انتشار گزارش تاثیر زلزله تایوان روی تولید تراشه و سخت افزار

انتشار گزارش تاثیر زلزله تایوان روی تولید تراشه و سخت افزار

روز ۱۷ سپتامبر زلزله شدیدی با قدرت ۶٫۴ ریشتر در منطقه Guanshan Township شهر تایتونگ رخ داد و یک روز پس از آن زمین لرزه شدیدتری با قدرت ۶٫۸ ریشتر در منطقه دیگری از شهر تایتونگ به وقوع پیوست. زلزله های قدرتمند اخیر در مناطق مختلف تایوان نیز احساس شد و بیم فراوانی نسبت به خسارات احتمالی در کارخانجات مختلف تولید تراشه و سخت افزار وجود داشت. با توجه به حساسیت زلزله تایوان، مجموعه TrendForce تحقیقاتی را در زمینه خسارات احتمالی روی صنایع نیمه هادی و تولید پنل تایوان انجام داده و نتایج آن را در دسترس رسانه ها قرار داده است.

با توجه به ساخت کارخانجات بر اساس جدیدترین ساختار مهندسی ضد زلزله، خسارت قابل توجهی به ساختمان ها، تاسیسات و تجهیزات تولید وارد نشده است. هر چند برخی از دستگاه ها از محل نصب خود جابجا شدند، اما بازگرداندن آنها به وضعیت اولیه نیازمند زمان زیادی نبود. در بخش حافظه و با بررسی کارخانه Nanya Technology مشخص شد که آسیب خاصی به تاسیسات وارد نشده و اگر آسیب به ویفرهای حافظه وارد شده، موجودی کافی برای پوشش دادن خسارات احتمالی وجود دارد.

 

آمار زلزله تایوان به تفکیک مناطق و قدرت ریشتر

 

کمپانی Micron نیز مهندسان خود را برای بررسی دقیق تاسیسات خط تولید فراخواند و هیچ خسارتی در این مجموعه به ثبت نرسیده است. به این ترتیب میزان بهره برداری و عرضه محصول در دو کمپانی Micron و Nanya Technology بر اثر زلزله تایوان دچار مشکل نشده و تولید محصولات طبق روال معمول ادامه دارد. در بخش تولید پنل صفحه نمایش با تقاضای بسیار کم و عرضه فراوان مواجه هستیم و شرکت های سازنده پنل در حال کاهش حجم تولید هستند. در سه ماهه سوم سال ۲۰۲۲ میزان تولید به ۶۵ درصد بازنگری شده تا همچنان وضعیت وخیمی در بخش پنل مشاهده شود.

برند Innolux که در منطقه تاینان به فعالیت می پردازد، حجم تولید پنل خود را در ماه سپتامبر کاهش داده و به این ترتیب تاثیر چندانی از زلزله تایوان در شرکت های سازنده پنل مشاهده نمی شود. بسیاری از تجهیزات کارخانه Innolux به دلیل وقوع زلزله ۶٫۴ ریشتری و احتمال وقوع زلزله های شدیدتر یا پس لرزه، از مدار تولید خارج و خاموش شده اند. برخی دیگر از تولید کنندگان پنل نیز به دلیل میزان تقاضای بسیار کم در بازار های جهانی، روند بازسازی و تعمیر خط تولید را در پیش گرفته بودند و پس از وقوع زمین لرزه نیز مدت زمان بازسازی را تمدید کرده اند.

بسیاری از کارخانه های تولید تراشه و سخت افزار در مناطق مختلف تایوان (به جز شرکت های تاثیر گذاری مانند TSMC) با مشکل کمبود تقاضا در بازار های جهانی مواجه هستند و میزان تولید خود را روی ۷۰ درصد حفظ کرده اند. بسیاری از آنها شیفت اضافه کاری آخر هفته را حذف کرده و فقط شیفت های کاری متداول در جریان هستند. اکثر شرکت های تولید کننده به میزان ۹۰ روز ذخیره قطعه آماده تحویل دارند و حتی در صورت وقوع خسارت از زلزله تایوان، مشکلی از نظر زمان بازسازی و بازگشت به روند تولید رخ نمی داد.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *