اولین تصویر و مشخصات رسمی از کارت گرافیک RTX 4090

اولین تصویر و مشخصات رسمی از کارت گرافیک RTX 4090

در روزهای گذشته اخبار متعددی شامل تصویر و مشخصات رسمی از کارت گرافیک RTX 4090 برندهای مختلف در رسانه های جهان منتشر شده است. اولین تصویر مربوط به جعبه و بسته بندی کارت گرافیک پرچمدار انویدیا از خانواده Ada Lovelace برند گیگابایت بوده که نشان دهنده تغییر نوع فونت رسمی انویدیا است. در حقیقت فونت درشت و برجسته انویدیا جای خود را به فونت لاغر و کشیده جدید داده است.

تراشه گرافیکی به کار رفته در کارت گرافیک RTX 4090 از نوع ۵ نانومتری با نام رمز AD102 بوده که قرار است نسخه ضعیف تری از آن در کارت RTX 4080 مورد استفاده قرار گیرد. چنین رویکردی در سری RTX 30 نیز توسط انویدیا به کار گرفته شده و تراشه مشابه با مشخصات متفاوت در خانواده RTX 3080 و RTX 3090 مورد استفاده قرار گرفته بود. تراشه گرافیکی AD102 انویدیا با توجه به ابعاد die و لیتوگرافی بهینه ۵ نانومتری می تواند تعداد قابل توجه بیش از ۷۵ میلیارد ترانزیستور را درون خود جای دهد.

اولین تصویر و مشخصات رسمی از کارت گرافیک RTX 4090

انویدیا قصد داشت تا کارت های سری Ada Lovelace را بسیار زودتر از پایان سال ۲۰۲۲ میلادی معرفی و روانه بازارهای جهانی کند، اما فروکش کردن تب و تاب استخراج ارزهای دیجیتال به دلیل افت شدید ارزش بیت کوین و اتریوم سبب شد تا بازار مملو از کارت های گرافیک سری RTX 30 شود که مشتری ندارند. هر چند گیمرها به دلیل کاهش قیمت کارت های گرافیک اقدام به خریداری محصولات مورد علاقه خود کردند، اما موجودی بازار فراتر از حد انتظار است.

در نتیجه عرضه محصولات جدید انویدیا از جمله کارت گرافیک RTX 4090 به عنوان گزینه پرچمدار با تاخیر طولانی مدتی مواجه شده و همچنان ریسک فراوانی برای عرضه آن وجود دارد. در حالیکه انبار فروشگاه های فیزیکی و آنلاین مملو از کارت های سری RTX 30 بوده و کاربران در انتظار محصولات سری RTX 40 هستند، حتی کاهش قیمت نسل گذشته توسط انویدیا و شرکت های تولید کننده نیز راهگشا نبوده و موجودی فروشگاه ها در وضعیت نگران کننده ای قرار دارد.

 

اولین تصویر و مشخصات رسمی از کارت گرافیک RTX 4090

 

انویدیا و شرکای تجاری این شرکت نگران فروش ضعیف سری RTX 40 و عدم فروش تعداد زیادی کارت از سری RTX 30 هستند که با توجه به عرضه نسل جدید، هیچگاه به فروش نخواهند رسید و به این ترتیب تعداد زیادی کارت گرافیک مبتنی بر معماری Ampere در انبارها به تاریخ می پیوندند. با این حال اولین تصویر از خط تولید کارت گرافیک RTX 4090 در کارخانه ZOTAC نشان می دهد که صدای پای محصولات جدید واضح تر از گذشته به گوش می رسد و به زودی شاهد عرضه خانواده RTX 40 به بازار خواهیم بود.

کارت گرافیک RTX 4090 با بهره گیری از تراشه گرافیکی AD102-300-xx و مجهز به ۲۴ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6X به بازار عرضه خواهد شد. تعداد ۱۶۳۸۴ هسته پردازشی CUDA برای این محصول در نظر گرفته شده و تراشه گرافیکی آن با فرکانس بوست ۲٫۵۲ گیگاهرتز فعالیت خواهد کرد. فرکانس موثر حافظه گرافیکی نیز برابر با ۲۱ گیگابیت بر ثانیه اعلام شده و توان حرارتی این کارت به ۴۵۰ وات محدود شده است. به نظر می رسد که شرکت های تولید کننده کارت گرافیک می توانند با انجام برخی تغییرات و شخصی سازی بورد، توان حرارتی کارت را تا ۶۰۰ وات افزایش داده و به این ترتیب کارایی به مراتب بالاتری را در قالب نسخه های اورکلاک شده ارائه دهند.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *