خطر آتش سوزی کارت گرافیک مجهز به کانکتور ۱۲VHPWR

خطر آتش سوزی کارت گرافیک مجهز به کانکتور برق 12VHPWR

کارت گرافیک RTX 4090 با معماری ریز پردازنده Ada Lovelace با تغییرات فراوانی نسبت به محصولات نسل گذشته روانه بازار شده، اما مهم ترین تغییر در این محصول و البته سایر کارت های رده بالای سری RTX 40، استفاده از کانکتور ۱۲VHPWR است. کانکتور برق ۱۶ پین جدید که بر پایه رابط PCIe 5.0 شکل گرفته و می تواند حداکثر ۶۰۰ وات توان را به تنهایی منتقل سازد. به این ترتیب به جای نصب سه یا چهار کانکتور برق ۸ پین، فقط به یک کانکتور ۱۶ پین جدید نیاز دارید.

کانکتور ۱۲VHPWR که در حقیقت دارای ۱۲ پین در دو دریف شش ستونه و چهار عدد کانکتور کوچک در کنار محل اتصال کابل های انتقال توان است، از شلوغی بیش از حد کامپیوترهای شخصی مجهز به کارت های گرافیک حرفه ای جلوگیری می کند. با توجه به ویژگی های این کانکتور جدید به نظر می رسید که اسمبل سیستم های حرفه ای به سمت آسان تر شدن پیش روی می کند، اما با توزیع رسمی کارت گرافیک RTX 4090 و بررسی کانکتور ۱۶ پین جدید، وضعیت به شکل دیگری رقم خورده است.

 

خطر آتش سوزی کارت گرافیک مجهز به کانکتور 12VHPWR

 

کانکتور برق جدید نسبت به نوع رفتار کاربران واکنش خوبی نشان نداده و هنگام نصب آن روی کارت گرافیک باید دقت فراوانی به خرج دهید. با توجه به اینکه دو سوم فضای کارت گرافیک RTX 4090 به بورد اصلی اختصاص دارد، در نتیجه کانکتور ۱۲VHPWR تقریبا در میانه کارت قرار گرفته و این موضوع در کارت های تولید شده توسط شرکای تجاری انویدیا نیز پابرجاست. از این رو متصل کردن آن به کارت با حفظ زیبایی ظاهری نیازمند دقت فراوان بوده و نباید سر کانکتور را به طرفین خم کنید.

شاید این نکته عجیب به نظر می رسد، به این دلیل که کانکتور های ۲+۶ پین فعلی دارای قابلیت انعطاف پذیری بسیار بالایی بوده و همین موضوع سبب سهولت در اسمبل کامپیوتر شخصی می شود. در تحقیقات مجموعه CableMod که به صورت تخصصی در حوزه مادینگ و تولید کابل های پاور ماژولار شخصی سازی شده فعالیت می کند، یک نقص بسیار مهم مشاهده شده است. کاربرانی که نسبت به نصب کانکتور ۱۲VHPWR در کارت گرافیک RTX 4090 اقدام کرده و برای سهولت در اسمبل، سر کانکتور را به صورت زاویه دار نصب کرده اند، پس از مدتی بوی سوختگی احساس کردند.

 

خطر آتش سوزی کارت گرافیک مجهز به کانکتور 12VHPWR

 

پس از بررسی قطعات مختلف، مشخص شده که بوی سوختگی به دلیل عدم اتصال صحیح کابل ها به سر کانکتور ۱۶ پین بوده و به دلیل ایجاد حرارت بالا ناشی از عدم تامین ولتاژ و شدت جریان پایدار و جرقه های ریز، کانکتور برق پاور روی کارت گرافیک و همچنین سر کانکتور ۱۶ پین پاور ذوب شده است. بر اساس تحقیقات صورت گرفته، خم کردن سر کانکتور به محل اتصال پین ها فشار وارد می کند و از تامین توان پایدار جلوگیری به عمل می آورد.

 

خطر آتش سوزی کارت گرافیک مجهز به کانکتور 12VHPWR

 

متخصصان مجموعه CableMod توصیه کرده اند که با کانکتور ۱۲VHPWR دست و پنجه نرم نکنید و حداقل فاصله ۳٫۵ سانتی متری را برای خم کردن کابل رعایت کند. انویدیا قصد داشت تا کانکتور ۱۶ پین جدید خود را همراه با کارت های سری RTX 30 در دسترس شرکای تجاری خود قرار دهد، اما فشار های اولیه انویدیا نتیجه رضایت بخشی نداشت و این کمپانی از کانکتور ۱۶ پین فقط روی کارت های Founder Edition بهره برد.

همگام با تولید کارت های سری RTX 40 داستان به شکل دیگری ادامه یافته و شرکای تجاری انویدیا نیز با این شرکت همراه شده اند. انویدیا برای اطمینان بخشیدن به شرکای تجاری و خریداران کارت های سری RTX 40، محدوده ۳۰ بار اتصال و جداسازی کانکتور ۱۲VHPWR را به عنوان گارانتی در نظر گرفته است. عدم اتصال صحیح پایه های کانکتور سبب ایجاد اتصال کوتاه، جرقه های ریز و در نتیجه افزایش بیش از حد دما می شود تا به این صورت، کانکتور و کابل پاور دچار آتش سوزی و ذوب شدن شوند.

1 دیدگاه برای “خطر آتش سوزی کارت گرافیک مجهز به کانکتور ۱۲VHPWR

  1. اشتراک‌ها: انتشار تصاویر و مشخصات کارت گرافیک RX 7900 XTX - آی تی خرید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *