دلاید کردن پردازنده اینتل Core i9-13900

دلاید کردن پردازنده اینتل Core i9-13900

یک نمونه مهندسی از پردازنده اینتل Core i9-13900 توسط وب سایت Expreview دلاید شده و به این ترتیب کاربران می توانند برای اولین بار سطح IHS این محصول را مشاهده کنند. این محصول به ۸ هسته Raptor Cove از نوع پرفرمنس و ۱۶ هسته پردازشی Gracemont کم مصرف مجهز شده و ۳۶ مگابایت حافظه نهان سطح سوم (L3 Cache) در این محصول به کار رفته است.

واحد پردازش گرافیکی مجتمع نیز بر پایه معماری Xe-LP طراحی شده که قدرت پردازشی قابل توجهی را در بخش گرافیک ارائه خواهد داد. فناوری ساخت پردازنده اینتل Core i9-13900 مشابه با نسل دوازدهم به نام Alder Lake بوده و همچنان باید با ویژگی های لیتوگرافی ۱۰ نانومتری Intel 7 کار کنید. سطح Die در این پردازنده برابر با ۱۰٫۸×۲۳٫۸ میلی متر با ابعاد کلی ۲۵۷ میلی متر مربع بوده که به صورت دقیق به میزان ۴۹ میلی متر مربع بزرگتر از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل بر پایه سوکت LGA 1700 است.

 

دلاید کردن پردازنده اینتل Core i9-13900

 

این در حالیست که پردازنده مشابه از نسل دوازدهم دارای ۸ هسته P-Core و ۸ هسته E-Core بوده و در نسل جدید شاهد افزایش دو برابری هسته های کم مصرف در نسل سیزدهم هستیم. همچنین در بخش حافظه نهان سطح دوم (L2 Cache) با ۴ مگابایت حافظه و در بخش L1 Cache نیز با ۲٫۵ مگابایت حافظه، افزایش دو برابری را تجربه می کنیم. حافظه نهان سطح سوم نیز به میزان ۶ مگابایت بیشتر شده است.

با وجود سطح بزرگتر در پردازنده اینتل Core i9-13900، مقدار زیادی بستر فایبرگلاس خالی در IHS به چشم می خورد. پردازنده های نسل آینده اینتل بر پایه سوکت LGA 1800 که با مادربرد های سری ۶۰۰ و سری ۷۰۰ اینتل (که به زودی معرفی خواهند شد) نیز سازگاری دارد، با بسته بندی در ابعاد یکسان به بازار عرضه خواهند شد. با این وجود پردازنده های Raptor Lake-S با مادربرد های پلتفرم LGA 1800 سازگاری ندارند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *