پردازنده Core i9-13900KS اینتل اولین پردازنده ۶ گیگاهرتزی

پردازنده Core i9-13900KS اینتل اولین پردازنده 6 گیگاهرتزی

پردازنده های سری Ryzen 7000 کمپانی AMD در حال آماده سازی برای ورود رسمی به بازارهای جهانی هستند و در ابتدای سال ۲۰۲۳ نیز نسخه های بهینه سازی شده ۷۰۰۰X3D از این خانواده روانه بازار می شود، از این رو کمپانی اینتل در تلاش است تا پردازنده Core i9-13900KS را به عنوان اولین پردازشگر تجاری با فرکانس ۶ گیگاهرتز تولید کند. این محصول شگفت انگیز اینتل به عنوان اولین CPU با فرکانس کاری ۶ گیگاهرتز در سطح جهان شناخته خواهد شد و عرضه آن می تواند معادلات پردازشی میان دو کمپانی رقیب را بر هم زند.

بر اساس اطلاعات اولیه منتشر شده از پردازنده Core i9-13900KS این محصول به ۸ هسته قدرتمند P-Core با فرکانس کاری ۶ گیگاهرتز مجهز خواهد بود. این در حالیست که فرکانس کاری Core i9-13900K برابر با ۵٫۷ گیگاهرتز در حالت توربو بوست اعلام شده بود. اینتل در رویداد تور فناوری خود در اسرائیل به این نکته اشاره کرده بود که عملکرد تک هسته ای خانواده Alder Lake به میزان ۱۵ درصد و عملکرد چند رشته ای آنها به میزان ۴۱ درصد بهتر از نسل دوازدهم یعنی Alder Lake خواهد بود.

 

پردازنده Core i9-13900KS اینتل اولین پردازنده ۶ گیگاهرتزی

 

بهینه سازی عملکرد شامل هسته های پر قدرت P-Core و هسته های کم مصرف E-Core به همراه بهبود کارایی IPC می شود. اینتل علاوه بر پردازنده Core i9-13900KS در سایر محصولات نسل سیزدهم تغییراتی را به وجود آورده که یکی از این موارد، افزایش فرکانس کاری در دو حالت پایه و بوست است. هر کدام از کلاستر های E-Core به حافظه نهان سطح دوم (L2 Cache) بیشتری نسبت به نسل گذشته مجهز خواهند شد که تاثیر قابل توجهی روی عملکرد کلی خانواده Raptor Lake ایفا می کند.

 

پردازنده Core i9-13900KS اینتل اولین پردازنده ۶ گیگاهرتزی

 

هر دو کمپانی اینتل و AMD در محصولات نسل جدید خود سعی در ارائه ویژگی های متفاوتی دارند که می تواند برگ برنده آنها شناخته شود، اما در نهایت کاربران تصمیم نهایی را برای انتخاب بهترین گزینه به منظور اسمبل سیستم گیمینگ یا ورک استیشن جدید خود را می گیرند. اینتل با وجود عقب ماندن در بحث فناوری ساخت نسبت به AMD، اما در نسل دوازدهم موفق به ثبت عملکرد بی نظیری شد، هر چند انتقاداتی نسبت به توان مصرفی و دمای کاری بالا به خانواده Alder Lake وارده شده که دلیل عمده آنها، همان لیتوگرافی قدیمی تر نسبت به پردازنده های سوکت AMD AM4 بود.

1 دیدگاه برای “پردازنده Core i9-13900KS اینتل اولین پردازنده ۶ گیگاهرتزی

  1. سپهر گفته:

    سلام ؛ اینتل با عرضه سی پی یو نسل ۱۳ دسته i9 به صورت توربو فرکانس (KS) بازم از کمپانی amd عقب افتاد و نتایج بنجمارک برتری رایزن سری ۹ مدل ۷۹۵۰x را نشون می دن ، از این گزارش بگذریم برق خیلی زیادی می خواد و توان گرمایی بالایی هم نسبت به ۷۹۵۰ ایکس داره و قیمت که نگو … اصلاً به صرفه نیست نسل i9 نسل ۱۲ ۱۲۹۰۰K زمان عرضه برتری نسبی از لحاظ سخت افزاری ( نه از لحاظ هزینه و بصرفه بود ) نسبت به amd ها داشت اما سری ۱۳ کلاً ضعیف تر عمل کرده و می شه گفت amd فاصله رو هر سال کم کرد تا امسال با اختلاف ناچیزی بتونه برتری خودشو توی این دسته هم به رخ بکشه . ممنون بابت بایت مقالتون خیلی خوب بود .

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *