می رسد که عملکرد پردازنده های Raptor Lake در سیستم عامل جدید مایکروسافت بهتر از محصولات نسل دوازدهم باشد و باید در انتظار عرضه رسمی نسل سیزدهم اینتل بمانیم.

1 دیدگاه برای “مقایسه عملکرد ویندوز ۱۱ و ویندوز ۱۰ برای تولید محتوا

  1. اشتراک‌ها: تاریخ عرضه ویندوز ۱۲ مشخص شد - آی تی خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *