بررسی ویژگی های مادربرد MSI Z690 Unify + ویدئو آنباکس

بررسی ویژگی های مادربرد MSI Z690 Unify

پردازنده های نسل دوازدهم اینتل با معرفی سوکت جدید LGA 1700 و چیپ ست های سری ۶۰۰ اینتل به بازار عرضه شدند و در آینده نزدیک نیز امکان نصب پردازنده های نسل سیزدهم اینتل موسوم به Raptor Lake روی آنها وجود دارد. در حال حاضر نیز مقدمات انتشار به روز رسانی بایوس برای پشتیبانی از پردازنده های نسل سیزدهم فراهم شده و بلافاصله پس از ورود آنها به بازار، می توانید فایل آپدیت بایوس را دانلود و نصب کنید. با این حال روی صحبت ما در این مطلب، بررسی ویژگی های یکی از محصولات حرفه ای از سری ۶۰۰ اینتل به نام مادربرد MSI Z690 Unify است که به عنوان یک گزینه پرچمدار برای اورکلاکرها و کاربران حرفه ای شناخته می شود.

مادربرد ذکر شده به ویژگی های منحصر بفردی مجهز شده که در این مطلب به بررسی آنها می پردازیم. این محصول توسط دفتر قطعات کامپیوتر MSI و با گارانتی شرکت آونگ در اختیار فروشگاه آی تی خرید قرار گرفته است. در انتهای بررسی می توانید ویدئوی آنباکس این مادربرد جذاب را مشاهده کنید.

جعبه و بسته بندی مادربرد MSI Z690 Unify

جعبه و بسته بندی

جعبه مادربرد MSI Z690 Unify نشان دهنده قرار گیری این محصول در دسته بندی سطح بالای MEG است که شامل گران ترین و قدرتمندترین مادربرد های کمپانی تایوانی می شود. پشتیبانی از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل به نام Alder Lake و وجود چیپ ست Intel Z690 به صورت لیبل های جداگانه در قسمت بالای سمت راست جعبه به چشم خورند.

پشت جعبه مادربرد MSI Z690 Unify

در نمای پشت جعبه با اطلاعات و مشخصات بسیاری زیادی مواجه می شویم که مطالعه آنها نیازمند زمان است. به طور حتم پس از خریداری و تحویل این محصول که در حال حاضر با قیمت حدود ۱۹ میلیون تومان (مرداد ۱۴۰۱) در بازار به فروش می رسد، به این مشخصات توجهی نمی کنید، چون پیش از این خرید به تمام این نوشته ها و ویژگی ها از طریق فضای وب دسترسی پیدا کرده اید. از جمله مهم ترین ویژگی های ذکر شده در بخش پشتی جعبه مین برد می توان به مدار تغذیه ۲+۱۹ فاز، پشتیبانی از حافظه رم DDR5، پنج اسلات M.2 مجهز به هیت سینک خنک کننده دو لایه و راهکارهای شبکه سیمی و بی سیم متنوع اشاره کرد.

پشت جعبه مادربرد MSI Z690 Unify

جعبه مادربرد ام اس آی همانند سایر محصولات، اما با اندکی تزئینات جانبی و تغییرات در ساختار باز می شود و به جزئیات توجه ویژه ای شده است. همانطور که روی جعبه مشاهده کردید، اثری از نور پردازی روی مادربرد نبوده و این محصول به صورت مستقیم فاقد دیود های نوری است، اما از طریق کانکتور های ARGB می توانید تجهیزات مختلف مجهز به نور پردازی را مورد استفاده قرار دهید. این مسئله ابهاماتی را در خصوص قیمت مادربرد برای برخی از کاربران به وجود می آورد که در ادامه مطلب به این ابهامات پاسخ خواهیم داد.

مادربرد MSI Z690 Unify از نمای بالا

دیودی های نوری کجاست؟

به طور حتم این پرسش در ذهن شما شکل می گیرد و به دنبال جواب آن خواهید بود. مادربرد MSI Z690 Unify یک محصول حرفه ای برای اورکلاکرها و کاربران حرفه ای است که فقط به عملکرد بی نظیر و پشتیبانی از قدرتمندترین پردازنده ها، کارت های گرافیک، حافظه های رم و درایو های ذخیره سازی نیاز دارند. دیود های نوری نیز توان مصرفی قابل توجهی در صورت استفاده حداکثری در نقاط مختلف ایجاد می کنند و با توجه به اینکه قطعات حرفه ای، توان مصرفی بالایی دارند، کمپانی ام اس آی تصمیم به حذف دیود های نوری گرفته و استفاده از هر گونه قطعه مجهز به این فناوری را بر عهده کاربران قرار داده است.

مادربرد MSI Z690 Unify از نمای پشت

ام اس آی ویژگی های متعددی را برای اورکلاکر ها تدارک دیده و به طور حتم یک اورکلاکر نیازی به نور پردازی ندارد و نیاز های اساسی دیگری دارد. سرتاسر مین برد از هیت سینک های آلومینیومی پوشانده شده و جای خالی روی سطح برد مشاهده نمی شود. هر چند وجود نور پردازی می توانست جذابیت های این محصول را افزایش دهد، اما محصولات دیگری از حمله Z690 FORCE WIFI و Z690 EDGE WIFI با بهره گیری از دیود های نوری ARGB به بازار عرضه شده اند و کاربران علاقمند می توانند محصولات ذکر شده را خریداری کنند. در حقیقت مادربرد MSI Z690 Unify فقط برای اورکلاکرها و کاربران حرفه ای است که پروژه های سنگین و تخصصی خود را با آن انجام می دهند.

هیت سینک های آلومینیومی و احتمال نصب قطعات حرفه ای سنگین وزن، فشار زیادی را روی برد قرار می دهد و ام اس آی برای محافظت از این محصول گران قیمت، بک پلیت ویژه ای را طراحی کرده تا سبب استحکام هیت سینک ها و برد شود. به این ترتیب بدون نگرانی از وضعیت سلامت برد، می توانید قطعات حرفه ای را خریداری و روی آن نصب کنید.

مدار تغذیه مادربرد MSI Z690 Unify

مدار تغذیه

همانطور که اشاره کردیم، مادربرد MSI Z690 Unify به مدار تغذیه ۱۹ فاز برای پردازنده و ۲ فاز برای حافظه رم DDR5 مجهز شده و مدار تغذیه ای برای واحد گرافیکی مجتمع وجود ندارد. در حقیقت روی پنل پشت نیز اثری از پورت های انتقال تصویر نبوده و باید قید استفاده از iGPU را بزنید. دور تا دور مدار تغذیه ۱۹ فاز پردازنده توسط هیت سینک های آلومینیومی مشکی رنگ با طراحی خاص چند شیاره به منظور تهویه بهتر هوا پوشانده شده و یک لوله انتقال حرارت دارای روکش نیکل نیز درون آنها مشاهده می شود.

مدار تغذیه مادربرد MSI Z690 Unify

پنل پشت مادربرد نیز به صورت از پیش نصب شده روی هیت سینک ها قرار گرفته است. سوکت پردازنده LGA 1700 نیز در فضای میان مدار VRM به چشم می خورد و با اندکی فاصله از آن در سمت راست، می توانید اسلات های حافظه رم DDR5 را مشاهده کنید. به دلیل تعداد بالای فاز دیجیتال در مدار تغذیه، اجزای مختلف آن از جمله خازن ها، چوک ها و ماسفت ها با فاصله بسیار کمی از یکدیگر نصب شده اند که این چینش به دقت بسیار بالای تجهیزات ساخت برد نیاز دارد.

مدار VRM مادربرد MSI Z690 Unify

سبک طراحی هیت سینک های آلومینیومی و به کارگیری هیت پایپ درون آن، ما را وسوسه کرد تا بخش خنک کننده را از روی برد جدا کرده و نگاهی نزدیک تر به مدار VRG بیاندازیم. در گالری بالا می توانید اجزای مختلف مدار تغذیه را از نزدیک و نمای متفاوت مشاهده کنید.

دو کانکتور 8 پین پاور برای پشتیبانی از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل

توان مورد نیاز پردازنده های نسل دوازدهم اینتل توسط دو کانکتور ۸ پین پاور تامین می شود که در بخش همیشگی یک مادربرد قرار گرفته است. به دلیل استفاده از هیت سینک های آلومینیومی بزرگ و مرتفع باید هنگام اسمبل به شرایط دسترسی دو کانکتور ۸ پین تامین توان CPU توجه کنید.

سوکت پردازنده اینتل LGA 1700

سوکت پردازنده اینتل LGA 1700

برای پشتیبانی از پردازنده های نسل دوازدهم اینتل به نام Alder Lake به سوکت LGA 1700 و چیپ ست های سری ۶۰۰ اینتل نیاز دارید که این سوکت در محل همیشگی خود روی مادربرد MSI Z690 Unify قرار گرفته است.

سوکت پردازنده LGA 1700 مادربرد MSI Z690 Unify

باز کردن سوکت همانند نسل های گذشته به اندکی فشار برای باز کردن قفل اهرم نیاز دارد و پس از آن باید CPU نسل دوازدهم را با دقت فراوان نصب کنید. همانطور که می دانید پایه های سوکت اینتل حساسیت بسیار زیادی دارد و باید با احتیاط حداکثری با آنها برخورد کنید!

سوکت پردازنده LGA 1700

همانطور که در تصویر بالا مشاهده می کنید، عبارت LGA-18xx روی سوکت به چشم می خورد که نشان دهنده پشتیبانی از پردازنده های نسل آینده اینتل توسط سوکت مشابه است.

اسلات های حافظه در بخش همیشگی یک مادربرد قرار دارند

اسلات های حافظه

مادربرد MSI Z690 Unify به چهار اسلات حافظه رم DDR5 مجهز شده و از حداکثر ۱۲۸ گیگابایت رم با فرکانس اورکلاک شده ۶۶۶۶ مگاهرتز به صورت چینش دو کاناله پشتیبانی می کند.

نحوه چینش اسلات های حافظه رم DDR5 به پیشنهاد ام اس آی

هم در بخش حجم حافظه و هم در بخش فرکانس قابل پشتیبانی باید گفت که مادربرد ام اس آی وظیفه خود را به شکل بی نظیری ایفا می سازد. ام اس آی روی مادربرد به نحوه نصب ماژول های حافظه اشاره کرده و توصیه می کند که در صورت خریداری کیت دو کاناله مجهز به دو ماژول رم، آنها را روی اسلات های دوم و چهارم نصب کنند.

اسلات های M.2 روی مادربرد MSI Z690 Unify

اسلات های M.2

مادربرد MSI Z690 Unify به تعداد ۵ اسلات M.2 برای پشتیبانی از درایوهای سالید پر سرعت مجهز شده که روی همه آنها هیت سینک آلومینیومی در ابعاد مختلف قرار گرفته است. اسلات زیر چیپ ست Z690 ابعاد بزرگتری نسبت به سایر اسلات ها دارد و حتی هیت سینک خنک کننده آن نیز همین وضعیت را نشان می دهد.

باز کردن هیت سینک های آلومینیومی درایو های M.2

پس از باز کردن هیت سینک از روی مادربرد، می توانید یک هیت سینک نازک دیگر را مشاهده کنید که قسمت زیرین درایو سالید را تحت پوشش قرار می دهد. به این ترتیب دمای M.2 SSD را در بهترین حالت ممکن حفظ می کند.

باز کردن هیت سینک های زیرین اسلات های M.2

فرآیند جداسازی هیت سینک ها بسیار آسان بوده و ابزار لازم برای باز و بسته کردن آنها نیز درون جعبه وجود دارد. درون جعبه مادربرد یک عدد دو سو و یک عدد چهارسو وجود دارد تا برای اسمبل قطعات مختلف از جمله درایو های M.2 استفاده کنید. فقط به این نکته توجه کنید که پیش از نصب مجدد هیت سینک ها روی اسلاتی که M.2 SSD قرار داده اید، روکش نایلونی پد سیلیکون را جدا کنید تا فرآیند انتقال دما آغاز شود.

پورت های ساتا روی مادربرد MSI Z690 Unify

پورت های ساتا

مادربرد MSI Z690 Unify به تعداد ۶ پورت ساتا نسل سوم مجهز شده تا بتوانید تعداد قابل توجهی درایو ذخیره سازی از هر دو نوع M.2 و SATA را نصب کنید. پورت ها به صورت ۹۰ درجه و در سه ردیف با فاصله کمی در کنار یکدیگر نصب شده اند تا اتصال کابل ساتا ساده تر و جذاب تر صورت پذیرد. البته در صورتی که بخواهید از همه پورت های ساتا استفاده کنید، امکان بهره گیری از کابل های ۹۰ درجه وجود ندارد و باید کابل های تخت خریداری کنید.

ویژگی های مادربرد MSI Z690 Unify

ویژگی های خاص

مادربرد MSI Z690 Unify به ویژگی های خاصی مجهز شده که می توان به دیباگر LED برای نشان دادن خطاها و پارامترهای دیگر، کلید اختصاصی سوئیچ بایوس و کلید های ریست و پاور روی برد اشاره کرد. دیباگر LED و کلید های RESET و POWER به عنوان مهم ترین ویژگی های خاص این محصول به شمار می روند که در دو بخش بالا و پایین سمت راست مادربرد قرار گرفته اند.

مدار صوتی مادربرد MSI Z690 Unify

مدار صوتی

کارت صدای ۷٫۱ کاناله مادربرد ام اس آی به کنترلر Realtek ALC4080 مجهز شده و خروجی های ۶ گانه کاملی از جمله S/PDIF (اپتیکال) را در دسترس کاربران قرار می دهد. علاوه بر جداسازی مدار صوتی از روی برد که با خطوط زرد رنگ تفکیک شده، یک کاور فلزی نیز اجزای مختلف این بخش را در یک محدوده کاملا مجزا قرار داده است. همچنین عبارت AUDIO BOOST 5 روی کاور مدار صوتی به چشم می خورد.

 

تجهیزات شبکه مادربرد MSI Z690 Unify

 

شبکه

امکانات ارتباطی مادربرد در بخش شبکه شامل دو پورت سیمی ۲٫۵ گیگابیتی بر پایه کنترلر Intel I225-V و ماژول شبکه بی سیم Intel Wi-Fi6E می شود. پشتیبانی از بلوتوث ۵٫۲ نیز در لیست مشخصات مادربرد به چشم می خورد.

 

پنل پشت مادربرد MSI Z690 Unify

 

پنل پشت

روی پنل پشت مادربرد MSI Z690 Unify پورت های متعددی به چشم می خورد که در ادامه به معرفی آنها می پردازیم:

  • کلید Clear CMOS
  • پورت PS/2 Keyboard / Mouse
  • دو عدد پورت شبکه سیمی ۲٫۵ گیگابیتی
  • هفت عدد پورت USB 3.2 Gen 2 10Gbps (Type-A)
  • اتصالات ماژول Wi-Fi / Bluetooth
  • کانکتور های مدار صوتی ۷٫۱ کانال
  • کلید Flash BIOS
  • دو عدد USB 2.0
  • یک عدد پورت USB 3.2 Gen 2×2 20Gbps (Type-C)
  • خروجی صوتی اپتیکال S/PDIF

 

ویدئوی آنباکس مادربرد MSI Z690 Unify

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *