تنظیم فرکانس با دمای پردازنده در محصولات سری Ryzen 7000

تنظیم فرکانس با دمای پردازنده در محصولات سری Ryzen 7000

پردازنده های مرکزی و گرافیکی دارای TDP از پیش تعیین شده هستند و امکان افزایش فرکانس بیش از محدوده استاندارد نیز وجود دارد، اما در این شرایط باید دما تحت کنترل قرار گیرد تا آسیبی به تراشه وارد نشود. محصولات سری Ryzen 7000 کمپانی AMD که به تازگی معرفی شدند، دارای TDP دو مرحله ای منطبق با فرکانس و ولتاژ کاری بوده تا در صورت افزایش بیش از حد دما، اقدام به کاهش فرکانس کنند.

این راهکار به صورت موقت فرکانس پردازنده را کاهش می دهد تا دمای آن در سطح متعادل و ایمن قرار گیرد و پس از آن می توانید فرکانس بالاتر را تجربه کنید. چنین رویکردی به عنوان یک هشدار برای کاهش فرکانس و ولتاژ کاری یا لزوم استفاده از خنک کننده قوی تر در نظر گرفته می شود تا کاربران نسبت به خطرات عدم توجه به TDP و دما هوشیار شوند.

 

کنترل TDP هسته های پردازشی محصولات سری Ryzen 7000

 

به تازگی مشخص شده که دمای ایمن برای محصولات سری Ryzen 7000 مبتنی بر معماری AMD Zen 4 برابر با ۹۵ درجه سانتی گراد بوده و در صورت افزایش دما بیش از این محدوده، فرکانس و ولتاژ کاری به صورت خودکار کاهش می یابد. کمپانی AMD از فناوری ردیابی توان بسته (فناوری PPT مخفف عبارات Package Power Tracking) بهره می برد که به این ترتیب TDP پردازنده ۲۳۰ واتی به ۱۷۰ وات در حالت ایمن محدود می شود.

همچنین TPD یا توان حرارتی پردازنده ۱۳۰ واتی از محصولات سری Ryzen 7000 روی ۱۰۵ وات محدود شده است. در نتیجه در صورت افزایش TPD به بالاترین سطح و ردیابی دمای بالاتر از ۹۵ درجه سانتی گراد، تراشه به صورت خودکار اقدام به کاهش فرکانس و ولتاژ می کند تا کاهش TDP رخ دهد. به این ترتیب پردازنده در شرایط ایمن از نظر دما قرار می گیرد و پس از پایدار شدن شرایط، بار دیگر فرکانس به شرایط پیشین باز می گردد.

 

بررسی عملکرد پردازنده های سری Ryzen 7000 در شرایط افزایش TDP و Down Clock خودکار

 

هر چند این سیکل تا زمانی که خنک کننده قوی تری خریداری کنید یا اینکه فرکانس بوست یا اورکلاک شده را به محدوده ایمن کاهش دهید، ادامه پیدا می کند و در نتیجه عملکرد پردازنده های سری Ryzen 7000 دچار وضعیت سینوسی می شود. کاربری به نام Harukaze5719 کشف کرده که در صورت کاهش دستی ولتاژ هسته ای که توان مصرفی بیشتری دارد، می تواند توان حرارتی قابل توجهی را آزاد کند و به این ترتیب امکان افزایش فرکانس در حالت ایمن به وجود می آید.

کاهش ولتاژ کاری به صورت دستی، دمای پردازنده را از حدود ۹۳ درجه در فرکانس مشابه ۴٫۹ گیگاهرتز به ۵۶٫۵ درجه سانتی گراد کاهش می دهد و توان مصرفی نیز از ۱۲۲ وات به ۶۸ وات می رسد که نتایجی شگفت انگیز به شمار می روند. یک راهکار ساده به اورکلاکر ها اجازه می دهد تا ضریب پردازنده را به میزان دلخواه خود افزایش داده و فرکانس کاری بسیار بالاتری را ثبت کنند.

به این ترتیب با کنترل ولتاژ یک هسته یا هسته هایی که سبب افزایش چشم گیر TDP می شوند، از Down Clock یا کاهش سرعت کلاک جلوگیری کرده و پردازنده همچنان می تواند در محدوده فرکانس تعیین شده به فعالیت خود ادامه دهد. این روش می تواند به کاربران حرفه ای و اورکلاکر ها کمک کند تا بالاترین سطح از عملکرد پردازنده های سری Ryzen 7000 را در بازی و بنچمارک های مختلف تجربه کنند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *