معرفی پردازنده های AMD Ryzen 7000 + قیمت

معرفی پردازنده های AMD Ryzen 7000 + قیمت

سرانجام پس از ماه ها انتظار، پردازنده های AMD Ryzen 7000 بر پایه معماری AMD Zen 4 و قابل نصب روی سوکت AMD AM5 توسط دکتر لیزا سو مدیر عامل این کمپانی در یک رویداد ویژه معرفی شدند. ای ام دی حدود یک سال پس از اینتل، به استقبال حافظه های رم DDR5 رفته و خبری از پشتیبانی دوگانه و انتخابی از رم های DDR4 یا DDR5 توسط سازندگان مادربرد نیست.

13 درصد عملکرد بهتر IPC و فرکانس 5.7 گیگاهرتزی پردازنده های AMD Ryzen 7000

با وجود تغییرات گسترده در برخی از پارامترها، اما همچنان تعداد هسته ها و رشته های پردازشی همانند نسل های گذشته بوده و خانواده Ryzen 5 با بهره گیری از ۶ هسته و ۱۲ رشته، خانواده Ryzen 7 مجهز به ۸ هسته و ۱۶ رشته و در نهایت خانواده Ryzen 9 همراه با ۱۲ هسته و ۲۴ رشته پردازشی به بازار عرضه خواهند شد. برخی از مدل های خاص سری Ryzen 9 نیز شامل ۱۶ هسته و ۳۲ رشته پردازشی می شوند که بیشتر برای سیستم های ورک استیشن حرفه ای کاربرد دارند.

مقایسه عملکرد AMD Ryzen 9 7950X و AMD Ryzen 9 5950X

طبق اعلام کمپانی سازنده، پردازنده های AMD Ryzen 7000 از ۱۳ درصد عملکرد بهتر IPC، حافظه رم DDR5 سریعتر، عملکرد تک هسته ای بهتر به میزان ۲۹ درصد و فرکانس بوست بالاتر به میزان ۵٫۷ گیگاهرتز در مقایسه با نسل Ryzen 5000 بر پایه معماری Zen 3 برخوردارند. عملکرد محصولات جدید در بخش گیمینگ نیز به میزان ۳۵ درصد بهبود یافته و در نرم افزارهای تولید محتوا نیز تا ۴۵ درصد بهینه سازی عملکرد مشاهده می شود.

مشخصات کلی پردازنده های AMD Ryzen 7000 مبتنی بر سوکت AMD AM5

پردازنده های AMD Ryzen 7000 بر پایه لیتوگرافی پیشرفته ۵ نانومتری TSMC تولید می شوند و برای به کارگیری آنها نیازمند مادربرد های جدید از سری ۶۰۰ مجهز به سوکت AM5 هستید. محصولات نسل گذشته ای ام دی مبتنی بر لیتوگرافی ۷ نانومتری TSMC تولید می شدند و اکنون با محصولاتی بهینه تر از نظر عملکرد پردازشی و توان حرارتی سر و کار داریم.

بهبود عملکرد در بازی ها، بنچمارک ها و نرم افزار های تخصصی بر پایه سوکت AMD AM5

بخش ورودی و خروجی پردازنده ها از لیتوگرافی ۱۲ نانومتری در نسل گذشته به ۶ نانومتری بهبود پیدا کردند و به این ترتیب با حفظ توان مصرفی می توانید از ۴۹ درصد عملکرد بهتر روی تجهیزات ورودی و خروجی بهره مند شوید. البته در صورتی که به عملکرد پردازشی بیشتر در بخش I/O نیاز دارید، با حفظ توان مصرفی نسبت به معماری AMD Zen 3 به ۶۲ درصد توان مصرفی کمتر نیاز خواهید داشت که پیشرفت های صورت گرفته روی فناوری ساخت را به شدت پر رنگ تر جلوه می دهد.

نقشه راه AMD برای توسعه پردازنده ها و لیتوگرافی

توان مصرفی و عملکرد پردازنده های AMD Ryzen 7000 در مقایسه با هسته های پردازشی Golden Cove اینتل از خانواده نسل دوازدهم Alder Lake نیز به میزان ۴۷ درصد بهینه تر شده است. دو برابر شدن حافظه نهان سطح دوم یا همان L2 Cache و افزایش آن به ۱ مگابایت در ازای هر هسته پردازشی و همچنین وجود ۳۲ مگابایت L3 Cache در هر CCD به افزایش سرعت و قدرت کمک شایان توجهی می کند.

زیر ساخت های معماری AMD Zen 4 و پردازنده های سوکت AM5

پردازنده های ۶ و ۸ هسته ای از دو خانواده Ryzen 5 و Ryzen 7 دارای یک بخش CCD بوده و این در حالیست که پردازنده های خانواده Ryzen 9 به دو بخش CCD مجهز شده اند. در نتیجه پردازنده Ryzen 9 جدید دارای مدل های ۱۲ هسته ای و ۱۶ هسته ای هستند. سوکت پردازنده جدید AMD AM5 مجهز به تعداد ۱۷۱۸ پین بوده که در مجموع قادر به انتقال ۲۳۰ وات توان است.

مشخصات کلی سوکت AMD AM5

با وجود تغییرات زیر ساختی گسترده در خانواده پردازنده های AMD Ryzen 7000 همچنان می توانید از خنک کننده های سازگار با سوکت AM4 در مادربرد های جدید سوکت AM5 نیز استفاده کنید. به این ترتیب برخلاف نسل دوازدهم اینتل بر پایه سوکت LGA 1700 نیازی به خریداری خنک کننده یا براکت جدید وجود ندارد. در نتیجه کاربران نسل گذشته ای ام دی بدون نیاز به صرف هزینه و خریداری خنک کننده جدید، قادر به تهیه پردازنده و مادربرد جدید خواهند بود.

چیپ ست های مادربرد سازگار با پردازنده های AMD Ryzen 7000

ای ام دی اعلام کرده که نسل آینده پردازنده های سوکت AMD AM5 در سال ۲۰۲۵ به بازار عرضه خواهند شد که به طور حتم تفاوت های زیادی با محصولات سری ۷۰۰۰ خواهند داشت. در بخش مادربرد نیز چهار چیپ ست توسط AMD در نظر گرفته شده که دو چیپ ست X670 و X670E به عنوان گزینه های پرچمدار و دو چیپ ست B650 و B650E به عنوان گزینه های میان رده در دسترس قرار خواهند گرفت.

رابط جدید NVMe Gen 5 که قادر به پشتیبانی از درایو های بسیار سریع Gen 5 SSD هستند، برای اولین بار از ماه نوامبر سال ۲۰۲۲ توسط سوکت AM5 به کاربران حرفه ای عرضه خواهند شد. خبر خوش برای سیستم های میان رده این است که AMD محدودیتی برای عملکرد حداکثری رابط NVMe Gen 5 میان چیپ های سری X و سری B قائل نشده و همه آنها عملکرد مشابهی را ارائه می دهند.

تنها تفاوت موجود در چیپ ست B650 به چشم می خورد که نمی تواند به صورت همزمان از کارت های گرافیک PCIe 5 و تجهیزات ذخیره سازی Gen 5 SSD پشتیبانی کند و این ویژگی فقط برای درایو های ذخیره سازی به کار رفته است. به این ترتیب کاربرانی که مادربرد مجهز به چیپ ست B650 خریداری می کنند، پشتیبانی از کارت های گرافیک PCIe Gen 4 را در اختیار می گیرند.

در بخش حافظه رم نیز در حال حاضر بیش از ۱۵ مدل رم DDR5 با فرکانس ۶۴۰۰ مگاهرتز توسط پردازنده های AMD Ryzen 7000 تست شده و مشکلی در پشتیبانی و سازگاری مشاهده نشده است. به طور حتم شرکت های تولید کننده مادربرد یا حافظه رم می توانند گزارش دقیق تر و کامل تری را از پشتیبانی تعداد بیشتری حافظه رم ارائه دهند. مادربرد های سری ۶۰۰ مجهز به سوکت AMD AM5 از ماه اکتبر در دسترس کاربران قرار خواهند گرفت و پردازنده های سازگار نیز از ۲۷ سپتامبر به بازار های جهانی عرضه می شوند.

مشخصات پردازنده های AMD Ryzen 7000

ارزان ترین مدل پردازنده فعلی در سوکت جدید شامل مدل Ryzen 7 7600X مجهز به ۶ هسته و ۱۲ رشته پردازشی با فرکانس پایه ۴٫۷ گیگاهرتز و فرکانس بوست ۵٫۳ گیگاهرتز به شمار می رود. توان مصرفی این محصول برابر با ۱۰۵ وات اعلام و به ۳۲ مگابایت حافظه نهان سطح سوم مجهز شده است. قیمت این محصول ۲۹۹ دلار تعیین شده که قیمت معقولی به شمار می رود.

پردازنده پرچمدار AMD Ryzen 7 7950X مجهز به ۱۶ هسته و ۳۲ رشته پردازشی با فرکانس بوست ۵٫۷ گیگاهرتز دارای ۸۰ مگابایت حافظه نهان سطح سوم بوده و توان حرارتی آن نیز ۱۷۰ وات اعلام شده است. قیمت این محصول برابر با ۶۹۹ دلار توسط شرکت سازنده اعلام شده که در مقایسه با مشخصات، قابل قبول است.

2 دیدگاه برای “معرفی پردازنده های AMD Ryzen 7000 + قیمت

  1. اشتراک‌ها: فناوری AMD EXPO چیست و چه کاربردی دارد؟ - آی تی خرید

  2. اشتراک‌ها: تنظیم فرکانس با دمای پردازنده در محصولات سری Ryzen 7000 - آی تی خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *