گرافیک مجتمع پردازنده نسل چهاردهم اینتل هسته Ray Tracing دارد

گرافیک مجتمع پردازنده نسل چهاردهم اینتل هسته Ray Tracing دارد

گرافیک مجتمع پردازنده های نسل چهاردهم اینتل به نام Meteor Lake که بر پایه لیتوگرافی ۳ نانومتری تولید خواهند شد، دارای هسته های پردازشی ردیابی پرتو یا همان Ray Tracing خواهند بود. اینتل در حال آماده سازی نمونه های آزمایشی از محصولات نسل آینده خود بوده و با وجود اینکه نسل سیزدهم هنوز به صورت رسمی به بازار عرضه نشده، اما مدیران این شرکت تلاش فراوانی برای بهینه سازی عملکرد نسل چهاردهم دارند.

اینتل که پس از سال ها دست به تغییر فناوری ساخت زده، سعی در همگام سازی محصولات خود با نمونه های مشابه AMD دارد و واحد گرافیکی مجتمع نیز یکی از موارد بهینه سازی شده به شمار می رود. گرافیک مجتمع پردازنده (IPG) های Meteor Lake اینتل سعی دارند تا عملکردی هم سطح با APU های نسل آینده اینتل ارائه دهند و با توجه به ورود تخصصی اینتل به حوزه گرافیک، امیدواری زیادی در این زمینه وجود دارد.

اولین نشانه از وجود هسته های Ray Tracing در کد های اولیه از برنامه نویسی واحد گرافیکی مجتمع اینتل مشاهده شده است. از سوی دیگر اثری از فناوری Xe SuperSampling در کد نویسی های اولیه مشاهده نشده که ممکن است در نسخه نهایی کد نویسی درایور قابل رویت باشد. به نظر می رسد که کد های مربوط به واحد گرافیکی مجتمع (IGC) در APU های نسل آینده فاقد دستورالعمل های DPAS (نقطه جمع آوری سیستولیک محصول) هستند. این فناوری و دستورالعمل های آن به XMX (افزونه های Intel Xe Matrix) متکی بوده و موتورهای هوش مصنوعی نیز مسئول اجرای پارامترهای تعیین قدرت پردازشی از جمله ۱۲۸ FP16/BF16، ۲۵۶ INT8 و ۵۱۲ INT4/INT2 به ازای هر کلاک هستند.

 

گرافیک مجتمع پردازنده نسل چهاردهم اینتل هسته Ray Tracing دارد

 

این پارامترهای Low-Precision در گرافیک مجتمع پردازنده روح فناوری های اَبَر نمونه برداری الگوریتمی مانند Xe SuperSampling هستند و عدم وجود آنها نشانه محکمی بر پشتیبانی نکردن از از فناوری XeSS است. بسیار عجیب است که اینتل تمام تلاش خود را برای استفاده از هسته های ردیابی پرتو در یک فضای بسیار محدود به کار گرفته و در نقطه مقابل قید فناوری شتاب دهنده XMX را زده است. شتاب دهنده های XMX می توانند از طریق دسترسی به XeSS سبب بهبود عملکرد واحد گرافیکی مجتمع شوند.

هر چند این موارد در کد نویسی اولیه پردازنده های نسل چهاردهم Meteor Lake مشاهده شده، اما زمان بسیار زیادی تا عرضه رسمی آنها به بازار (حدود یک سال دیگر) باقی مانده و احتمال هر گونه تغییر تا آن زمان وجود دارد. اینتل به دلیل مشکلات موجود در فناوری ساخت ۱۰ نانومتری خود در زمینه توان حرارتی، مانور زیادی روی عملکرد واحد گرافیکی مجتمع نداده و هسته های پردازشی CPU توان بسیار زیادی را از منبع تغذیه دریافت می کنند.

از سوی دیگر کاربران حرفه ای سری Core i7 و Core i9 نیاز چندانی به گرافیک مجتمع پردازنده ندارند و به این ترتیب اینتل تلاشی برای بهبود آن در خانواده Alder Lake و نسل جدید Raptor Lake انجام نمی دهد. با بهینه سازی فناوری ساخت به ۳ نانومتری TSMC می توان امیدوار بود که تغییرات گسترده ای در ساختار پردازشی هسته های اصلی و واحد IGP سری Meteor Lake رخ دهد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *