راهنمای خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 30

راهنمای خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 30

خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا سری RTX 30 از جمله کارهای مهم هنگام خرید و اسمبل سیستم گیمینگ به شمار می رود که اهمیت فراوانی دارد. هنگام انتخاب منبع تغذیه بر اساس مدل کارت گرافیک باید به توان مصرفی کارت و کانکتور برق مورد نیاز آن توجه کنید تا بهترین انتخاب با توجه به مبلغ و ویژگی های مورد نیاز را انجام دهید.

در مطلب راهنمای خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 30 بر اساس تمامی کارت های گرافیک خانواده Ampere انویدیا، حداقل سه مدل منبع تغذیه متناسب را معرفی می کنیم. در این لیست ارزان ترین و کم مصرف ترین کارت گرافیک سری Ampere یعنی RTX 3050 و گران ترین و پر قدرت ترین کارت یعنی RTX 3090 Ti را مد نظر قرار داده ایم.

 

راهنمای خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 30
راهنمای خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 30

 

خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 3050

کارت گرافیک RTX 3050 ارزان ترین محصول از خانواده Ampere انویدیا به شمار می رود که از تراشه گرافیکی GA106-150-KA-A1 بهره می برد. توان مصرفی این تراشه گرافیکی به همراه ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 برابر با ۱۳۰ وات در نسخه مرجع انویدیا بوده که توان مورد نیاز آن برای راه اندازی سیستم های گیمینگ، حداقل ۳۰۰ وات است.

با توجه به نیاز این محصول به یک کانکتور ۸ پین برق پاور و عدم وجود این کانکتور در پاور هایی با توان کمتر از ۴۰۰ وات، باید دور پاور های ارزان قیمت را خط کشید. برای راه اندازی یک سیستم گیمینگ میان رده مجهز به پردازنده Core i5، دو ماژول حافظه رم DDR4 یا DDR5، مادربرد مجهز به یک کانکتور ۸ پین برق پردازنده و یک درایو سالید M.2 به ۳۵۰ وات توان نیاز دارید.

با توجه به قطعات مورد نظر، سه پاور زیر برای کارت گرافیک RTX 3050 پیشنهاد می شود:

پاور گرین GP430A-EUD / پاور گرین GP450A-ECO / پاور گرین GP480A-EUD

 

راهنمای خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 30

 

خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 3060

این محصول میان رده انویدیا که قدرت بسیار خوبی برای اجرای بازی های مختلف در وضوح تصویر Full HD و ۲K دارد، از تراشه گرافیکی ۸ نانومتری GA106-300-A1 بهره می برد. تراشه گرافیکی انویدیا به همراه ۱۲ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6 به توان مصرفی ۱۷۰ وات نیاز دارند و انویدیا توصیه می کند که برای راه اندازی یک سیستم گیمینگ مجهز به کارت گرافیک RTX 3060 از منبع تغذیه ای با حداقل قدرت ۴۵۰ وات استفاده کنید.

نسخه مرجع RTX 3060 توان مورد نیاز خود را توسط یک کانکتور ۱۲ پین PCI دریافت می کند، اما نسخه های تولید شده توسط شرکای تجاری انویدیا به یک کانکتور ۸ پین PCI نیاز دارند. برای راه اندازی سیستم های گیمینگ مجهز به کارت گرافیک RTX 3060، سه مدل پاور زیر را با توجه به سخت افزار منتخب شامل پردازنده Core i5 نسل دوازدهم، دو ماژول حافظه و یک درایو سالید M.2 پیشنهاد می کنیم.

پاور گرین GP500A-UK Plus / پاور گرین GP530A-EUD / پاور گرین GP550A-UK Plus

 

راهنمای خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 30

 

خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 3060 Ti

کارت گرافیک RTX 3060 Ti انویدیا بر پایه تراشه گرافیکی ۸ نانومتری GA104-200-A1 تولید شده و با توجه به وجود ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی از نوع GDDR6 و سایر مشخصات فنی به توان مصرفی ۲۰۰ وات نیاز دارد و برای راه اندازی سیستم مخصوص بازی مجهز به پردازنده Core i5 به همراه دو ماژول حافظه رم و یک درایو M.2 به یک منبع تغذیه با توان واقعی ۵۵۰ وات نیاز دارید.

توان مورد نیاز این کارت در نسخه مرجع انویدیا توسط کانکتور ۱۲ پین تامین می شود، اما شرکای تجاری از کانکتور ۸ پین PCI استفاده کرده اند. در بسیاری از محصولات سری RTX 3060 Ti به یک کانکتور ۸ پین PCI و در تعداد محدودی که توسط شرکت سازنده اورکلاک شده اند، به دو کانکتور ۸ پین نیاز دارید. به هر حال برای راه اندازی سیستم مخصوص بازی مجهز به کارت RTX 3060 Ti سه منبع تغذیه  مشابه با RTX 3060 پیشنهاد می شود.

 

راهنمای خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 30

 

خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 3070

محصول قدرتمند انویدیا بر پایه معماری Ampere و تراشه گرافیکی GA104-300-A1 با توان مصرفی ۲۲۰ وات در نسخه مرجع فعالیت می کند و برای راه اندازی سیستم گیمینگ مجهز به آن، باید از منبع تغذیه دارای حداقل توان ۵۵۰ وات استفاده کنید. با توجه به نیاز این کارت به دو کانکتور ۸ پین PCI، سه پاور زیر برای راه اندازی کانفیگ گیمینگ پیشنهاد می شود:

پاور گرین  GP550A-UK Plus / پاور گرین GP580A-EUD / پاور گرین GP600A-GED

 

راهنمای خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 30

 

خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 3070 Ti

کارت گرافیک RTX 3070 Ti با بهره گیری از تراشه GA104-400-A1 و مجهز شدن به ۸ گیگابایت حافظه گرافیکی GDDR6X به همراه سایر پارامتر های فنی، به توان مصرفی ۲۹۰ وات نیاز دارد و طبق اعلام انویدیا، برای راه اندازی سیستم گیمینگ مجهز به این محصول باید از منبع تغذیه با حداقل توان ۶۰۰ وات استفاده کنید. این کارت نیز همانند RTX 3060 Ti و RTX 3070 در نسخه مرجع به یک کانکتور ۱۲ پین نسل جدید نیاز دارد، اما شرکای تجاری انویدیا، کانکتور اختصاصی انویدیا را به گزینه های موجود و متداول تبدیل کرده اند.

نسخه های تولید شده توسط شرکای تجاری انویدیا به دلیل اورکلاک و بهره گیری از مدار تغذیه تقویت شده، به توان بیشتری برای راه اندازی نیاز دارند. بنابراین کارت های RTX 3070 Ti به دو کانکتور ۸ پین نیاز دارند و بهترین منبع تغذیه برای راه اندازی سیستم های گیمینگ مجهز به این محصول، باید حداقل توان ۷۰۰ تا ۷۵۰ وات را ارائه دهند. به این ترتیب هنگام خرید پاور برای کارت گرافیک RTX 3070 Ti باید به صفحه رسمی مدل منتخب خود رفته و توان مورد نیاز را به صورت دقیق بررسی کنید.

پاور گرین GP700B-HP EVO / پاور گرین GP800B-HP EVO

1 دیدگاه برای “راهنمای خرید پاور برای کارت گرافیک انویدیا RTX 30

  1. amir گفته:

    سلام خسته نباشیدمیشه برای این سیستم یه پاور مقرون به صرفه و خوب + یه مادر برد خوب مقرون به صرفه که هم نسل ۱۴ پشتیبانی کنه هم ddr5 رو معرفی کنید که پاور مناسب رو داشته باشه.
    Asus RTX 4070 Dual OC
    intel core i5-14600k
    ۳۲g ddr5 ram
    ۱ tb ssd
    ۲ تا هارد ۵۰۰ گیگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *