اورکلاک پردازنده اینتل Raptor Lake به ۸ گیگاهرتز

اورکلاک پردازنده اینتل Raptor Lake به 8 گیگاهرتز

اورکلاک پردازنده اینتل پیش از عرضه رسمی به بازار های جهانی به عنوان یک تبلیغات برای قدرت نمایی در مقابل کمپانی رقیب و جلب توجه کاربران حرفه ای به شمار می رود که هر سال به صورت منظم تکرار می شود. اینتل تعداد زیادی پردازنده نسخه مهندسی یا ES در اختیار اورکلاکرهای معروف قرار می دهد تا تلاش خود را برای ثبت بالاترین فرکانس ممکن به کار گیرند. از سوی دیگر، اورکلاکر ها در این پروسه می توانند شناخت بهتری نسبت به معماری جدید پیدا کرده و حتی نکات مثبت و منفی را به شرکت سازنده منتقل کنند.

در تازه ترین همکاری Intel و اورکلاکر های حرفه ای، پردازنده پرچمدار Core i9-13900K به فرکانس قابل توجه ۸ گیگاهرتز دست یافته و رکورد جدیدی در بخش فرکانس CPU به ثبت رسیده است. اورکلاک پردازنده اینتل Raptor Lake در شرایطی صورت گرفته که تمامی ۱۶ هسته E-Core آن به همراه ویژگی هایپر تریدینگ هسته های P-Core آن غیر فعال بوده و از خنک سازی نیتروژن مایع برای کنترل دمای کاری استفاده شده بود.

 

اورکلاک پردازنده اینتل Raptor Lake به 8 گیگاهرتز

 

ولتاژ به کار رفته در اورکلاک پردازنده اینتل به صورت دقیق برابر با ۱٫۷۹۲ ولت بوده و فرکانس ۸۰۰۰ مگاهرتز با تنظیم ضریب پردازنده روی ۸۰٫۰ و بیس کلاک ۱۰۰ به دست آمده است. پیش از این محصولی دیگر از اینتل با معماری Broadwell با مدل تجاری i7-5775C موفق به ثبت فرکانس ۸ گیگاهرتز شده بود و پس از سال ها یک محصول دیگر از این کمپانی به فرکانس ذکر شده دست پیدا کرد. در حال حاضر دو محصول کمپانی رقیب یعنی AMD FX-8350 و FX-8150 رکورد دار فرکانس کاری در حالت اورکلاک شده با فرکانس ۸۷۷۲ مگاهرتز هستند.

 

اورکلاک پردازنده اینتل Raptor Lake به 8 گیگاهرتز

 

به نظر می رسد که امکان افزایش فرکانس به رقمی بالاتر از ۸ گیگاهرتز وجود نداشته و تلاش سایر اورکلاکر ها نیز بی نتیجه باقی بماند. به طور معمول بهترین نتیجه برای اورکلاک پردازنده توسط نسخه های مهندسی یا ES به ثبت می رسد و نسخه های نهایی شانس چندانی برای ثبت رکورد ندارند. در حال حاضر رکورد اورکلاک پردازنده های اینتل در اختیار محصولی قدیمی از سال ۲۰۰۶ با مدل تجاری Celeron D 352 با فرکانس دقیق ۸۵۴۳٫۷ مگاهرتز قرار دارد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *