عرضه همزمان کارت گرافیک RTX 4080 در دو نسخه ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی

عرضه همزمان کارت گرافیک RTX 4080 در دو نسخه 12 و 16 گیگابایتی

کارت گرافیک RTX 4080 انویدیا به عنوان اولین محصول مبتنی بر معماری Ada Lovelace در نوبت ورود به بازار قرار دارد و تحولات عظیمی در این خانواده رخ خواهد داد. به نظر می رسد که انویدیا پس از دو سال پافشاری روی معماری ریز پردازنده Ampere و عرضه محصولات متنوعی از جمله RTX 3050 به عنوان ارزان ترین گزینه از سری RTX و کارت گرافیک RTX 3090 Ti به عنوان گران ترین و قدرتمندترین گزینه، قصد عرض اندام جدی در نسل جدید را دارد.

کارت گرافیک RTX 4080 بنا بر اطلاعات فاش شده، قرار است در دو نسخه مجهز به ۱۲ گیگابایت و ۱۶ گیگابایت حافظه گرافیکی تولید شود، اما پیش از این به نظر می رسید که دو نسخه متفاوت، در دو بازه زمانی به بازار عرضه شوند. اکنون طبق اخبار جدید، احتمال عرضه همزمان دو نسخه ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی از نماینده قدرتمند انویدیا وجود دارد و اتفاقی که پیش از این در نسل های گذشته نیز رخ داده بود، در حال تکرار است.

 

عرضه همزمان کارت گرافیک RTX 4080 در دو نسخه 12 و 16 گیگابایتی

 

پیش از این شاهد عرضه دو نسخه از کارت گرافیک GTX 1060 مجهز به ۳ گیگابایت و ۶ گیگابایت حافظه گرافیکی بودیم که البته تغییراتی در تعداد هسته های پردازشی CUDA و برخی پارامتر های دیگر در آن نیز به چشم می خورد. به این ترتیب تفاوت عملکرد میان این دو نسخه از GTX 1060 بیشتر از آن چیزی که فکر می کردیم، ملموس بوده و ارزش خرید نسخه ۶ گیگابایتی را افزایش می داد.

 

مشخصات احتمالی کارت های گرافیک سری Ada Lovelace

 

در آخرین نمونه نیز کارت گرافیک RTX 3080 در دو نسخه دارای ۱۰ گیگابایت و ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی به بازار عرضه شد که فاصله زیادی میان عرضه آنها به بازار های جهانی وجود داشت. هر چند RTX 3080 نیز در بخش فنی از جمله تعداد هسته های پردازشی CUDA با تغییراتی مواجه شده بود تا تفاوت عملکرد قابل توجهی پیش روی کاربران قرار گیرد. اکنون شرایط مشابهی برای کارت گرافیک RTX 4080 به وجود آمده، با این تفاوت که هر دو نسخه ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی به صورت همزمان وارد بازار خواهند شد.

کارت گرافیک پرچمدار RTX 4090 نیز بر اساس اخبار منتشر شده تا این لحظه، قرار است به ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی و برد ۱۴ لایه قدرتمند مجهز شود. در خصوص طراحی برد کارت گرافیک RTX 4080 مشخص شده که طراحی اجزای برد در دو نسخه ۱۲ و ۱۶ گیگابایتی به مراتب متفاوت از یکدیگر بوده و فقط به نحوه چینش چیپ ست های حافظه محدود نمی شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *