ثبت فرکانس رم ۷۹۵۰ مگاهرتز توسط مادربرد گیگابایت Z790

پشتیبانی از فرکانس رم 7950 مگاهرتز توسط مادربرد گیگابایت

دستیابی به فرکانس حافظه رم بالاتر از اعداد مرسوم به مسائل مختلفی بستگی دارد، اما ثبت فرکانس ۷۹۵۰ مگاهرتز توسط مادربرد گیگابایت Z790 نشان می دهد که شرایط آسانی پیش روی تولید کنندگان سخت افزار قرار گرفته است. مادربرد های مجهز به چیپ ست Z790 برای پشتیبانی از پردازنده های نسل سیزدهم اینتل آماده ورود به بازار های جهانی هستند و به زودی در دسترس کاربران قرار می گیرند.

حافظه مورد استفاده در ثبت فرکانس ۷۹۵۰ مگاهرتز از برند تیم گروپ و مدل T-FORCE DELTA RGB DDR5 7200 بوده که با فرکانس ۷۲۰۰ مگاهرتز فعالیت می کند. مادربرد گیگابایت Z790 در دو مدل Z790 AORUS XTREME و Z790 AORUS MASTER برای تست فرکانس مورد بررسی قرار گرفتند و نتایج جالبی نیز به دست آمده است. در اولین تلاش، فرکانس ۷۶۰۰ مگاهرتز با بهره گیری از قابلیت پروفایل حافظه XMP به ثبت رسید و در اقدام دوم، فرکانس ۷۹۵۰ مگاهرتز به صورت اورکلاک دستی ثبت شد.

 

ثبت فرکانس رم 7950 مگاهرتز توسط مادربرد گیگابایت Z790

 

برای ثبت فرکانس بالاتر از حد معمول توسط پردازنده یا حافظه رم به قابلیت های متعددی نیاز است که شامل تنظیمات بایوس حرفه ای، تجهیزات با کیفیت بالا، طراحی پیشرفته و کیفیت ساخت بالا می شود. دو مدل مادربرد گیگابایت Z790 که پیشتر مدل دقیق آنها را عنوان کردیم، نسل جدید طراحی مسیریابی حافظه را اجرا می کنند. با بهینه سازی عرض، طول و سبک ردیابی حافظه از شبیه سازی HPC تا پیاده سازی واقعی، امپدانس واقعی بین کنترلر حافظه پردازنده و ماژول های حافظه کاهش می یابد.

 

ثبت فرکانس رم 7950 مگاهرتز توسط مادربرد گیگابایت Z790

 

علاوه بر این با بهینه سازی طراحی PCB، از دست دادن سیگنال در داخل PCB و تداخل میان تجهیزات خارجی به میزان زیادی کاهش می یابد که می تواند انتقال سیگنال DDR5 را با سرعت بالا برای دستیابی به فرکانس بالاتر حفظ کند. بایوس بهینه سازی شده و پروفایل کاربری XMP 3.0 از جمله مواردی هستند که برای دستیابی به فرکانس های ۷۶۰۰ و ۷۹۵۰ مگاهرتز نقش زیادی ایفا کرده اند.

بیش از یک سال از عرضه عمده ماژول های حافظه رم DDR5 به بازار های جهانی می گذرد و پردازنده های نسل دوازدهم اینتل به همراه چیپ ست های مادربرد Z690 اولین محصولات با قابلیت پشتیبانی از رم DDR5 به شمار می روند. در ادامه اما پیشرفت های قابل توجهی در خصوص پشتیبانی از ماژول های حافظه با فرکانس بالاتر توسط انواع مادربرد گیگابایت Z790 صورت گرفته که در نهایت به ثبت فرکانس های ۷۶۰۰ و ۷۹۵۰ مگاهرتز منجر شده است.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *