بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین

گوشی های هوشمند جهان بر اساس چندین پارامتر مختلف از جمله عملکرد چیپ ست پردازشی، کارایی در بازی و بنچمارک، عملکرد باتری، صفحه نمایش، کیفیت ساخت و بررسی دوربین مورد سنجش و مقایسه با یکدیگر قرار می گیرند. در این مطلب به معرفی و بررسی ۵ گوشی هوشمند برتر جهان از نظر عملکرد دوربین عکاسی و فیلم برداری می پردازیم که شامل مدل های جالب و حتی دور از تصور عموم می شود.

وب سایت DXOMARK به عنوان مرجع مقایسه دوربین گوشی های هوشمند، دوربین های عکاسی و فیلم برداری در سطح جهان شناخته می شود و محصولات مختلفی را مورد تست قرار می دهند. لیست محصولات این وب سایت همواره در حال به روز رسانی بوده و در این مطلب نیز به بررسی دوربین ۵ گوشی هوشمند برتر جهان می پردازیم.

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین
بررسی دوربین آیفون ۱۳ پرو

۵- گوشی هوشمند Apple iPhone 13 Pro / 13 Pro Max

گوشی هوشمند اپل آیفون ۱۳ پرو در سپتامبر سال ۲۰۲۱ به صورت رسمی در سراسر جهان به بازار عرضه شد و با توجه به تغییرات متعددی که اپل روی این محصول، به خصوص در بخش دوربین انجام داده بود، رتبه پنجم را از نظر بررسی دوربین و عملکرد سنسور های دوربین کسب کرد. این محصول جذاب دارای ۳ سنسور یا لنز ۱۲ مگاپیکسلی به همراه حسگر تشخیص عمق بوده که هر کدام وظیفه خاصی را بر عهده دارند.

سنسور های دوربین آیفون ۱۳ پرو به شکل مثلثی (دو عدد در چپ و یک عدد در راست) درون یک قاب مربعی شکل برآمده از بدنه قرار گرفته اند و در قسمت بالای این بخش، می توانید فلش LED و در قسمت پایین نیز سنسور تشخیص عمق TOF 3D LiDAR را مشاهده کنید. این سبک از طراحی برای اولین بار در آیفون ۱۱ پرو و آیفون ۱۱ پرو مکس به کار رفته بود و تغییرات جزئی در نسل های بعدی صورت گرفته است.

سنسور ۱۲ مگاپیکسلی اصلی گوشی آیفون ۱۳ پرو از نوع واید با ابعاد ۲۶ میلی متر بوده و میزان گشودگی دریچه دیافراگم آن f/1.5 است. از دیگر ویژگی های سنسور واید آیفون ۱۳ پرو می توان به فوکوس خودکار دوال پیکسل PDAF و لرزش گیر اپتیکال دارای فناوری سنسور شیفت مجهز به تکنولوژی تشخیص فاز اشاره کرد. سنسور دوم دوربین با ابعاد ۷۷ میلی متر از نوع تله فوتو بوده و گشودگی دریچه دیافراگم آن f/2.8 است.

سنسور تله فوتو نیز دارای فناوری های لرزش گیر اپتیکال بوده و علاوه بر فناوری PDAF از زوم سه برابری اپتیکال برخودار است. در نهایت سنسور سوم آن از نوع الترا واید با ابعاد ۱۳ میلی متر دارای دریچه دیافراگم f/1.8 و زاویه دید ۱۲۰ درجه ای به همراه فناوری PDAF است. حسگر تشخیص عمق این گوشی هوشمند نیز از نوع TOF 3D LiDAR است که انتظار ارائه عملکرد خوبی از آن وجود دارد.

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین
امتیازات دوربین iPhone 13 Pro در پارامترهای مختلف

فیلم برداری سنسور ها شامل وضوح تصویر ۴K با نرخ ۲۴/۳۰/۶۰ فریم بر ثانیه و وضوح تصویر Full HD با نرخ ۳۰/۶۰/۱۲۰/۲۴۰ فریم بر ثانیه می شود. ویژگی های فیلم برداری لنزهای دوربین آیفون ۱۳ پرو شامل حالت سینمایی، ضبط صدای استریو، فناوری ProRes، فناوری HDR از نوع ۱۰ بیتی و Dolby Vision HDR تا حداکثر ۶۰ فریم بر ثانیه می شود. دوربین جلو یا سلفی آیفون ۱۳ پرو نیز یک سنسور ۱۲ مگاپیکسلی از نوع واید با ابعاد ۲۳ میلی متر و دریچه دیافراگم f/2.2 را در دسترس کاربران قرار می دهد.

سنسور سلفی آیفون جدید نیز قابلیت فیلم برداری ۶۰ فریم بر ثانیه در وضوح تصویر ۴K و فیلم برداری Full HD با نرخ ۱۲۰ فریم بر ثانیه را دارد. امتیاز کلی دوربین های آیفون ۱۳ پرو برابر با ۱۳۷ بوده که جایگاه پنجم را در لیست بررسی دوربین گوشی های هوشمند وب سایت DXOMARK برای آن به ثبت رسانده است. امتیاز ۱۱۹ برای فیلم برداری، بالاترین سطح برای یک گوشی هوشمند به شمار می رود و آیفون ۱۳ پرو از این لحاظ در رتبه اول قرار می گیرد.

عملکرد دوربین آیفون ۱۳ پرو و آیفون ۱۳ پرو مکس به دلیل برخورداری از سنسور های یکسان، مشابه با یکدیگر بوده و هر دو محصول جایگاه پنجم را به صورت مشترک در لیست وب سایت DXOMARK کسب کرده اند.

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین
بررسی دوربین بهترین گوشی هوشمند هواوی Mate 40 Pro+

۴- گوشی هوشمند Huawei Mate 40 Pro+

گوشی هوشمند Mate 40 Pro+ یکی از پرچمداران بسیار قدرتمند هواوی در اواخر سال ۲۰۲۰ به شمار می رود که همچنان رتبه چهارم بهترین دوربین در میان اسمارت فون ها را در اختیار دارد. این محصول که از لنز های لایکا بهره می برد، دارای ساختار پنج گانه سنسور های متفاوت از جمله ۵۰ مگاپیکسلی واید با ابعاد ۲۳ میلی متری و f/1.9، لنز اولترا واید ۲۰ مگاپیکسلی با ابعاد ۱۴ میلی متر و f/2.4، سنسور تله فوتو ۱۲ مگاپیکسلی با f/2.4 و در نهایت لنز ۸ مگاپیکسلی پریسکوپ تله فوتو (Long Tele) با گشودگی دریچه دیافراگم f/4.4 است.

در کنار این موارد، یک حسگر تشخیص عمق از نوع TOF 3D نیز توسط هواوی مورد استفاده قرار گرفته است. این محصول قابلیت فیلم برداری ۴K با نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم را دارد و در وضوح تصویر Full HD نیز حداکثر نرخ ۴۸۰ فریم بر ثانیه را ارائه می دهد. سنسور اصلی سلفی هواوی با دقت ۱۳ مگاپیکسل از نوع التراواید بوده و با ابعاد ۱۸ میلی متری خود، گشودگی دریچه دیافراگام آن برابر با f/2.4 اعلام شده است. یک حسگر TOF 3D نیز در کنار سنسور اصلی دوربین سلفی برای تشخیص عمق تصاویر به کار رفته است.

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین
بررسی دوربین هواوی Mate 40 Pro+

سنسور های لایکا حول یک محور دایره ای شکل روی بخش پشتی بدنه قرار گرفته اند و عبارت Leica با فونت درشت در مرکز این فرم دایره ای شکل به چشم می خورد. در بخش دوربین های اصلی گوشی هوشمند هواوی، به جز لنز ۲۰ مگاپیکسلی التراواید، سایر سنسور ها از فناوری های PDAF و لرزشگر اپتیکال OIS بهره می برند. لنز اصلی ۵۰ مگاپیکسلی این محصول نیز دارای فناوری فوکوس خودکار لیزری و PDAF چند جهته است. هر چند بررسی دوربین هواوی Mate 40 Pro+ نشان می دهد که در هیچکدام از پارامترهای عکس برداری و فیلم برداری بالاترین امتیاز را کسب نکرده، اما میانگین امتیازات سبب تصاحب رتبه چهارم برای هواوی شده است.

نماینده پرچمدار دو سال قبل هواوی به امتیاز کلی ۱۳۹ دست یافته که فقط ۲ امتیاز کمتر از آیفون ۱۳ پرو است. هر چند جدیدترین و قدرتمند ترین محصول حال حاضر هواوی، مدل P50 Pro به شمار می رود، اما عملکرد قابل توجه میت ۴۰ پرو پلاس نیز سبب شگفتی است.

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین
بررسی دوربین گوشی هوشمند Xiaomi Mi 11 Ultra

۳- گوشی هوشمند شیائومی Mi 11 Ultra

گوشی پرچمدار سال ۲۰۲۱ شیائومی که اواسط سال میلادی گذشته به بازارهای جهانی عرضه شده، عملکرد شگفت انگیزی در بخش دوربین از خود به نمایش گذاشته و هم اکنون رتبه سوم را در لیست وب سایت DXOMARK در اختیار دارد. شیائومی در مجموع سه عدد سنسور روی بخش پشت بدنه نصب کرده که شامل سنسور ۵۰ مگاپیکسلی واید با ابعاد ۲۴ میلی متر و دریچه دیافراگم f/2.0، سنسور پریسکوپ تله فوتوی ۴۸ مگاپیکسلی با f/4.1 و زوم اپتیکال ۵ برابری و در نهایت لنز ۴۸ مگاپیکسلی التراواید با دریچه دیافراگم f/2.2 می شود.

سنسور های واید و پریسکوپ تله فوتوی به کار رفته توسط شیائومی در اسمارت فون mi 11 Ultra به فناوری PDAF و لرزشگیر اپتیکال مجهز شده اند. فیلم برداری با دقت ۸K و نرخ ۲۴ فریم بر ثانیه قابلیت جذاب این محصول به شمار می رود و در وضوح تصویر ۴K نیز نرخ ۳۰ و ۶۰ فریم بر ثانیه ثبت می شود. وضوح تصویر ۷۲۰ پیکسل یا همان HD نقطه اوج هنرنمایی شیائومی به شمار می رود که در این دقت تصویر می تواند نرخ ۱۹۲۰ پیکسل را ضبط کند.

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین
بررسی دوربین گوشی هوشمند Xiaomi Mi 11 Ultra

شیائومی با در نظر گرفتن یک فریم مستطیلی بزرگ، سنسور های دوربین را در کنار فلش LED دوال تون و نمایشگر کوچک پشت دوربین به سبک خود نصب کرده است. تک لنز سلفی به سنسور ۲۰ مگاپیکسلی از نوع واید با ابعاد ۲۷ میلی متر و گشودپی دریچه دیافراگم f/2.2 مجهز شده است. امتیازات عکس برداری و فیلم برداری این محصول، اختلاف ناچیزی با بالاترین امتیاز کسب شده در وب سایت دگزو مارک دارد و امتیاز کلی ۱۴۳ را ثبت کرده است. زوم دیجیتال ۱۲۰ برابری از مهم ترین ویژگی های پرچمدار سال ۲۰۲۱ شیائومی به شمار می رود.

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین
بررسی دوربین گوشی هوشمند هواوی P50 Pro

۲- گوشی هوشمند هواوی P50 Pro

باز هم ردپای یک پرچمدار از سال ۲۰۲۱ در میان است و این بار نیز محصولی از هواوی به نام P50 Pro که مدت زیادی نیز صدرنشین جدول دگزو مارک بود، در جایگاه دوم با امتیاز مجموع ۱۴۴ قرار گرفته است. فرم قرارگیری سنسور های دوربین در این محصول با سایر برند های تفاوت زیادی دارد و دو بخش دایره ای شکل زیر یکدیگر میزبان لنزها هستند و یک فریم بیضی شکل عمودی نیز کل این مجموعه را تحت پوشش قرار داده است.

در مجموع چهار لنز دوربین روی بخش پشتی بدنه مشاهده می شود که سه عدد از آنها روی دایره بالا و یک عدد نیز روی دایره پایین نصب شده اند. سنسور های دوربین اصلی هواوی P50 Pro شامل ۵۰ مگاپیکسلی واید با ابعاد ۲۳ میلی متر و f/1.8، پریسکوپ تله فوتوی ۶۴ مگاپیکسلی با ابعاد ۹۰ میلی متر و f/3.5 به همراه پشتیبانی از زوم اپتیکال ۳٫۵ برابری، التراواید ۱۳ مگاپیکسلی با ابعاد ۱۳ میلی متر و f/2.2 و در نهایت سنسور ۴۰ مگاپیکسلی سیاه و سفید (B/W) با ابعاد ۲۳ میلی متری و f/1.6 می شود.

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین
بررسی دوربین گوشی هوشمند P50 Pro

قابلیت های فیلم برداری با وضوح ۴K و نرخ ۳۰ یا ۶۰ فریم بر ثانیه و Full HD با نرخ ۳۰/۶۰/۹۶۰ فریم بر ثانیه به همراه لرزشگیر الکترونیکی در لیست مشخصات گوشی پرچمدار هواوی به چشم می خورند. سنسور سلفی ۱۳ مگاپیکسلی از نوع واید با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 به عنوان یکی از نقاط ضعف هواوی چی ۵ پرو در بخش دوربین جلو به شمار می رود که البته این نکتع منفی فقط به عنوان یک عدد جلب توجه می کند و عملکرد آن قابل قبول ارزیابی می شود.

کسب امتیاز ۱۰۶ در بخش دوربین سلفی به خوبی نشان می دهد که عملکرد لنز ۱۳ مگاپیکسلی آن از نظر وب سایت دگزو مارک به مراتب بهتر از Mi 11 Ultra با امتیاز ۹۹ و iPhone 13 Pro با امتیاز ۹۹ است. امتیاز کلی دوربین های اصلی هواوی پی ۵۰ پرو در وب سایت DXOMARK برابر با ۱۴۴ ثبت شده که جایگاه دوم را برای برند تحریم شده چینی به دست آورده است.

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین
بررسی دوربین گوشی هوشمند آنر Magic 4 Ultimate

۱- گوشی هوشمند Honor Magic 4 Ultimate

در نهایت به برترین گوشی هوشمند جهان از نظر عملکرد دوربین می رسیم که توسط کمپانی Honor و به نام Magic 4 Ultimate به بازار عرضه می شود. این محصول خاص و متفاوت در سه بخش امتیاز مجموع، عکس برداری و زوم موفق به کسب بالاترین امتیاز در وب سایت دگزو مارک شده است. سنسور های پنج گانه این محصول به همراه فلش LED درون یک فریم دایره ای شکل قرار گرفته اند که در نگاه اول شباهتی حداقل از نظر چینش دایره ای با Huawei Mate 40 Pro+ دارد.

دور تا دور فریم مدور بخش دوربین ها، یک طرح هشت ضلعی به کار رفته که ظاهر جذابی به آن بخشیده و از همان نگاه اول، شما را مجذوب خود می کند. سنسور های دوربین این محصول شامل واید ۵۰ مگاپیکسلی با ابعاد ۵۰ میلی متر و دریچه دیافراگم f/1.6 مجهز به فوکوس خودکار، التراواید ۶۴ مگاپیکسلی با گشودگی دیافراگم f/2.2، پریسکوپ تله فوتوی ۹۰ میلی متری با دیافراگم f/3.5 مجهز به لرزشگیر اپتیکال به همراه فناوری PDAF و زوم اپتیکال ۳٫۵ برابری، لنز افزایش طیف ۵۰ مگاپیکسلی دارای دریچه دیافراگم f/2.0 و فناوری PDAF و در نهایت حسگر تشخیص عمق TOF 3D می شود.

 

بهترین گوشی های هوشمند جهان از نظر بررسی دوربین
بررسی دوربین گوشی هوشمند Honor Magic 4 Ultimate

 

سنسور سلفی ۱۲ مگاپیکسلی التراواید با گشودگی دریچه دیافراگم f/2.4 در کنار تشخیص عمق TOF 3D وظیفه ثبت تصاویر با کیفیت را بر عهده دارند. این محصول ارزشمند در بخش عکس برداری امتیاز ۱۵۳، در بخش زوم با امتیاز ۱۰۷ و در بخش ویدئو نیز امتیاز ۱۱۷ را کسب کرده است. امتیاز مجموع مجیک ۴ آلتیمیت برابر با ۱۴۶ ثبت شده که بالاترین امتیاز وب سایت دگزو مارک به یک گوشی هوشمند است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *